ויקטור מלניק, אחד מחסידי אומות העולם האחרונים שמתגוררים בישראל ועדיין בחיים, הלך לעולמו אמש (שני) בגיל 94. מלניק הותיר אחריו שלושה ילדים וחמישה נכדים. הוא ייקבר היום בבית העלמין במגדל העמק, שם התגורר.
1 צפייה בגלריה
ויקטור מלניק
ויקטור מלניק
ויקטור (במרכז) בטקס לפני כשנתיים. "זו הייתה תקופה אכזרית והמשפחה שלו הייתה אמיצה"
(צילום: עיריית מגדל העמק)
משפחתו, שהתגוררה באוקראינה, סייעה במהלך מלחמת העולם השנייה לכמה משפחות יהודיות והצילה את חייהם של 22 יהודים שהצליחו לשרוד את המלחמה. חתנו אלכסנדר קורנייבסקי סיפר כי "בגיל 11 אימו של ויקטור אמרה לו ללכת להביא אוכל ובגדים ליהודים שגרו בעיירה שלהם וכך הוא עשה במשך הרבה זמן, כשכל המשפחה שלו מסתכנת מאוד".
מלניק, שעלה לישראל לפני יותר מ-20 שנה, נקלט במגדל העמק והשתלב בחייה הקהילתיים והחברתיים של העיר. חתנו הוסיף כי "חלק מהיהודים שהצילה משפחת מלניק עלו גם הם ארצה וכך סיפורה של המשפחה נחשף. זו הייתה תקופה קשה ואכזרית והמשפחה של ויקטור הייתה מאוד אמיצה".
ראש העיר מגדל העמק אלי ברדה ספד לו: "אנחנו חייבים להוקיר תודה לוויקטור מלניק על המעשים שעשה להצלת יהודים במלחמת העולם השנייה. הוא גילה רגישות, אנושיות ומצפון, תוך שהוא מסכן את חייו וחיי משפחתו והציל את חייהם של עשרות יהודים. מצדיעים לו. ויקטור, יהי זכרך ברוך".
רונן פלוט, ראש העיר נוף הגליל המכהן כממלא מקום יו"ר יד ושם בהתנדבות, אמר כי "ויקטור שייך לקבוצה קטנה מאוד של אנשים יחידי סגולה שברגעים שבהם האנושות הפגינה חשכה גדולה, בחרו להיות עמוד האש שמאיר את הדרך ופעלו להצלת חיי אדם תוך סיכון חייהם. האנשים האלה בחרו לעשות מעשה ולא לעמוד מנגד, וכל סיפור כזה ראוי שילמד ויעבור הלאה לדורות".
לפני כשנתיים קיימה עיירת מגדל העמק טקס מרגש שבו הוצב בגן הווטרנים בעיר סלע הנושא את שמו של מלניק, כעדות לגבורה שלו ושל משפחתו בתקופת השואה. סרגיי אוקלנדר, ממלא מקום ראש העיר סיפר אז בטקס: "אני מכיר את ויקטור באופן אישי כ-20 שנה, מדובר באדם ערכי. כשנודע לי על הכרתו כחסיד אומות עולם התרגשתי, זו זכות גדולה עבור מגדל העמק".