התייחסות ראשונה של משפחת הקצין שמת בכלא הצבאי בפרשה הסודית. ביחידה לחקירות פנים (יחק"פ) במשטרה הצבאית משלימים בימים אלה את איסוף העדויות והראיות במסגרת חקירת מותו החריג של קצין צה"ל לפני כשבועיים, לאחר שהואשם בעבירות חריגות בנסיבות שאסור לפרסמן. "ממתינים לחקירה מהירה", הם מסרו.
במשפחה לא מפנים בשלב זה אצבע מאשימה כלפי הצבא, ובאמצעות עורך דינם בני קוזניץ מסרו: "הוריו ומשפחתו של המנוח אבלים על מותו של בנם, קצין צעיר ומבטיח מאגף המודיעין. בטרם יגיבו לגופו של עניין המשפחה ממתינה ומצפה למיצוי מהיר של חקירת המוות בידי היחידה לחקירות פנים".
הקצין נקבר באופן אזרחי ולא צבאי. הוא נחשב לעילוי טכנולוגי, עסק מגיל צעיר בתחומי המחשב והמשיך גם בעת שירותו ביחידת המודיעין. מכריו תיארו אותו כאדם ערכי ומוסרי.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: אורי ברקת, במחנה )
הנסיבות החריגות של הפרשה נחשפו שלשום (יום ג') ב-ynet ועוררו סערה בצבא. המידור שהוטל רב במיוחד - מיעוט הגורמים שנחשפו לפרטים הוחתמו על סיווג גבוה ושמירת סודיות, וגם מחלק מקרובי הקצין הוסתרו סעיפי האישום. בפרקליטות הצבאית כינו את הפרשה "התיק השקוף". במסגרת ההליך המשפטי החל כבר גישור, בניסיון לסגור את הפרשה עם עונש מוסכם, אבל מותו של הקצין בכלא קטע הכול.
אתמול נקבע כי הדיון בבקשת ynet להתיר לפרסום פרטים נוספים ייערך ביום שלישי הקרוב בבית הדין לערעורים בקריה. לבקשה הצטרפו הארץ וכאן 11. נזכיר כי גם פרטים מזהים על הקצין עצמו אסורים כרגע בפרסום.
גורמים שמעורים בפרטי התיק העריכו כי במערכת הביטחון יפעלו ביתר שאת כדי להשאירו חסוי. לפי אחת ההערכות, תוצאות חקירת מותו של הקצין ככל הנראה יותרו לפרסום בתום החקירה ולאחר שיובאו לידיעת המשפחה, אך נסיבות האישום יוותרו תחת סודיות, ככל הנראה.
2 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
מתקן הכליאה החדש שבו שהה הקצין
(צילום: דובר צה"ל)
לפי הפרטים המועטים שכן הותרו עד כה לפרסום, קצין מאגף המודיעין הואשם בחודש ספטמבר האחרון לאחר שנעצר, ולפני כשבועיים נמצא במצב קשה בכלא הצבאי החדש שבבית ליד. לאחר מכן הוא הועבר לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ושם נקבע מותו.
בעקבות מותו המפתיע בוטל האישום נגד הקצין. תחילה חשדו בצבא כי הוא שם קץ לחייו, אך כיוון זה טרם אושר, ובסביבת משפחתו טענו שזו אינה סיבת המוות. במתקן הכליאה הצבאי החדש שהחליף את כלא 4 וכלא 6 מפוזרים אמצעי מעקב קבועים, לרבות מצלמות, ונוכחות מוגברת של כלואים באותו התא להשגחה הדדית.
מי שמוביל את החקירה ביחק"פ (המקבילה הצבאית למח"ש) הוא מילואימניק בכיר, אלוף-משנה נתנאל לויט, באזרחות ראש יחידת החקירות של נציבות שירות המדינה. מנדט החקירה כולל רק חשדות למעשים פסולים של צוות הכלא, ולא תחומים אחרים.
פורסם לראשונה: 20:02, 02.06.21