2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
"נחזיר את האכיפה וההרתעה מול הפשיעה החמורה". סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לקראת רפורמה אמיתית לאזרח המתדיין בבתי המשפט, השבוע הניח ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) על שולחן הכנסת את הצעתו להפיכת עבירות פליליות רבות לעבירות מנהליות.
המטרה: להקל על אזרחי ישראל ולהקל בעומס על בתי המשפט. המשמעות: נגד אנשים שיעברו על חוקים מסוימים לא יתנהל הליך פלילי בבית משפט, וכך, אדם שעבר עבירה קלה לא יקוטלג כ"עבריין" והרישום הפלילי לא ירדוף אותו במשך כל חייו. במקום זאת, יוטלו עליו קנסות או צווים מינהליים.
בין העבירות שיוצאו מהתחום הפלילי - חלק מעבירות הבנייה, תעבורה (חניה), העסקת עובדים זרים, דיני עבודה, עבירות רעש, עבירות מיסוי קלות ועוד.
כיום, ישראל היא מהמובילות בעולם בהיקף כתבי אישום המוגשים נגד אזרחיה. מנתונים של האיחוד האירופי עולה כי במדינת ישראל נפתחים כחמישה הליכים פליליים על כל 100 תושבים. מדובר בשיעור גבוה מאוד, יותר מפי שלושה מהממוצע של מדינות אירופה, העומד על 1.5. השימוש הנרחב שנעשה במדינת ישראל בדין הפלילי נובע מכך שהיא עושה שימוש בו על מנת להסדיר התנהגות די שגרתית ועבריינית "קלה", ולא רק בעבירות "קלאסיות".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בית המשפט השלום והמחוזי בתל אביב
בתי המשפט יוכלו להתמקד בעבירות החמורות יותר
(צילום: נדב אבס)
ההצעה מבוססת על עיקרון הדה-פליליזציה ועל עבודת מטה מקיפה שנעשתה בתקופת כהונתו של סער כשר משפטים. הוא הציג חזון של הפחתת היקף ההליכים הפליליים נגד אזרחים ומיקוד המערכת המשפטית בעבירות המהוות סטייה משמעותית מהנורמות החברתיות.
בסיומה של עבודת מטה של הוועדה נקבע כי יש להעביר שורה ארוכה של עבירות להליך מינהלי, מה שיפחית דרמטית את העומס המוטל על בתי המשפט, כיוון שהדיון בהן יועבר לבתי דין מינהליים במשרד המשפטים. המשך קידום התזכיר עתיד להפחית בשנה כ-30 אלף הליכים בבית משפט, מה שיאפשר לבתי המשפט להתמקד בעבירות החמורות ולטפל בהן באופן יעיל ואפקטיבי.
בנוסף, העברת עבירות פליליות להליכים מינהליים תאפשר דיון בפני בית דין מינהלי, באמצעות ממשק דיגיטלי מתקדם, נוח ונגיש לאזרח. כך האזרח יוכל בקלות ובנוחות לערער על דוח שניתן לו, באופן מקוון ומבלי לבזבז זמן יקר.
ח"כ סער ציין: "רק כך נוכל למקד את מאמציהם של כלל הגורמים במערכת אכיפת החוק בעבירות החמורות באמת, ולהחזיר את האכיפה וההרתעה מול הפשיעה החמורה".