2 צפייה בגלריה
צבי גולדברג
צבי גולדברג
גולדברג. "הרגשתי מושפל לעיני כל הנוסעים"
(צילום: שרון צור)
צבי גולדברג, בן 90 מחיפה, המחזיק בתעודת עיוור, עלה על אוטובוס בעיר וקיבל דוח בסך 100 שקלים כי לא תיקף את כרטיס הרב-קו שלו, מאחר שהוא זכאי לפטור מתשלום נסיעה. הוא סיפר שפקחית אגד, שנתנה לו את הדוח, השפילה אותו וכשהבינה שהוא גר בבית אבות היא השיבה לו: "איפה שגרים הסוטים".
"ביום ראשון עליתי על קו 37", סיפר גולדברג ל-ynet. "אני יודע שאדם מגיל 75 לא צריך לשלם עבור נסיעה. פקחית עלתה לאוטובוס והחלה לבדוק את הנוסעים. היא ביקשה ממני כרטיס, אז אמרתי לה שאני בן 90 ולא צריך אחד, אבל היא טענה שכן". הבאתי לה כרטיס רב-קו ישן שיש לי, אך היא אמרה 'לא העברת אותו. חייבים להעביר את הכרטיס בשביל הביטוח, מי שלא מעביר את הכרטיס הוא בלי ביטוח באוטובוס'".
הפקחית רשמה דוח לגולדברג. "הכול היה לעיני כל הנוסעים האחרים. תוך כדי שהיא רשמה את הדוח, היא שאלה אותי איפה אני גר. אמרתי לה שאני מתגורר בבית אבות, והיא שאלה 'מה זה?'. כשעניתי לה 'בית אבות', אז היא אמרה 'אה, איפה שגרים הסוטים', זה היה מעליב".
ציפורה, אשתו של צבי, סיפרה ששאר הנוסעים שמעו את דבריה המעליבים של הפקחית, וכי בעלה חזר מבויש מהעלבון שחווה. המטפלת של בני הזוג בבית האבות, סיפרה שצבי אמר לה אחרי המקרה: "הרגשתי מושפל. היא השפילה אותי. איך שהיא דיברה אליי זה היה מעליב".
2 צפייה בגלריה
כרטיס הרב קו של צבי גולדברג
כרטיס הרב קו של צבי גולדברג
כרטיס הרב קו של גולדברג. "נעלבתי מאיך שהיא דיברה אליי"
לפי הנחיות משרד התחבורה לחברות התחבורה הציבורית ולציבור הנוסעים, כל העולים לאוטובוסים מחויבים בתיקוף כרטיס, גם אלה הנוסעים חינם ללא תמורה, בהם חיילים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות. גם בעלי כרטיס חופשי חודשי של אגד חייבים לתקף את כרטיס הרב קו שלהם, כך ניתן לתכנן את היצע התחבורה הציבורית לפי רמת הביקוש, לצד שיקולי ביטוח.
דובר אגד רון רטנר מסר: "מבירור ראשוני אל מול הפקחית המעורבת באירוע יוצא הדופן הזה, מסתמנת מגמה של טעות בשיקול הדעת של הפקחית. לטענתה היא כלל לא ידעה שמדובר בעיוור ושאם הייתה יודעת, הייתה מסייעת לו לתקף את כרטיס הרב קו כנדרש על פי הוראות ותקנות משרד התחבורה. לטענתה, כל אימת שהיא נתקלת בלקוחות לקויי ראייה היא נוהגת בהם ברגישות רבה ומסייעת להם בדרך של שגרה לתקף את כרטיסם".
רטנר הוסיף: "הפקחית הביעה את התנצלותה הכנה בגין הקצר התקשורתי שאפיין לטענתה את האירוע המצער הזה. לטענתה האמירה המיוחסת לה לכאורה כלל לא נאמרה מפיה לעניין בית האבות, והיא אינה מבינה מדוע מייחסים לה אמירה מטופשת שכזו. הפקחית מבקשת להתנצל מעומק ליבה בפני הלקוח הישיש לקוי הראייה, תוך הבטחה שבעתיד תנהג ביתר הכלה, קשב ורגישות כלפי אוכלוסייה מיוחדת וחשובה זו".
הדובר ציין כי הדוח יבוטל לאלתר והבירור של נסיבות האירוע ייבדקו באופן יסודי כבר בימים הקרובים. "מסקנות תוסקנה בהתאם".
דובר פדרציית ארגוני הנכים, לביא נאור, מסר: "אני מזועזע מהמקרה החמור. חברת ההסעות חייבת לקחת אחריות ולחקור את המבקרת של החברה כדי להגיע לחקר האמת. לא ניתן לאף גורם לפגוע בכל אדם חסר ישע, ובימים אלו אנו שוקלים עם מיטב עורכי הדין שלנו הגשת תביעת נזיקין בעקבות האירוע המטלטל שעבר אותו קשיש, שבנוסף גם לקוי ראייה".