נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע הערב (יום ב') כי סודן תוסר מרשימת המדינות התומכות בטרור, לאחר שממשלת המעבר הסכימה לשלם פיצויים לקורבנות טרור אמריקנים. המהלך יפתח את הדלת למדינה האפריקנית לקבלת הלוואות וסיוע בינלאומי החיוניים להחייאת כלכלתה הקורסת ויאפשר את השלמת מעבר השלטון לדמוקרטיה.
3 צפייה בגלריה
דגל סודן
דגל סודן
"צעד גדול למען סודן"
(צילום: shutterstock)
גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העסקה עשויה להניע גם צעדים לקראת כינון יחסים דיפלומטיים בין סודן לישראל. עם זאת, בשלב זה לא ידוע אם ישראל מוזכרת בסיכום בין ארה"ב לסודן. בהודעתו, טראמפ לא הזכיר את מאמציה של ארה"ב לגרום לסודן להפוך למדינה הערבית השלישית שתנרמל את יחסיה עם ישראל אחרי איחוד האמירויות ובחריין.
"הממשלה החדשה בסודן, שעושה התקדמות גדולה, הסכימה לשלם 335 מיליון דולר לקורבנות הטרור האמריקנים ולמשפחותיהם", צייץ הנשיא בטוויטר. הוא הוסיף כי לאחר שהכסף יועבר, "אסיר את סודן מרשימת נותני החסות לטרור. סוף סוף צדק לעם האמריקני וצעד גדול למען סודן!".
3 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ בהודעה מבית החולים
הנשיא טראמפ בהודעה מבית החולים
"צדק לעם האמריקני". טראמפ
(צילום: רויטרס)
גורמים בממשל האמריקני אמרו כי המשא ומתן בין ארה"ב לסודן התמקד בפיצויים לקורבנות המתקפות של אל-קאעידה על שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998.
ראש ממשלת המעבר בסודן, עבדאללה חמדוק, הודה לטראמפ בציוץ והוסיף כי "אנו מצפים מאוד להודעה הרשמית". לדבריו, הודעתו של הנשיא היא "התמיכה החזקה ביותר במעבר של סודן לדמוקרטיה ובעם הסודני". חמדוק ציין כי ארצו מנסה "להיפטר מהמורשת של המשטר הקודם". לדבריו, "אנחנו אנשים שוחרי שלום ומעולם לא תמכנו בטרור".
סודן הוכנסה לרשימה האמריקנית של נותנות החסות לטרור ב-1993, בתקופת שלטונו של הרודן עומאר אל-באשיר. הדחתו מהשלטון על ידי הצבא בעקבות המחאה למען דמוקרטיה בשנה שעברה הביאה לשינוי כיוון ולהתחממות ביחסים עם ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוכ
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוכ
"מעולם לא תמכנו בטרור". חמדוק
(צילום: AFP)
הסכם שיוביל לכינון יחסים בין סודן לישראל יהיה הישג דיפלומטי נוסף שטראמפ יוכל להציג לקראת הבחירות ב-3 בנובמבר. עם זאת, סודן מתעקשת שכל הסכם מול ארה"ב על הוצאתה מרשימת הטרור לא ייקשר מפורשות לנורמליזציה עם ישראל. השלטון בסודן חלוק בדעתו בנוגע להסכם עם ישראל וחלק מהבכירים חוששים שעסקה שתגובש בחופזה עלולה להצית התנגדות אזרחית ואולי אף לחזק את התמיכה בפלגים האיסלאמיסטיים שמצאו את עצמם בשוליים לאחר הדחתו של הרודן.
בשבוע שעבר הציבה וושינגטון אולטימטום לחרטום שהתנה את הסרתה מרשימת התומכות בטרור בנורמליזציה של היחסים עם ישראל. בסוף השבוע דווח כי הממשלה הסודנית התכנסה כדי להכריע בנושא ההסכם עם ישראל. גורמים בכירים בחרטום אמרו כי הממשלה דנה בכך במשך שעות, אך עד כה לא דווח אם התקבלו החלטות.