2 צפייה בגלריה
טנק בגבול רצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות"
טנק בגבול רצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות"
טנק בגבול רצועת עזה במהלך מבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
ירי בניגוד להוראות במהלך מבצע "שומר החומות": צה"ל נקט צעדים פיקודיים שאותם הגדיר חמורים בעקבות תחקיר שממנו עלה כי צוות טנק ירה ממקלע בניגוד להנחיות ולהוראות המקצועיות כדי להרחיק שלושה חקלאים פלסטינים "בלתי מעורבים" מאזור הגבול. אחד מהם נפגע. בצה"ל ממשיכים לתחקר את האירוע הזה ואירועים נוספים מימי מבצע "שומר החומות".
בעקבות ממצאי התחקיר החליט אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו בשיתוף אלוף פיקוד הצפון אמיר ברעם על נקיטת צעדים פיקודיים נגד בעלי התפקידים הבאים:
- מפקד המחלקה שהורה על הירי יודח מתפקידו ויודח משירות בצה"ל
- התותחן שירה יודח אף הוא
- מפקד הפלוגה שפיקד על הגזרה יספוג נזיפה פיקודית
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"אירוע חמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל". הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: יאיר שגיא )
האירוע התרחש לקראת סוף המבצע. המפקדים בחטיבת השריון הכירו אותו בזמן אמת והחליטו לתחקר את האירוע לאחר סיום המערכה. הטנק מגדוד 75 בחטיבת השריון 7 הוכפף באופן מחלקתי לפלוגה של גדוד 50 מהנח"ל.
הלוחמים הסבירו שירו לעבר החקלאים על מנת להבריח אותם ממרחב הגבול כחלק מפעולות ההגנה במבצע. התחקיר העלה שהם ירו באופן לא מקצועי ובניגוד לפקודות תוך פגיעה ישירה באחד החקלאים. בצה"ל לא יודעים אם החקלאי מת מפצעיו.
במקביל לתחקיר הפיקודי נפתחה חקירת מצ"ח, שבסופה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית. התחקיר הוצג אמש לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שסיכם את ממצאיו בחומרה ואישר את המלצות התחקיר הפיקודי. כוכבי ציין כי מדובר ב"אירוע חמור שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל". בצה"ל אומרים שימשיכו לתחקר את פעולות הצבא באופן נוקב ויפיקו לקחים.
פורסם לראשונה: 09:28, 11.06.21