2 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
מכת"זית בהפגנה בנתיבי איילון, השבוע
(צילום: נמרוד גליקמן)
מדינת ישראל נערכת להצטיידות בצי משאיות חדש בשווי עשרות מיליוני שקלים. כך עולה ממסמכים שהפיץ אתמול (יום ד') החשב הכללי במשרד האוצר בקרב יבואני הרכב הכבד. המכרז נוגע לרכישת עשרות משאיות חדשות עבור מדינת ישראל בתשעה סלי הצטיידות שונים, כשחלקן יהיו מכת"זיות.
לפי המכרז, ישראל תרכוש בין היתר שש משאיות במשקל של עד שמונה טונות, 18 משאיות במשקל של עד 12 טונות, מתוכן שמונה עם ארגזי קירור, ו-22 משאיות במשקל 15 טונות.
אחד הסעיפים המעניינים בנוגע לרכישה הוא של מה שמוגדר במכרז "מכת"ז" (מכונית להתזת מים), כשלפי המסמכים המדינה נערכת להצטיידות במכת"זיות בשתי קטגוריות - מכת"זית קטנה ומכת"זית גדולה. המכרז כולל שלוש מכת"זיות בעלות הנעה כפולה במשקל 15 טונות ועוד שלוש משאיות מכת"ז כבדות במשקל של עד 18 טונות.
2 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
מכת"זיות בהפגנה בנתיבי איילון, השבוע
(צילום: נמרוד גליקמן)
לפי המסמכים, "כלי הרכב מיועדים למינהל הרכב הממשלתי, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, רשות הכבאות הארצית, משרד הביטחון ויחידות נלוות". בנוסף כוללים מסמכי החשכ"ל גם מפרטים טכניים, כשלמכת"זית ה"קלה" יהיה מנוע בהספק של 290 כוחות סוס וכושר העמסה של 6,300 ק"ג על הסרן הקדמי. המכת"זית הכבדה מסוגלת לשאת הרבה יותר משקל: לפי המסמכים הסרן האחורי במשקל העמסה של 11,500 ק"ג לפחות וסרן קדמי במשקל העמסה של 7,100 ק"ג לפחות.
במכת"זית יש גם סעיף שמאפשר לה לא לעמוד בתקנות איכות הסביבה. כיום בכלי רכב חדישים שבהם מותקן מנוע דיזל קיימת מערכת הזרקת אוריאה - נוזל המוזרק על ידי הרכב למערכת הפליטה ותפקידו "לנקות" את אדי הפליטה ולהפחיתם משמעותית. רובם המכריע של כלי הרכב החדישים מצוידים במנגנון המונע מהרכב לנסוע כשהאוריאה במכל אוזלת, לטובת איכות הסביבה – ואולם לפי החשכ"ל, "יבואן הרכב נדרש לתכנת את מחשב הרכב כך שחוסר באוריאה לא יגרום לירידה בביצועי המנוע".