2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג נשיא המדינה מתראיין ל-CNN
יצחק הרצוג נשיא המדינה מתראיין ל-CNN
הנשיא הרצוג וחוברת חמאס בריאיון ל-CNN
(צילום: CNN)
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף היום (ראשון) לראשונה בריאיון לרשת CNN האמריקנית את תוכנית חטיפת השבויים הרצחנית של חמאס - "מדריך הלוחם - גרסת הג'יהאד", שהונפק והופץ על-ידי ארגון הטרור למחבלים בשטח. "אנו עומדים בפני אויב אכזר ביותר, בלתי אנושי, אותו עלינו לעקור ללא רחמים", אמר הנשיא הרצוג כשהציג את חוברת התוכנית.
  • לעיון ב"מדריך לחוטף" (בערבית) - לחצו כאן
  • לעיון ב"מדריך לחוטף (בתרגום לעברית) - לחצו כאן
הרצוג גם הציג במהלך הריאיון תמונות מזעזעות אחרי הטבח בקיבוץ בארי, שבו הוא ביקר הבוקר. בחוברת שנמצאה על גופת מחבל חמאס שחוסל בשטח ישראל מפורטים שלבי החטיפה ואופן ביצועם.
לפי המתואר, נדרשים החוטפים לייצר כאוס והפחדה באמצעות כפיתה וכיסוי עיניי השבויים, שימוש במכות חשמל והוצאה להורג של כל אדם אשר עלול להוות איום או הסחת דעת. כמו כן הודרכו לאסוף את השבויים ולהשתמש בהם כבשר תותחים במידת הצורך ללא הבדל דת, גזע או מין.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו בקיבוץ בארי
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו בקיבוץ בארי
הנשיא הרצוג בקיבוץ בארי
(צילום: חיים צח/לע״מ)
עוד תואר במדריך כי בדומה לארגון הטרור דאעש נדרשים המחבלים החוטפים לתעד את מעשיהם בשידור חי, ובעת תקיפות צה"ל להוציא להורג את השבויים. במדריך גם פרק שמסביר על סולם הדרגות בצה"ל וחשיבותן ועל אמצעי הלחימה ויכולות האלקטרוניקה הקיימים בצבא. כך, כל מחבל שלקח חלק במסע הטבח הרצחני בשטחי ישראל אומן על-ידי שיטות הלחימה הברבריות והמעוותות של חמאס.
"החוברת הזו היא מדריך הפעלה, איך נכנסים לחצרות של אזרחים, לקיבוץ, לעיר, למושב, איך פורצים לשם, וראשית - מה אתה עושה כשאתה מוצא את האזרחים? אתה מענה אותם. זו החוברת שכתוב בה בדיוק איך לענות אותם, איך לחטוף אותם", אמר הנשיא.
הוא הוסיף: "אז הסיפור הוא לא ישראל מול הפלסטינים, או יהדות מול איסלאם חלילה. הסיפור הוא על בני אדם, אנושיות, האם אנחנו עם הטוב או עם הרע, שם האנושות צריכה לעמוד. המערכה שאנו מנהלים כעת, כעם העולה כאריה, הוא נגד הרשע, ואנחנו נעקור את הרע כדי שיהיה טוב יותר לכל האזור והעולם.
"אין שום הצדקה למה שקרה. זו פשוט אידיאולוגיה מבית דאעש שקוראת לחסל את ישראל מפני האדמה, ולכן יש לחסל את חמאס מפני האדמה".
התוכנית בחוברת שנמצאה על גופת מחבל חמאס כוללת כמה שלבים:
השלב הראשון כולל את איסוף השבויים במספר מקומות, כל קבוצה באזור פעילותה, אשר נקבעו מראש על המפות. כל קבוצה מסיימת לטהר את אזור פעילותה, ולאחר מכן השבויים נאספים במקום אחר או בשני מקומות.
השלב השני כולל ריתוק ושליטה. לפי שלב זה, ייהרג כל אדם שעלול להוות איום או הסחת דעת. עוד כולל השלב הזה מימוש הכאוס על-ידי שימוש בירי, רימוני עשן/הלם, איום, מהלומות חשמליות, אלימות והטלת אימה. בנוסף, השלב כולל בין היתר כפיתה פרטנית לכל אסיר, כפיתה קבוצתית והקפדה על קשירת עיניים.
השלב השלישי מוגדר "בטיחות". השלב כולל חיפוש על השבויים, לקיחת תעודות זהות ולקיחת פרטים, הרחקת השבויים מאמצעי לחימה ומאמצעי התאבדות, כפיתה וכיסוי עיניים, הריגת ה'בעייתיים' ומי שמהווים איום, אבטחת תנועת האנשים מעבר לכיסוי של חלונות ודלתות, התבצרות ושיפור ההתבצרות באופן מתמשך.
השלב הרביעי נוגע לאספקה. השלב כולל איסוף אוכל ושתייה ככל הניתן וכן תאורה ועזרה ראשונה. המחבלים הונחו לא להשתמש באספקה שלהם כדי להאכיל את השבויים אלא במקרה חירום.
השלב החמישי מוגדר "הסוואה והסתתרות". לפי ההנחיות למחבלים, אין להצהיר על כמות החוטפים ונשקיהם, אין להצהיר על קשר עם העולם החיצון, יש להסתיר את שיטת השמירה והתורנויות, יש להצית אש במספר רב של מקומות ואין להצהיר על כמות הפצועים וההרוגים מקרב החוטפים.
בשלב השישי שמוגדר "תקשורת" צוין כי יש לספק תקשורת סלולארית מהמקורות המקומיים (רשת ישראלית), יש להימנע מתקשורת אלחוטים בתווך הפתוח, ויש לוודא חוטי רשת התקשורת ליצירת רשת תקשורת פרטית במידת האפשר.
בהתייחס לפרסום בשידור חי, צוין בשלב השביעי שיש להעביר תמונה באופן ישיר תוך וידוא טכנולוגיית התקשורת המקומית ואחרת. עוד צוין בשלב זה כי אין לבזבז סוללה ואחסון המצלמה ולהיעזר בהם כמה שיותר.
בשלב השמיני שעוסק ב"משא ומתן" צוין כי הניהול בנושא ייעשה על-ידי הנהגת הארגון והמנגנון. עוד צוין בשלב זה כי אין לשתף פעולה עם משא ומתן בשטח במידת האפשר. לפי שלב זה, המחבלים הונחו כי מי שיתקשר עם האויב הוא בעל הדרגה הבכירה בשטח וכי עליו להישאר בתקשורת עם מפקדיו לאורך כל האירוע.
השלב התשיעי והאחרון עוסק ב"מצבי חירום". לגבי הפצועים, כך צוין, יש מקום להקצות מקום לטיפול בהם. לגבי המתים, יש להקצות מקום לקבורתם עם סימון מתאים ולקיחתם לאחר נסיגת כוחות הביטחון הישראליים. עוד צוין בשלב זה בהתייחס להתקפות האויב, כי יש להפעיל מארבים ולהתחיל הרג שבויים.