יו"ר ארגון המורים רן ארז פנה הערב (יום ב') לראש הממשלה נפתלי בנט בדרישה להעביר את הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים – כיתות ז'-י"ב – ללימודים מרחוק. במכתב, שאת כותרתו הגדיר ארז "רולטה רוסית" במערכת החינוך, כתב יו"ר ארגון המורים כי הממשלה איבדה שליטה במערכת החינוך.
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
יו"ר ארגון המורים רן ארז. "רולטה רוסית"
(צילום: הדר יואביאן)
דבריו של ארז מגיעים אחרי הדברים של אפרת לאופר, הממונה על תחום הבריאות במשרד החינוך, באולפן ynet הבוקר. לאופר אמרה כי על מערכת החינוך להישאר פתוחה למרות נתוני התחלואה הגבוהים והעובדה שעשרות אלפי תלמידים נמצאים בבידוד. "מסגרת חינוכית היא עוגן מאוד חזק לתלמידים. ראינו שברגע שתלמידים הלכו הביתה, למדו בזום, אז הנזק הנפשי הוא עצום", קבעה לאופר.
ארז מצדו כתב לבנט כי הוא מכיר ביעילות הפחותה של הלימודים מרחוק, אבל הזהיר מפני מה שהוא מגדיר אנרכיה ואנדרלמוסיה במערכת בימים אלה. "הטלתם על מנהלי בתי הספר במסגרת העצמאות והאוטונומיה שהוענקה להם 'לשבור את הראש' ולפעול על-פי שיקול דעתם. כל אחד פועל על-פי 'איש הישר בעיניו יעשה', וזה יביא להתמוטטות כל המערכת או לא פחות גרוע פיצוץ". עמדת הסתדרות המורים, האחראית על הגננות ועל המורות והמורים בבתי הספר היסודיים, לא נמסרה.
2 צפייה בגלריה
בנט וערכות הבדיקה שחולקו לפני חודשים במערכת החינוך. "אי אפשר להפעיל את המערכת כך"
בנט וערכות הבדיקה שחולקו לפני חודשים במערכת החינוך. "אי אפשר להפעיל את המערכת כך"
בנט וערכות הבדיקה שחולקו לפני חודשים במערכת החינוך. "אי אפשר להפעיל את המערכת כך"
(צילום: קובי גדעון/לע"מ, EPA)
"לא חשוב כרגע מה יקרה, תלמידים, הורים ומורים ייפגעו ויש בכך כדי לסכן את עתיד המדינה, לא פחות. לאור המצב הקיים, איבוד השליטה שלכם במערכת החינוך וחוסר היכולת ללמד בקבוצות קטנות, יש לחזור ללימוד בזום למרות שזה פחות יעיל. זה הרע במיעוטו", כתב ארז לבנט.
עוד הוסיף: "אדוני ראש המשלה, אתה הוא האחראי! לא נוכל להמשיך להפעיל את מערכת החינוך העל יסודי ללא ערכות בדיקה ותוך אילוץ המורים לעבוד כמו ב'רולטה רוסית'. אנו פונים אליך בעיתוי זה, "זמן פציעות", כי אין אפשרות להתמהמה יותר".
ארז התייחס גם להחלטות אחרות של הממשלה ולפגיעה בתנאי המורים לאור המתווה שדורש מהם להיבדק בכל פעם שבאו במגע עם חולה מאומת. "ביטלתם את התו הירוק. אם מתגלה תלמיד או מורה מאומתים – כולם נשלחים לבדיקות וממתינים שעות בתור ומפסידים שעות. ההפסד משמעותי כיוון שבחינוך העל-יסודי נמצאים ערב בחינות חורף", כתב ארז.

הוא מחה על ניכוי השכר למורים שנעדרים בעקבות עמידה בתורים או בעקבות בידודים. "מנכים משכר המורים בגין היעדרות במקום לעשות את הבדיקות בבתי הספר ולספק ערכות בדיקה. למורים שנשלחים לבידוד מנכים מהשכר אף שיש לראות בזה 'תאונת עבודה', שהרי לא נדבקו בסופר או בקולנוע".
אפרת לאופר, נציגת משרד החינוך, אמרה הבוקר באולפן ynet כי ה"שטח", המנהלים והתלמידים, "לא רוצים לחזור ללמוד בזום". "יש מנהלים שמצאו פתרונות יצירתיים מאוד ללימוד בתוך המציאות המורכבת הזאת שכמו שאמרתם, אנחנו מודעים לזה, חלק מהילדים אולי נדרשים בבידוד, חלק עכשיו יצאו לבדיקה וחוזרים יותר מאוחר, חלק באמת מאומתים ומוצאים פתרונות יצירתיים. בסוף תלמיד שמגיע לכיתה ולומד עם המורה זה הדבר הטוב ביותר עבורו".
עומר שחר, ראש מועצת התלמידים הארצית, אמר מנגד הבוקר כי "חוסר הסדר והפחד הזה שאתה לא באמת יודע מה באמת הולך לקרות משבש את הבגרויות ומוסיף ללחץ שגם ככה יש בכל בגרות". לדבריו, תלמידים מפחדים להגיע לבתי הספר בגלל שישנם מאומתים בכיתותיהם. "תלמידים מאוד חוששים, אך מהצד השני, תלמידים גם חוששים לחזור לזום. אנחנו הצענו שיהיו בדיקות אנטיגן שיהיו זמינות בבתי הספר. הגענו למצב שתלמידים צריכים בתחבורה ציבורית ולחכות שעות בתור בשביל בדיקה, להפסיד ימי לימודים קריטיים בזמן תקופת הבגרויות".
במערכת החינוך ישנם 38,246 תלמידים מאומתים לקורונה, לצד 6,148 אנשי חינוך. בנוסף, 81,851 תלמידים שוהים בבידוד, לצד 3,344 אנשי חינוך. בסך הכול ישנם 44,394 מאומתים במערכת החינוך ו-85,195 מבודדים.