3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד, יום שישי
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
אחרי ששבתו למשך שעתיים ביום שישי, מחר (שני) יחדשו נהגי האוטובוסים את שביתתם, במחאה על תנאי השכר שלהם ועל העלייה במקרי האלימות נגדם. הנהגים דורשים לשפר דרמטית את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור, לפעול להפסקת האלימות נגדם ולהתקין שירותים בכל מסוף. מחר יצטרפו לאלפי הנהגים מחברות אלקטרה אפיקים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס גם נהגי חברת קווים.
"אתה צריך לעבוד קרוב ל-300 שעות, לקחת ימי פיצול ולא לראות את הילדים שלך, כי יש מחסור בנהגים ונותנים לנו לעבוד כמו משוגעים", סיפר יוני קריספין (41), נהג בחברת אלקטרה אפיקים כבר 20 שנה. "אנחנו עובדים בחודש שעות של חודשיים. המדינה הזניחה אותנו שנים. יש פה בני אדם, משכורות ואנשים שצריכים לחיות. כשהמדינה פותחת קווים צריך לדאוג שיהיו שירותים בנקודת הקצה, אני לא אמור לעשות צרכים ברחוב או בבקבוק. נהג עושה היום חמש נסיעות במשמרת במקום ארבע. הרבה פעמים רציתי לעזוב את הענף ונשארתי כי שכנעו אותי, אבל אני לא יודע כמה אוכל להמשיך בענף המשפיל והמוזנח הזה, כשגם הנוסעים וגם משרד התחבורה מתנהגים לא יפה לנהגים".


3 צפייה בגלריה
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
הפגנות נהגי האוטובוס באשדוד
שלט נגד השרה מיכאלי. לטענת הנהגים, היא מסרבת להיפגש איתם
(צילום: ארגון נהגי האוטובוס של ההסתדרות הלאומית)
"קשה מאוד להיות נהג", אמר מאור בר (40) מרחובות, נהג אפיקים. "אנחנו לפעמים נוהגים ארבע שעות רצוף בלי שירותים. אם אני עובד שעות נוספות ומוצ"שים, המשכורת שלי מגרדת את התשע אלף בחודש. אם אני לא מגיע ל-160 שעות - אי אפשר לעשות משכורת נורמלית. חוץ מזה, יש אלימות שמופעלת עלינו מצד הנוסעים. אני אוהב את הנהיגה אבל מרגיש תקוע. המדינה חייבת לדאוג לשכר הוגן לנהגים, לדאוג לנו לפינות מנוחה ולכבד אותנו. אני מודה שאני נגמר לאט לאט. אני אוהב את המקצוע אז לא אעזוב, אבל אני כן מחפש עוד מקורות פרנסה. יש לי אישה ושני ילדים ואני צריך להביא כסף הביתה".
צביקה זכריה (46) מעפולה, נהג של סופרבוס, אמר: "המדינה לא מתייחסת אלינו בכלל. הם לא מבינים שבגלל שאנחנו עוברים בין קבלנים אין לנו פנסיה ואין לנו קביעות. יש אלימות יומיומית, מילולית ופיזית. אין שבוע שבו אני לא נתקל בשלושה או ארבעה מקרים של אלימות מילולית. הנוסעים לא מבינים שאנחנו עובדים מסביב לשעון, שאין לך דקה להתפנות בשירותים, ואם איחרנו בכמה דקות - זה סוף העולם. גם כשהאוטובוסים לא תקינים אתה אשם. בחודש שעבר עבדתי 260 שעות וקיבלתי עשרת אלפים שקל".
3 צפייה בגלריה
יוני קריספין
יוני קריספין
"אני לא יודע כמה אוכל להמשיך בענף המשפיל והמוזנח הזה". יוני קריספין
אלפי נהגי אוטובוס מחברות אלקטרה אפיקים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס שבתו שלשום בין השעות 10:00 ל-12:00, במחאה נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי, שלטענתם מסרבת להיפגש איתם כדי לדון בשיפור שכרם ותנאי עבודתם. הם מתריעים על מחסור של אלפי נהגים. עם תחילת השביתה יצאו עשרות נהגים למחאה, וחלקם אף חסמו כבישים - כמו בשדרות יצחק רגר בבאר שבע. באשדוד הנהגים אף הבעירו אש מחוץ לתחנה המרכזית, וקבוצת נהגים חסמה את צומת גהה.
מדובר בהחרפת המאבק של נהגי האוטובוסים כנגד תנאי העסקתם וביטחונם האישי, והיא מצטרפת להשבתה קיימת שכבר אושרה בבית הדין לעבודה של נהגי התחבורה הציבורית המשתייכים לארגון "כוח לעובדים", ששבתו בשבועיים האחרונים בימי שני בין השעות 05:00 ל-08:30.
השביתה התרחשה לאחר דיונים ממושכים של נהגי האוטובוסים המאוגדים בהסתדרות הלאומית בבית הדין לעבודה, אחרי משא ומתן עם נציגי המדינה ואחרי מחאה שכוונה בעיקר נגד מיכאלי, אותה הם מכנים "שרת הטיקטוק". בדיונים עם ההסתדרות הלאומית, נציגי משרד התחבורה והאוצר הבהירו כי לא ניתן להעלות את שכר הנהגים עד שיעבור תקציב חדש לשנת 2023.