העבר הפלילי העשיר של המחבל מהתחנה המרכזית בבאר שבע, ההחלטה לשלוח אותו לעבודות שירות למרות שוד מזוין - ודברי אחיו לאחרונה כי הוא חושש שישים קץ לחייו: בפיגוע הבוקר (ראשון) בתחנה המרכזית נדקר קצין צה"ל ברציפים מחוץ לתחנה ונפצע קל. חייל אחר נפגע קלות מנתזי ירי. נהג אוטובוס לקה בחרדה. המחבל, נאג'י אבו פרייח מרהט, נורה למוות על-ידי חייל שנכח בזירה. כוחות פשטו על ביתו לאחר הפיגוע.
פרמדיק מד"א דני שטרקמן סיפר: "בזמן שהקצין רץ עם התיקים על הגב, המחבל רץ לקראתו ודקר אותו. הקצין לא איבד את עשתונותיו והצליח להדוף את המחבל. בזמן שהספיק להוריד את התיקים, חייל אחר שהיה נוכח באירוע נטרל את המחבל".

2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
זירת הפיגוע
(צילום: הרצל יוסף)
שליו, לוחם מג"ב שהיה על אזרחי, התעמת עם המחבל. "הורדתי למחבל את הסכין", סיפר שליו, "אמרו לי לזוז ונתנו בו שני כדורים. הזזתי את היד שלו בכוח ומישהו בזירה נטרל אותו". במקום פרצה המולה, רבים נסו ואחת מהן סיפרה: "שמעתי צרורות וברחתי לתוך מקפיא של מאפייה. רבע שעה היינו בתוך מקפיא. לא ידעו מה קרה".
קרובי משפחה של המחבל טענו כי לא מדובר בפיגוע. לדבריהם, "זה התחיל מוויכוח ודחיפות והסתיים בדקירה אבל לא על רקע לאומני. כל מה שמפרסמים אין לו בסיס". אבל במשטרה אמרו מנגד חד-משמעית כי מדובר בפיגוע.
בחודש יוני 2022 נעצר אבו פרייח בחשד לשוד מזוין בבאר שבע. הוא הגיע אז לתחנת דלק בכניסה לעיר, פנה למוכר במקום ובאיומי אקדח דרש ממנו את כל הכסף שבקופה. לאחר מכן נמלט. אחרי מעצרו, הוא נאשם בשוד ובכך ששלף אקדח ושדד 2,700 שקלים שהיו בקופה.

2 צפייה בגלריה
המחבל נאג'י אבו פריח
המחבל נאג'י אבו פריח
המחבל, נאג'י אבו פרייח
מיקום זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בברק שבע
בעסקת טיעון שנחתמה עם הפרקליטות הוחלט כי ירצה תשעה חודשי עבודות שירות. בדיון בבית המשפט המחוזי בבאר שבע הוחלט כי יחל לרצות את עונשו ב-14 לאפריל - מעוד שבועיים.
הוא נשלח לתסקיר שירות מבחן, שהמליץ על ענישה חינוכית שיקומית לאור ההליך הטיפולי שעבר, והעובדה שאמר כי הוא מעוניין להשתלב בתעסוקה במסגרת הטיפול בהוסטל בשל חובו שיש לו. בהמשך הוגש תסקיר נוסף, ובשירות המבחן המליצו על מאסר שירוצה בעבודות שירות, שכן מאסר בפועל "עלול להעמיק את מעורבותו השולית ולפגוע בהישגיו הטיפוליים".
בדיון שבו הורשע אבו פרייח אמרה הסנגורית שלו כי מדובר בצעיר שתיאר התמכרות לאלכוהול וסמים, חובות בסך 150,000 שקל ומצוקה כלכלית קיומית. "ביום הראשון ביקש להשתלב בקהילה טיפולית ולא להשתחרר למעצר בית והתחנן להזדמנות חד-פעמית לשקם את חייו. שירות המבחן לא סבר שמדובר במי שיש לו דפוסים עברייניים. הוא מתפקד באופן מופתי בכל הנוגע להליך הטיפולי, וגם ביחס לעבירה מודה ומביע חרטה מלאה".

שופט בית המשפט המחוזי יואל עדן קבע עם מתן גזר הדין כי "העבירה אשר ביצע חמורה, ובמסגרתה פגע בערכים המוגנים של שמירה על כבוד האדם, הרכוש, הקניין, תחושת הביטחון והסדר החברתי". השופט, שנחשב למחמיר, ציין כי לאור ההליך הטיפולי שעבר הוא מצא שיש להקל עימו הקלה נוספת, וגזר עליו מאסר בפועל שהומר לעבודות שירות לתקופה של 6 חודשים. עוד הוטל עליו לפצות את הקורבנות בתיק, המוכר ובעל החנות, ב-1,000 וב-2,000 שקלים כל אחד.
למרות דבריו כי הוא מבקש להשתלב בתעסוקה במסגרת הטיפול בהוסטל, בחודש ינואר 2024 נעצר אבו פרייח שוב - הפעם בחשד שהפר צו, נמלט מהוסטל שיקומי ואיים על אחד המדריכים במקום. חמישה ימים לאחר מכן אחיו הודיע כי יש חשש לחייו והוא עזב את הבית ויש ברשותו סכין והוא רוצה להתאבד. בדיון הארכת מעצרו הוחלט לשחרר אותו למעצר בית בערבות בהשגחת אחיו.
אבל אלו לא היו ההסתבכויות הראשונות שלו עם החוק. אבו פרייח נעצר בחשד לסחר באמצעי לחימה בשנת 2017, במסגרת תיק סוכן שניהלה המשטרה. "הוא חלק משרשרת שתרמה להעברת הנשק לסוכן. הנשק עבר כמה ידיים", נאמר אז בדיון להארכת מעצרו.