"המפלגה העממית" הגיעה למקום הראשון בבחירות הכלליות שנערכו שלשום (יום א') בספרד, אך תתקשה להרכיב ממשלה. השמרנים בראשות אלברטו נונייז פייחו זכו ב-136 מתוך 350 מושבים - וזקוקים לתמיכתם של 40 מחוקקים נוספים כדי להקים קואליציה.
השותפה המרכזית של "המפלגה העממית" מהמרכז-ימין היא מפלגת הימין הקיצוני Vox שקיבלה בבחירות 33 מושבים - תוצאה מאכזבת מאוד עבורה, אחרי שבפרלמנט הנוכחי החזיקה ב-52 מושבים. חלק מהסקרים חזו ששתי המפלגות יצליחו להגיע ביחד לרוב של 176 מושבים לפחות.
3 צפייה בגלריה
ספרד בחירות אלברטו נונייז פייחו מנהיג המפלגה העממית
ספרד בחירות אלברטו נונייז פייחו מנהיג המפלגה העממית
מנהיג "המפלגה העממית" אלברטו נונייז פייחו
(צילום: רויטרס/Juan Medina/File Photo)
מפלגת Vox ומפלגה שמרנית קטנה (UNP), שזכתה במושב אחד בלבד בבחירות הכלליות, תומכות בפייחו - אך הוא עדיין זקוק לתמיכה של שישה מחוקקים לפחות כדי להחליף את ממשלת השמאל בראשותו של פדרו סנצ'ס.
שתי מפלגות אזוריות קטנות, שקיבלו יחד שישה מושבים, כבר הצהירו שהן מסרבות לתמוך בשמרנים מכיוון שאינן רוצות שהימין הקיצוני יחזור לממשלה - לראשונה מאז צאתה של ספרד לדמוקרטיה בשנות ה-70, אחרי כמעט 40 שנות שלטון של הרודן פרנסיסקו פרנקו. המפלגה הבאסקית PNV (שקיבלה חמישה מושבים) ומפלגת "הקואליציה הקנארית" (שזכתה במושב אחד בלבד בפרלמנט) הודיעו שלא יתמכו בשום ממשלה שמפלגת Vox חברה בה.
מפלגת Vox מתנגדת במוצהר להפלות, לזכויות להט"ב, למעורבות של הממשלה במאבק נגד אלימות על רקע מיני ולמה שהיא מכנה "הפעילות הפנאטית למען האקלים". המפלגה, שמבקשת גם לקצץ בסיוע למהגרים בלתי-חוקיים, מקיימת קשרים הדוקים עם מפלגות ימין קיצוני אחרות באירופה, מ"פידס" השולטת בהונגריה ועד למפלגת השלטון האיטלקית של ג'ורג'ה מלוני, "האחים של איטליה".
3 צפייה בגלריה
מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ב ספרד סנטיאגו אבסקל VOX
מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ב ספרד סנטיאגו אבסקל VOX
סנטיאגו אבסקל, ראש מפלגת Vox
(צילום: AFP)
אם ניסיונותיו של פייחו להקים ממשלה ייכשלו ינסה גוש השמאל, בהנהגתו של סנצ'ס, להרכיב קואליציה. המפלגה הסוציאליסטית של סנצ'ס קיבלה 122 מושבים בבחירות, ומשלבת כוחות עם "סומאר", רשימה המאגדת לראשונה אי פעם 15 מפלגות שמאל קטנות. "סומאר" זכתה ב-31 מושבים, ולשתיהן יחד יש 153 מושבים - והן זקוקות ל-23 מושבים נוספים.
סנצ'ס זקוק כעת לתמיכתן של מפלגות שוליים בפרלמנט - כולל מפלגות בדלניות מקטלוניה ומחבל הבאסקים, שעליהן נשען גם בקדנציה הנוכחית. כדי להקים ממשלה יזדקק סאנצ'ס לסיוע ממפלגת Junts מקטלוניה - מפלגה שתומכת בעצמאות לקטלוניה ונחשבת לקיצונית יותר ממפלגות בדלניות אחרות, ובעבר לא העניקה את תמיכתה לסאנצ'ס. המפלגה זכתה בשבעה מושבים ונחשבת כעת ל"ממליכת המלכים" בספרד. היא כבר הבהירה שלא תסייע לסאנצ'ס בלי שתקבל תגמול על כך.
3 צפייה בגלריה
ספרד בחירות ראש הממשלה פדרו סנצ'ס עצרת בחירות
ספרד בחירות ראש הממשלה פדרו סנצ'ס עצרת בחירות
בדרך לממשלת שמאל חדשה? ראש הממשלה סנצ'ס
(צילום: JAVIER SORIANO / AFP)
מנהיג מפלגת Vox, סנטיאגו אבסקל, ידוע ברטוריקה פופוליסטית ובעמדה נוקשה כלפי הבדלנים הקטלנים. ראש "המפלגה העממית" פייחו מאשים את סנצ'ס כי בגד בספרד בכך שהסתמך על מפלגות באסקיות וקטלניות בדלניות כדי להעביר חוקים שנויים במחלוקת, ובכך שהעניק חנינה למנהיגים קטלנים שנידונו למאסר בעקבות הניסיון שלהם להוביל להתנתקות קטלוניה מספרד ב-2017.
350 המחוקקים שנבחרו בבחירות הכלליות בספרד יחלו את כהונתם ב-17 באוגוסט, ויצטרכו להצביע על זהותו של ראש הממשלה הבא בתוך שלושה חודשים – אחרת ייערכו בחירות חדשות.