סמל ליה בן נון (19) מראשון לציון, סמ"ר אורי יצחק אילוז (20) מצפת וסמ"ר אוהד דהן (20) מאופקים נהרגו אתמול בבוקר (יום שבת) בגבול מצרים, אחרי שנורו למוות על-ידי שוטר מצרי. בשעות הבוקר אותרו גופותיהם של בן נון ואילוז, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, ובסריקות אחר המחבל לקח חלק גם סמ"ר דהן - לוחם קרקל שנהרג בחילופי האש איתו.
נוגה עדי, המחנכת של ליה בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, סיפרה מחוץ לביתה כי "היא הייתה ילדה מדהימה, מתוקה, מצחיקה, יפיפייה. תמיד אופטימית, תמיד עם חברות וחברים, תמיד צוחקת ותמיד מצחיקה את כולם. היא הייתה הדבק שחיבר את כל החברות ואת כל החברים, קשה להאמין שזה מה שקרה".


5 צפייה בגלריה
מימין: ליה, אורי יצחק ואוהד
מימין: ליה, אורי יצחק ואוהד
מימין: ליה, אורי יצחק ואוהד
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
למיטב זיכרונה של המחנכת, כבר מכיתה י"א ידעה ליה שהיא תהיה לוחמת. "היא ידעה שתצליח, והיא הוכיחה את זה", אמרה. "היא הגיעה ביום הזיכרון האחרון לגימנסיה עם מדים ונשק, הייתה מאושרת והשוויצה באיך היא מסתדרת והולך לה טוב, וכמה טוב לה".
עדי קיבלה את ההודעה על מותה של בן נון כשהייתה בביתה, אחרי שלדבריה "מהבוקר הייתה לי תחושה לא טובה, כי ידעתי שהיא על הגבול עם מצרים וידעתי שהיא בגדוד ברדלס". לדבריה, מנהלת הגימנסיה עדכנה אותה בתקרית. "לבוגרים שלי היום אני אומרת שהשמיים הם הגבול - היא כל כך רצתה להיות לוחמת והשיגה את זה, והייתה מאושרת", אמרה המחנכת. "צריך לזכור אותה ולזכור שהיא שמחה ושהיא רצתה להיות קרבית. היא ממש רצתה להשיג את זה והייתה מאושרת שהצליחה".

5 צפייה בגלריה
סמל ליה בן נון
סמל ליה בן נון
"לוחמת מטורפת, תמיד תישארי לי בלב". סמל ליה בן נון
( צילום: דובר צה"ל)
חברתה, לינוי גלילוב, ספדה לה בפייסבוק: "הלב נשבר. עברנו טירונות יחד, אותו חדר, אותה מחלקה. איך בכלל מעכלים דבר כזה? עוד מעט היית אמורה להתחיל קורס מ"כים, אנחנו אפילו לא שבוע בקו וכבר כזה אסון גדול. בחיים לא חשבתי שאצטרך לדבר עלייך בלשון עבר. זכיתי להכיר אותך, לוחמת מטורפת, תמיד תישארי לי בלב".
חברה נוספת ששירתה עם בן נון, כתבה באינסטגרם: "ליה, מלאך קטן שאת. מסרבת להאמין שזאת את, איך נפרדים? זכיתי להכיר אותך, זכיתי להיות בסגל שלך. כבר מתגעגעת. תשמרי עלינו מלמעלה". חברה נוספת כתבה על בן נון: "סיימה השבוע את ההכשרה, הבטיחה לי שתעבור בשבילי את הבחמס (בוחן מסלול) לא משנה מה, הייתה אמורה להתחיל קורס מ"כים בקרוב. ילדה שכולה לב, ועכשיו הלב נקרע".
שחף כץ, מסגל הפיקוד של ליה, אמרה בבכי בשיחה עם ynet: "בהתחלה היה לה מאוד קשה, כי היא רצתה להתגייס למג"ב, אבל מהר מאוד היא התאהבה וכולם התאהבו בה. היא הייתה חיילת מטורפת, מיועדת לפיקוד ועכשיו היא הייתה אמורה להתחיל קורס מ"כים. היא הייתה הלב של הפלוגה וכל הפלוגה עכשיו מרוסקת. זה פשוט בלתי נתפס. אי אפשר לעכל דבר כזה, היא הייתה תמיד עם חיוך על הפנים ותמיד הייתה חברה טובה. היא הייתה ילדה מדהימה ורק רצתה להתקדם בצבא. אני זוכרת שיחה שהיא אמרה לי כמה שהיא רוצה להיות מפקדת טובה. רק לפני שבועיים המפקד שלה העניק לה את הסיכה שלו. זו אבדה ענקית לכולם".
קרוב משפחה של הלוחמת סיפר כי "מחר היא הייתה אמורה לצאת לקורס מ"כים. היא שמחה להיות בגדוד, מאוד אהבה את השירות שלה. היא סיימה טירונות ואימון מתקדם. היא הייתה ברגילה והבנתי שקיצרו לה את הרגילה".

"לאוהד היה לב זהב. אנחנו בהלם"

שאול דהן, דודו של אוהד, אמר כי "הוא היה לוחם בנשמה ולא ויתר לעצמו. חייל מצטיין וערכי. הוא אמר, 'אם אני לא מתגייס לקרבי - אני לא מתגייס'. הוא הגן בגופו, אני בטוח בזה במאה אחוז, אתם עוד תשמעו את התחקיר ותראו שהוא הסתער והציל את המפקד והחיילים שהיו איתו".
5 צפייה בגלריה
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
סמל ראשון אוהד דהן שנהרג במהלך חילופי אש עם המחבל בהר חריף
"יישאר צעיר לנצח". סמ"ר אוהד דהן
(באדיבות המשפחה)
לדברי בת דודתו, נועם, "הוא חונך לאהבת הארץ ולדאוג למדינה, תלמיד מצטיין, תמיד עזר לכולם. הוא יישאר צעיר לנצח. אנחנו מחכים לתחקיר כדי להבין מה קרה, אנחנו בטוחים שהוא עשה הכול והסתער". חברו כתב בחשבון האינסטגרם: "רק אתמול ישבנו ודיברנו ואמרת לי שתחזור היום. אתה לא פה, לא מעכל את זה, מתגעגע אלייך".
אחד מחבריו של אוהד דהן מגדוד קרקל שוחח עם ynet וסיפר שהשניים נפגשו אתמול וקבעו לבלות גם היום. "הכרתי את אוהד לפני מספר שבועות כשהגעתי לגדוד. ראיתי אותו וישר התחברנו. זה בן אדם עם לב זהב שאכפת לו, הוא דאג לי וראיתי אותו כחבר. קמתי בבוקר בידיעה שהוא כבר לא איתנו. זה אירוע חריג ומפחיד, כולם כאן בהלם. אבל בשבילם אני רוצה להילחם".
סהר שוקר, מנהלת חטיבת הביניים שבה למד דהן, אמרה: "אני מוזעזעת פשוט. הציבור פה באזור הוא מסורתי ובצאת שבת אני פותחת פייסבוק ופתאום התמונה שלו קופצת. עברתי אתר-אתר לראות שאני לא טועה והלב נשבר. הוא באמת היה מיוחד כל כך. תמיד אומרים את זה על מי שנפטר ואני באמת לא יודעת איך להסביר כמה הוא ילד מיוחד, הייתה לו הילה סביבו. לפני כמה חודשים נכנסתי לחנות של ההורים שלו והוא כל כך התרגש לראות אותי והיה נבוך.
"הוא היה כל כך יפה, מבפנים ומבחוץ, הייתה לו עוצמה גדולה בשקט שלו. אוהד תלמיד מצטיין שלא ביקש הנחות אף פעם, מנומס כל כך וילד אהוד מאוד. הוא היה יוצא דופן. כל קהילת בית הספר המומים וכואבים. צריך להבין שאנשי חינוך פוגשים את הילדים האלו ויוצאים איתם למסע לחיים, המחנכות שלו שבורות. אני עוברת בשעות האחרונות על כל ההודעות ששלח בקבוצות הוואטסאפ והדמעות לא מפסיקות. ליבי על ההורים שלו. היה להם כל כך חשוב החינוך והם השקיעו בזה. אנשים מדהימים".
אחרי שקראה את פרטי התחקיר על הפיגוע, אמרה שוקר: "אוהד חתר להיות הכי טוב, לא להיות במקום הנוח. פרפקציוניסט ונאמן למטרה ולמשימה בלי לחשוב על עצמו וככה הוא בטח התנהל גם הפעם".

אורי יצחק התגייס אחרי שנת מכינה: "מלח הארץ"

אורי יצחק אילוז מצפת, ששמו הותר לפרסום רק בצאת השבת, היה בביתו ביום ראשון האחרון כדי להשתתף באזכרה של סבו שעל שמו הוא קרוי - יצחק. הוא הותיר אחריו הורים, שי וליאת, ואחים - עדן, גל ונועם. אביו שי השתחרר לפני כשנה וחצי מצה"ל בדרגת רנ"ג. הלווייתו תתקיים היום בשעה 17:00 בבית העלמין הצבאי בצפת.
5 צפייה בגלריה
אורי יצחק אילוז נהרג בגבול מצרים
אורי יצחק אילוז נהרג בגבול מצרים
"אביו שיתף בגאווה על שירותו הקרבי". אורי יצחק אילוז
עוזי דהן, חבר של משפחת אילוז, סיפר כי "אורי יצחק הוא ילד מלא חן וחיוך כובש. ילד עם מצוות כיבוד הורים שקשה מאוד לתאר. אחרי שסבתא שלו נפטרה, הוא היה מגיע עם אבא שלו וסועד את הסב במשך כל השבת. דירת הסבא הייתה מאוד קטנה ולא היה מקום בה לכל המשפחה. איזה ילד מסכים לבוא עם אבא שלו כדי לשהות שבת שלמה אצל הסבא? הוא היה ילד צדיק". דהן סיפר כי הוריו של אורי יצחק, שי וליאת אילוז, הם כאלו ש"ממלאים גם תפקיד של חבר עבור הילדים שלהם. הם נמצאים לימינם בכל עת ובכל מהלך החיים. אין מילים לתאר עד כמה עצובה הידיעה שההורים הנפלאים האלה צריכים לקבור את הפרח הכי יפה בגן".
"זה אסון שנוגע כמעט בכל צפת", סיפר חברם של בני משפחת אילוז, הרב שלמה חדד, סגן ומ"מ ראש עיריית צפת. לדבריו, "משפחת אילוז היא מהמוכרות והחשובות בעיר. מאז שפרש שי אביו של אורי משירות קבע הוא התמסר לבית הכנסת שבשכונת מגוריהם בנוף כנרת ועוסק במצוות ומעשים טובים. שי היה משתף אותי כל הזמן בגאווה על גיוס הבן לקרבי ועל כך שסיים מסלול ועוד. הוא היה גאה בבנו שממשיך בדרכו בצה"ל. צפת כולה עטופה באבל".
עו"ד אודי ראש, בן דודו של אילוז, סיפר על הילד המיוחד שאורי יצחק היה. "נעים הליכות, אהוב על הבריות ואוהב את הבריות". לאחר צאת השבת ראש התבשר על האירוע הקשה בגבול מצרים, ועודכן כי בן דודו הצעיר היה בין שלושת הנופלים. "אורי יצחק שלנו תמיד יזכר כילד שכבוד, הכרת הטוב והערכת הזולת היו נר לרגליו".
ראש העיר צפת שוקי אוחנה ספד לאילוז: "אבל כבד ונורא נפל על העיר. אורי אילוז ז"ל, מלח הארץ, בוגר הישיבה התיכונית אמי"ת צפת, עשה שנת שירות במכינת מעשה. הוא התגייס במרץ 22 לשירות משמעותי בגדוד ברדלס בגבול מצרים, סיים קורס מ"כים כלוחם ואמור היה לצאת לקורס קצינים. אין מילים שיוכלו לנחם הורים שצריכים לקבור את ילדם, אין מילים שיוכלו להסביר את הכאב הבלתי נתפס".

בישראל חוקרים: המחבל פעל לבד?

גורמים ישראלים אמרו כי השאלה המרכזית שמתוחקרת כעת היא אם השוטר המצרי פעל על דעת עצמו - או שהיה חלק מארגון כמו דאעש או חמאס. "זה משמעותי מאוד", אמרו, ככל הנראה כי ייתכנו תגובות נגד מפעילי המחבל והארגון שעמד מאחוריו, אם היה כזה. "יש מגעים הדוקים עם המצרים, שהעבירו מסרים שהם מתנערים מהפעולה שלו והבהירו שלא היה כל מידע על כוונותיו".

5 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
אזור התקרית בהר חריף. "מתחקרים את האירוע בצורה מעמיקה, יחד עם צבא מצרים נפיק את הלקחים"
(צילום: AFP)
לדברי הגורמים הישראלים, "המצרים הביעו נכונות לסייע בכל דבר בחקירה. לפי הערכות, צפויה שיחה בין גורמים מדיניים בכירים משתי המדינות". בינתיים, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים תחקיר והערכת מצב בזירת האירוע לצד מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. לאחר מכן הבהיר הרמטכ"ל כי "אנחנו מתחקרים את האירוע בצורה מעמיקה, ויחד עם צבא מצרים נפיק את הלקחים הנדרשים".
מטה ההסברה הלאומי אף הבהיר לשרי הממשלה בעקבות התקרית כי "נסיבות האירוע עודן נבדקות בתחקיר שמתנהל בשיתוף פעולה הדוק ומלא עם הצבא המצרי. מדובר במקרה חריג שלא מייצג את שיתוף הפעולה הביטחוני והעשייה המשותפת לישראל ולמצרים בשמירה על הביטחון בגבול". עוד נאמר, כי "במהלך השנה סוכלו ניסיונות רבים לחדירה והברחות בגבול".
מנגד, ולפחות באופן רשמי, צבא מצרים נמנע מלתאר את השוטר כמחבל - וגם לא האשים אותו בהרג הלוחמים. בהתייחסות ראשונה תמוהה טען הצבא המצרי כי "אחד מאנשי הביטחון, מהכוח האמון לשמירת הגבול, רדף אחר מבריחי סמים - ובמהלך המרדף חצה את הגבול והיה מעורב בחילופי אש שגרמו למותם של 3 חיילים ישראלים". הצבא המצרי ציין שאיש הביטחון נהרג גם הוא באותם חילופי אש, ולאחר מכן "בוצעו סריקות, חיפוש וצעדים נוספים כדי להבטיח את הביטחון באזור, כמו גם צעדים לחקירת האירוע. אנו שולחים את תנחומינו למשפחות ההרוגים ומאחלים החלמה מלאה לפצועים".
בישראל טענו שההודעה של הצבא המצרי "מוזרה מאוד ולא מובנת", אך בהודעות רשמיות נמנעו מלהתייחס אליה ובחרו להזכיר רק את שיתוף הפעולה שמתנהל בחקירת התקרית, וגם לפניה. גם לאורך הלילה, כשטופלה הברחת הסמים בגבול, התנהלו מגעים מול המצרים בדרגי מודיעין ושב"כ, וכן בין הצבאות.
האלוף טולדנו אמר כי "אנחנו בתחקיר משותף עם הצבא המצרי, שיהיה נוקב וברור. גבול סיני הוא גבול של שלום, אבל מתרחשות בו הברחות שיש לנו הצלחה טובה מאוד בסיכולן. לגדודים כאן יש ניסיון מבצעי גדול עם הרבה מגעי אש. בינתיים, גם מה שאני יודע, אני לא יודע בוודאות. כל דקה שמתקדמת אנחנו יודעים יותר. אני לא מוצא קשר בין הוראות הפתיחה באש לאירוע, וההוראות נבחנות בכל פעם מחדש". הוא ציין כי עדיין לא ברור אם יש קשר בין התקרית להברחת הסמים שהתרחשה בגבול כמה שעות לפניה.
פורסם לראשונה: 18:46, 03.06.23