"לישראל יש תפקיד עצום בחיי האישיים והמקצועיים. זכיתי להכיר דור של מנהיגים ישראלים שהיו נחושים בדעתם לחפש שלום ושגשוג למדינתם בים של עוינות חיצונית. יום הולדתו ה-100 של אדם מוביל להרהורים על מה שהכי חשוב בחיים". כך כתב הנרי קיסינג'ר לנשיא המדינה יצחק הרצוג לפני שלושה חודשים, במה שהיה כנראה אחד המכתבים האחרונים ששלח מזכיר המדינה האמריקני לשעבר למנהיג ישראלי. הלילה (בין רביעי לחמישי) נמסר שקיסינג'ר הלך לעולמו.
4 צפייה בגלריה
המכתב האחרון שהנרי קיגינג'ר שלח לנשיא הרצוג
המכתב האחרון שהנרי קיגינג'ר שלח לנשיא הרצוג
הרצוג, קיסינג'ר והמכתב באוגוסט. "הודעתך רגישה אותי עמוקות"
(קרדיט צילום: קובי גדעון/לע"מ, AFP)
קיסינג'ר כיהן כמזכיר המדינה בשנים 1977-1973, תחת הנשיאים ריצ'רד ניקסון וג'רלד פורד, והיה היהודי הראשון ששימש בתפקיד זה. הוא נולד בגרמניה, בגיל 15 נמלט עם משפחתו לארה"ב מהנאצים, ובהמשך התנדב כחייל בצבא האמריקני במלחמת העולם השנייה. קיסינג'ר נחשב לאחד המדינאים המשפיעים ביותר של המאה ה-20, ומהלכים שהוביל השפיעו על העולם עד היום. ב-1973 זכה בפרס נובל לשלום על מעורבותו במשא ומתן להפסקת אש בווייטנאם, אך מבקריו מאשימים אותו מנגד באחריות לפשעי מלחמה בשל תמיכתו בדיקטטורות אנטי-קומוניסטיות, בעיקר באמריקה הלטינית.
את המכתב שנחשף היום שלח קיסינג'ר לנשיא הרצוג ב-15 באוגוסט בתשובה על מכתב שבו בירך אותו הרצוג לרגל יום הולדתו ה-100. "הודעתך ביום הולדתי ה-100 ריגשה אותי עמוקות כשהיא הוקראה על-ידי ידידנו ג'ייקוב רוטשילד באולם האורחים הארוך בביתו בבקינגהמשייר, שקלט כל מילה", כתב קיסינג'ר. "אתה ומשפחתך, והידידות של דודך, דודתך ואביך, שמרתם על הארכיטקטורה של מערכת היחסים החיונית של ארה"ב וישראל במשך למעלה ממחצית מ-100 שנותיי".
במכתב הדגיש כאמור קיסינג'ר את התפקיד המרכזי שמילאה ישראל בחייו: "לחגוג את יום השנה ה-75 לישראל לצד יום ההולדת ה-100 שלי זו מתנה מיוחדת. בגלל שנות הקורונה עבר זמן מה מאז ביקרתי בישראל. אני מקווה שזה יתאפשר בשלב מסוים בזמן הקרוב. עד אז, אשמח לבקר אתכם כאן בניו יורק במהלך הביקור הבא שלכם בארה"ב. ברכות חמות, הנרי א. קיסינג'ר".
4 צפייה בגלריה
המכתב האחרון שהנרי קיגינג'ר שלח לנשיא הרצוג
המכתב האחרון שהנרי קיגינג'ר שלח לנשיא הרצוג
"אשמח לבקר אותך כאן בניו יורק". הפרידה של קיסינג'ר
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והנרי קיסינג'ר
בנימין נתניהו והנרי קיסינג'ר
עם ראש הממשלה נתניהו. "לחגוג 75 לישראל לצד יום ההולדת ה-100 שלי זו מתנה מיוחדת"
(צילום: אבי אוחיון, לע״מ)
במכתב ששלח הנשיא הרצוג לקיסינג'ר ביום הולדתו כתב: "אני חש זכות מיוחדת לשלוח לך את ברכותיי העמוקות בעודך חוגג את יום הולדתך ה-100. היה לי הכבוד לשתות מחוכמתך ולקרוא מספריך. היה לי גם העונג העצום לדון איתך בענייני העולם. אני ממשיך להקשיב וללמוד מנקודת המבט הניואנסית שלך על נושאים ואתגרים עכשוויים העומדים בפני העולם".
הרצוג כתב לקיסינג'ר כי מערכת היחסים שלו - כלומר של מזכיר המדינה לשעבר - עם משפחתו, היא מקור גאווה מיוחד עבורו: "החברות שלך עם דודתי ודודי, סוזי ואבא אבן, הייתה חברות שהם הוקירו. אני גאה מאוד שגם לאבי, חיים הרצוג, הנשיא השישי של ישראל, היה קשר חם איתך, ואני זוכר בבירור את ארוחת הערב שהם ערכו לכבודך בבית הנשיא עם בנך, דוד, לפני שנים כה רבות".
הרצוג כתב עוד: "מעבר לקשרים האישיים שלנו, לא ניתן לספר את ההיסטוריה של המזרח התיכון ושל מדינת ישראל מבלי לציין את שמך. תמיד נזכור את הדיפלומטיה ההירואית והמאמצים החלוציים שלך להשיג הסכמים משני-היסטוריה עם מצרים וסוריה. זה התפתח עוד יותר לעוגן של יציבות ברחבי המזרח התיכון במשך למעלה מארבעה עשורים.
4 צפייה בגלריה
הנרי קיסינג'ר ומשה דיין
הנרי קיסינג'ר ומשה דיין
קיסינג'ר עם משה דיין. "אי אפשר לספר את ההיסטוריה של המזרח התיכון בלי לציין את שמך"
(צילום: שלום בר טל)
"הנרי, חיית חיי השראה שנפרסו על פני מאה שנה. אתה התגלמות החלום האמריקני, והגעת לגבהים הגדולים ביותר במדינה החזקה ביותר בעולם. ההיסטוריה והמורשת היהודית של משפחתך שימשו תזכורת מתמדת לדאוג לטובתם של כל העמים. זה כבר נאמר בעבר, וכדאי לחזור על זה: לישראל אין בעלת ברית גדולה יותר מארצות הברית של אמריקה. בהדרכתך הקפדנית, קווי המתאר של מערכת היחסים החיונית הזו החלו להידמות למערכת היחסים הנוכחית שלה. אני יודע ממקור ראשון מה אמרת לי בשנה שעברה וכמה אכפת לך ממדינת היהודים, ועבדת ללא לאות לבנות ולהעמיק את הברית בין שני העמים שלנו".
היום, עם היוודע דבר מותו של קיסינג'ר, ספד לו הנשיא הרצוג: "הנרי קיסינג'ר היה מגדולי הדיפלומטים. מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב במו ידיו ומוחו החריף את המדינאות העולמית. משפחת העמים כולה מתברכת עד היום מפירותיהם של התהליכים הרי הגורל שהוביל, ובהם הנחת היסודות להסכם השלום של ישראל עם מצרים. בשיחתנו האחרונה, בה בירכתי אותו ליום הולדתו, הוא אמר לי: 'זכור, תמיד אהבתי את ישראל ותמכתי בה, ותמיד אוהב'".