5 צפייה בגלריה
אפרים הלוי
אפרים הלוי
"ארה"ב לא חתמה על תמיכה עיוורת שכל מה ישראל תרצה היא מאחוריה". אפרים הלוי
(צילום: מוטי קמחי)
לאחר אישור העסקה להשבת חלק מהחטופים שבידי חמאס על ידי הממשלה הלילה (בין שלישי לרביעי), יצאה הודעה רשמית מטעם הממשלה, לפיה "ממשלת ישראל, צה"ל וזרועות הביטחון ימשיכו במלחמה כדי להשיב את כל החטופים, להשלים את חיסול החמאס ולהבטיח שמעזה לא יתחדש שום איום למדינת ישראל". אולם, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי אמר הבוקר ל-ynet Live: "אני חושב שהעסקה הזו היא השלב הראשון, ואם יקודם התהליך זה של חילופי השבויים עד לסופו, יהיה הרבה יותר קשה לחדש את המערכה עד למיטוט החמאס".
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
הלוי, שעמד גם בראשות המל"ל, הסביר את דבריו וציין כי "אני חושב שיהיה לחץ גדול מאוד מארצות הברית להביא למיתון ואף לסיום הלחימה מבלי שהחמאס ימוטט כליל כפי שראש הממשלה היה רוצה". ראש המוסד לשעבר הוסיף כי הוא "מתרשם שהאמריקנים רואים בעסקה הזו לא רק עסקה בתחום של החלפת השבויים משני הצדדים, אלא גם כמהלך שיחזק את הכוונה לנסות להביא את המלחמה לסיומה". אולם, הוא הבהיר כי הוא "מניח שזו העסקה הטובה ביותר שאפשר היה להשיג בשלב הזה, ושהיא התחלה של תהליך של עסקאות נוספות שבסיומן רוב, אם לא כל החטופים שלנו יחזרו הביתה ".
לדברי הלוי, "אני חושב שישראל לא יכולה לעמוד בלחץ האמריקני. קודם כל משום שהיא התומכת העיקרית של ישראל היום בעולם, והנשיא ביידן אולי הידיד הגדול ביותר מזה הרבה שנים וגם סייע לישראל בצורה מאוד משמעותית בהעברת אמצעי לחימה תוך כדי המערכה".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו
"הנשיא ביידן - אולי הידיד הגדול ביותר מזה הרבה שנים". ביידן ונתניהו
(צילום: AP)
ראש המוסד לשעבר טען כי "צריך להתחשב גם באינטרסים של ארה"ב, שעשתה הרבה מאוד כדי לחזק את ישראל והיכולת שלה להילחם". לדבריו, "אני הייתי מאוד רוצה שנוכל למוטט את החמאס בכל רחבי העולם, זה היה חשוב מאוד אם יכולנו לעשות זאת. אבל יש לנו שותפים, והשותפים האלו יש להם דעות שאי אפשר שלא להתחשב בהן. ארה"ב לא חתמה על תמיכה עיוורת שכל מה ישראל תרצה היא מאחוריה, ואני חושב שהאמריקנים גם בשיחות די משמעותיות הבהירו שיש להם מה לומר בנושאים האלו".

דבריו של הלוי הדהדו גם בשיחה עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס שהביע תמיכה נחרצת בהמשך הלחימה לאחר סיום הפסקת האש. "אני חושב שצריך למצות את כל ההליך של החזרת החטופים. אני מקבל ברגע שגם הרמטכ"ל, ראש המוסד, ראש השב"כ, ראש הממשלה ושר הביטחון בסופו של דבר מקבלים את העסקה, אז כנראה שזו החלטה קשה ללא ספק, אבל נכונה", אמר ביבס, אך הדגיש: "אם המלאכה תיעצר אני חושב שזה הכישלון הכי גדול, ולכן מבחינתי לצד החזרת החטופים, צריך בלחימה עד תום ולחסל את האיום - זה הדבר הכי חשוב".
אתה סומך על הממשלה הזאת שתמשיך את המלחמה עד התום? "אני חושב שלא תיהיה ברירה, העם אומר בצורה ברורה את דברו ובעצם מתגייס כולו. בסופו של דבר ערי הדרום לא יוכלו לחיות תחת שום טיל כזה או אחר או פצצת מרגמה כזו או אחרת, אלא רק בשקט מוחלט. לכן בנושא הזה אנחנו עומדים על כך שהמשימה תושלם עד תום. הילדים שלנו נמצאים בחזית הדרומית והצפונית כדי לתת גב מלא לצה"ל ולכוחות הביטחון, וגם לממשלה ולקבינט המלחמה - להשלים את המשימה עד תום".

"אין ציפיות גדולות מדי - שהאכזבה לא תהיה ענקית"

לפי ההסכם שאושר בממשלה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אימהות ונשים מבוגרות, במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאימהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אימהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.

5 צפייה בגלריה
גדי מוזס
גדי מוזס
גדי ומרגלית מוזס. "אנשים בני 80-75 לא מהווים סכנה לאף אחד"
עם זאת, לא כל החטופים כלולים בהסכם כאמור - בהם האזרחים הגברים, וגם החיילים. יאיר מוזס, שהוריו גדי (79) ומרגלית (77) חטופים בעזה יחד עם קרובי משפחה נוספים - לא יודע בינתיים מה יעלה בגורלם. "אבא שלי לא כלול, וזה מצב בלתי נסבל, זה אנשים מבוגרים שמאוד מאוד קשה להם", אמר יאיר ב-ynet Live. "לגבי אמא שלי, אמרו שהנשים המבוגרות ישוחררו רק אם לא ימצאו ילדים. בהנחה שהכול יתממש, אז זה עדיין לא אומר שהיא תהיה שם. זה מין חוסר ודאות מוחלט גם לגביה, וזה הופך את הבטן".
לדברי יאיר, "הלב מתמוטט לגמרי, אבל אנחנו חייבים להחזיר את כל מי שאפשר להחזיר אותו, ולא להגיד שלא נחזיר את הילדים והמבוגרות בגלל שלא הצלחתי להביא את כולם. צריך לא להפסיק עד שכולם חוזרים, אבל את מי שאפשר צריך להחזיר".
בנם של שני החטופים ציין כי "ברגע שהשמות יעלו כמובן יעדכנו אותנו. אני מאמין שגם אם אמא שלי לא כלולה, יעדכנו אותנו. אני לא ידוע איך זה יהיה. אנחנו מנסים להיערך לזה ולחשוב מה אנחנו עושים. אבל מצד שני, הציפיות כמה שהן גדולות, אני לא רוצה שיהיו גדולות מידי - כי אז האכזבה תהיה ענקית".
5 צפייה בגלריה
משפחות החטופים צועדות לכיוון ירושלים
משפחות החטופים צועדות לכיוון ירושלים
משפחות החטופים צועדות לכיוון ירושלים בשבוע שעבר. "כולם אמרו שימשיכו להיאבק עד שכולם חוזרים"
(צילום: מטה המשפחות)
יאיר הוסיף כי "צריך לשחרר כמה שיותר את חסרי הישע, וגם הגברים המבוגרים לצערי הם עדיין חסרי ישע. אנשים בני 80-75 לא מהווים סכנה לאף אחד, והם צריכים את התרופות והציוד הרפואי שלהם". לדבריו, "אני הבנתי שחלק מהעסקה הוא הביקור של הצלב האדום ואני מאוד מקווה שזה יקרה, זה משהו שאני צועק אותו שבועות. זה פשוט לא נורמלי שהצלב האדום והאו"ם בכלל לא פועלים מספיק בשביל להגיע אליהם ולראות מה מצבם. אני מאוד מקווה שזה כן יהיה ככה וכן נדע מה מצבם של האחרים, כי היום אנחנו לא יודעים מי חי או מת, מי פצוע או חולה, ואיזה תנאים יש להם - אנחנו לא יודעים כלום".
יש מי שחושש שהעסקה תפרק את המשפחות עצמו, ולא יהיה את הגב שהיה "נכון, אבל כולם עד עכשיו אמרו שימשיכו להילחם עד שכולם חוזרים - ואנחנו מקווים שזה ימשיך ככה. מי שקרוביו יחזרו, ואני שמח בשבילו, ייקח כמה ימים כמובן להיות איתם. אבל אני מקווה ומאמין שיחזרו למאבק ויעזרו לנו להמשיך להיאבק להחזיר את כולם".