4 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
עיקר התחלואה - ב-510 בתי ספר. חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים, יוני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בזמן שהתחלואה מראה סימנים מעודדים של בלימה, הלחץ לפתיחתה המחודשת של מערכת החינוך גובר: על רקע הצהרת מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, כי אם מגמת הירידה בנדבקים תימשך המסגרות לגיל הרך וגני הילדים ייפתחו כבר בשבוע הבא, קוראים מומחים לבריאות הציבור להתחיל בפתיחה הדרגתית של המערכת באופן מיידי.
בהנחה שהמצב יוסיף להשתפר, העריך לוי ביום שישי בשיחה עם ynet כי יש אפשרות לפתיחת גני הילדים והמסגרות לגילי לידה עד שלוש תוך שבועיים. לפי לוי, בתי הספר לא ייפתחו בפעימת ההקלות הראשונה. גם לפי מתווה היציאה של משרד הבריאות, כיתות א' עד ד' לא ייפתחו לפני 1 בנובמבר, ואילו כיתות ה' עד י"ב יחזרו ללימודים רק בסוף דצמבר.
אלא שבמשרד החינוך מחזיקים בנתונים שלפיהם רק ב-510 בתי ספר, שהם עשרה אחוזים מכלל בתי הספר בישראל, מרוכזת עיקר התחלואה (הרוב מתוכם ‑ מהמגזר החרדי). בהערכה גסה, ב-2,000 בתי ספר אין חולים, וב-2,700 בתי ספר יש שני חולים בממוצע בכל בית ספר. שר החינוך יואב גלנט יציע היום לממשלה לפתוח את הגנים ואת בתי הספר עד כיתות ו' – ולסגור רק את 510 בתי הספר הבעייתיים. גלנט יציע בין השאר שיטת רמזור בשני צבעים - ירוק ואדום - כאשר המוסדות בערים האדומות ייסגרו והמוסדות בערים הירוקות יפעלו. בנוסף הוא ימליץ לפתוח את המערכת בהדרגתיות ולא להמתין חודשיים.

4 צפייה בגלריה
פרופסור רונית קלדרון מרגלית
פרופסור רונית קלדרון מרגלית
"להחזיר את התלמידים בקפסולות אמיתיות, לא כמו עד עכשיו". פרופ' קלדרון-מרגלית
(צילום: ביה"ס לבריאות הציבור)
"אני בעד פתיחת מערכת החינוך", אומרת פרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית. "בדיוק השבוע הסתכלנו על נתונים של מינהל החינוך בירושלים וגם על נתונים שמפולחים לפי גיל ובסופו של דבר אנחנו רואים שאין באמת התפרצויות בקרב גילים צעירים. אנחנו חושבים שצריכים להחזיר כבר השבוע את הלימודים בכל בתי הספר עד כיתות ד' ובמתכונת של חצאי כיתות, עם מורה אחד לכל כיתה וללא 'ערבוב' של הכיתות עם תלמידים אחרים בצהרונים, ושמורה לא ילמד יותר מכיתה אחת באופן פרונטלי".
"איפה שמחזירים אנשים לעבוד - שם צריך גם להחזיר את התלמידים ללמוד", הוסיפה פרופ' קלדרון-מרגלית. "באשר לשאר הכיתות, צריך לחשוב איך מחזירים את התלמידים ללימודים בקפסולות אמיתיות, ולא כפי שעשו עד עכשיו, ובכל מקרה, רק לאחר שרמת התחלואה תרד באופן משמעותי. ליבי על הילדים הללו. זהו דור אבוד".
עם זאת, לפי מתווה היציאה המתגבש מהסגר החזרה לבתי הספר לא תתרחש השבוע, אלא רק בתחילת נובמבר. לפי אותו מתווה של משרד הבריאות ב-18 באוקטובר תחודש פעילות הפעוטונים והגנים (לא כולל ערים אדומות) - ביחד עם חזרת העבודה ללא קהל, פתיחת נתב"ג, הרחבת פעילות התחבורה הציבורית, פתיחת הגנים הלאומיים, פתיחת חופי הרחצה, ביטול מגבלת 1000 מטרים מהבית, ביטול מגבלת ההפגנות וביטול האיסור על מפגשי משפחות גרעיניות.
4 צפייה בגלריה
כנס חינוך שנת מבחן
כנס חינוך שנת מבחן
יציג את מתווה מרכז השלטון המקומי בקבינט. חיים ביבס
(צילום: מוטי קמחי)
על פי המתווה המסתמן, שמשרד האוצר מתנגד לו ולוחץ לקצרו, תלמידי כיתות א' עד ד' יחזרו לבתי הספר רק ב-1 בנובמבר וכיתות ה' עד י"ב ישובו ללימודים רק ב-27 בדצמבר. ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס אחר הצהריים דיון מקדים בנושא אותו מתווה הקלות שיובא לאישור קבינט הקורונה ביום שלישי הקרוב. לפי המתווה המתגבש, יחלפו לפחות שבועיים בין שלב לשלב, אך אם לא יירדו נתוני התחלואה למספר שייקבע - יהיה צורך לדחות את המעברים.
"לפי דעתי יש לחדש את הלימודים כבר היום בכל היישובים שאינם אדומים", אומר ד"ר יואב יחזקאלי, מרצה בתוכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב וממקימי הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות. "עם זאת, ההגבלות חייבות להיות דיפרנציאליות. ביישובים שהם לא אדומים צריכים לפתוח היום את המסגרות לגיל הרך ובכלל, עד גיל עשר. זה כמובן צריך להיות במקביל ליישום הגבלות מסוימות כמו הקטנת הכיתות, לימודים באוויר הפתוח, עטיית מסכות כולל על ידי המורה ואיסור על מורים מבוגרים ללמד פרונטלית, כדי להגן עליהם מפני הדבקה. מבחינתי זה צריך להיעשות באופן מיידי".
"ביישובים האדומים צריך לחכות עד שרמת התחלואה תרד ובהמשך לפתוח את כלל מערכת החינוך בכיתות הגבוהות יותר", מוסיף ד"ר יחזקאלי. "ההשלכה העיקרית של פתיחת מערכת החינוך השנה הייתה במגזר החרדי ואילו במאי מערכת החינוך נפתחה ללא שום הגבלה. בכל מקרה אני לא בטוח ששיטת הקפסולות היא מתאימה. כיתות קטנות ומסכות הן פתרון יותר טוב ומתאים. צריך לזכור שהבעיה העיקרית הייתה בגילי העשרה, אז אותם אפשר בשלב זה להשאיר בלמידה מרחוק או בלמידה בקבוצות קטנות ובפרקי זמן קצרים. כל יום נוסף שהילדים בבית מוסיף נזק חינוכי ואנושי ללא הצדקה. הילדים סובלים בבית מבדידות וממצוקה".
בינתיים גיבש מרכז השלטון המקומי את מתווה החזרה שלו ללימודים. לפי ההצעה, ראשונים לחזור יהיו ילדי הגנים וכיתות א'-ב', ולאחר מכן תלמידי כיתות ג'-ד' (בחלוקה לקפסולות ובמשך ארבעה ימים לפחות בבית הספר) – ברשויות ירוקות, צהובות וכתומות. שלב ב' של המתווה כולל את חזרת כיתות ה'-ו' ללמידה של יומיים בשבוע בבית הספר, וחזרת תלמידי החטיבות והתיכונים ללמידה היברידית. בשלב ג' יורחב המודל בהתאם לירידת התחלואה בארץ. אסטרטגיית היציאה מתייחסת לערים האדומות בנפרד: בין היתר מציע המתווה להגביל כניסת צוותי חינוך מערים אדומות למוסדות חינוך בערים שאינן אדומות. את המתווה יציג יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, בקבינט הקורונה.
שר הפנים, אריה דרעי, אישר את המלצת הוועדה הבין-משרדית הדנה בכניסת זרים לישראל לאפשר כניסת אלפי בני ישיבות, סטודנטים וחברים בתוכניות הצעירים הציוניות מסע ונעלה, החל מ-18 באוקטובר. החל מתאריך זה יאושרו כניסת בני ישיבות וסטודנטים רק למוסדות שאושרו על ידי משרד הבריאות והוכיחו יכולת בידוד על פי ההנחיות.