משרד החינוך החליט לבטל את מנגנון בדיקת בחינות הבגרות הפנימיות שהוביל להפחתת ציונים של עשרות אלפי תלמידים במועד הקיץ האחרון, ושנחשף ב-ynet. בתדרוך שקיים לקראת מועד החורף של הבגרויות, הודיע שר החינוך יואב גלנט כי התלמידים הנבחנים יזכו לתוספת של 25% לזמן הבחינה וכי יתקיימו מועדי ב' בכל מקצועות ההיבחנות החיצוניים – שעל הבחינות בהם אחראי משרד החינוך.
4 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
נבחנים בבגרות עם מסכות. משרד החינוך פרסם הקלות
(צילום: מוטי קמחי )
גלנט ומנכ"ל משרדו עמית אדרי הציגו שורת הקלות והתאמות לקראת הבחינות – גם אלו שיתקיימו בקיץ, בצל המעבר ללמידה מרחוק. ההתאמות גובשו בעקבות המלצות ביניים שהגישה ועדה חיצונית בראשות מנכ"לית משרד החינוך לשעבר רונית תירוש, שמינה השר. הוא ציין כי מתקיימים דיונים גם על ביטול בדיעבד של הפעלת מנגנון בדיקת הבחינות על בחינות הבגרות במועד הקיץ האחרון.
"הדבר החשוב ביותר זה עתיד הילדים. אנחנו קשובים ורוצים לעזור להם", אמר גלנט. "אני יכול להרגיע את התלמידים ולומר להם שעתידם מובטח כמו לתלמידים שקדמו להם. יש כאן משבר עולמי ונצלח אותו, כמו את הבגרויות". הוא העריך כי פערי הלימוד שנוצרו בעקבות משבר הקורונה ייסגרו עד אמצע שנת הלימודים הבאה.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
השר גלנט. מעריך שהפערים ייסגרו עד אמצע השנה הבאה
(צילום: קובי קואנקס)
מנגנון בדיקת הבחינות שהופעל במועד הקיץ שעבר, גרם עוול כבד לעשרות אלפי תלמידים שנפגעו מרצונות משרד החינוך לשמור על ממוצע ציונים רב-שנתי, ללא קשר לאופי הלימודים וההישגים של התלמידים. במשרד הפחיתו את ציוני הבגרויות, כך שיעמדו בהתאמה לממוצע הבית ספרי.
לפני שהציג את רשימת ההקלות בבחינות הבגרות הקרובות, נשאל גלנט אם במשרד החינוך שקלו לבטל את בחינות הבגרות, בעקבות הקשיים שנבעו מהלמידה מרחוק לצד הפסד חומר לימוד רב בשנת הקורונה, שעליהם הצביעו מנהלים ומורים רבים. "שקלנו את כל האפשרויות, והגענו להחלטות האלה", הוא אמר.
במשרד החינוך ציינו כי ההקלות וההתאמות שיינתנו לתלמידים מתבססות על הצורך לתת מענה לפערים שצברו התלמידים בגלל הסגרים, כחלק מהפקת הלקחים על סמך הבגרויות בשנה שעברה. לפי משרד החינוך, בכל הבחינות שיתקיימו במועד החורף תינתן תוספת זמן של 25%. בנוסף, בחודש אפריל יתקיימו מועדים נוספים בבחינות החורף, והוא יוכל לשמש את התלמידים כמועד ב' לשיפור הציון. במשרד החינוך אמרו שהציון הגבוה מבין השניים יהיה זה שיובא בחשבון.
4 צפייה בגלריה
תלמידי מגמת הפיזיקה
תלמידי מגמת הפיזיקה
בגרות בקיץ האחרון. במקצועות המדעיים ייבחנו הקלות נוספות
(צילום: שוש גרג'י)
במקביל, קבעו במשרד החינוך כי יינתנו מועדים נוספים לבחינה בעל-פה באנגלית. בכל הנוגע לביטול מנגנון בדיקות הבגרויות הפנימיות, אמרו במשרד החינוך כי "ניתנת בידי בתי הספר האפשרות לדווח ציוני הערכה בית-ספריים ממירי בגרות חיצונית. הציונים צריכים לשקף את הישגיהם בבחינות ובמטלות לאורך השנה, ואת רמת הידע שלהם".
בתוך כך, נקבע כי גם בשנה הבאה יתקיימו חמש בחינות בגרות "חיצוניות" בלבד. עוד נקבע כי בבחינות בשנה הזו יינתנו הקלות במבחני שפת האם בכלל המגזרים – בין בלשון עברית ובין אם בערבית לדוברי ערבית. בחינות הבגרות והמתכונות של תלמידי כיתות י"א-י"ב הוחרגו מתקנות הסגר, והתלמידים יוכלו להגיע אל בתי הספר כדי להיבחן.
בכל הנוגע למבחנים במקצועות המדעיים במועד הקיץ, הודיע גלנט כי משרד החינוך יעדכן על ההתאמות עם החזרה ללימודים בכיתות. במשרד החינוך ציינו כי ההחלטה התקבלה לאור בקשת מורי המקצוע ורכזי המקצוע, ולפיה עם שובם של התלמידים אל בתי הספר, הם יוכלו לנטר את הפערים הלימודיים. בהתאם לניטור, תתקבל ההחלטה על אופי ההתאמות.
במשרד החינוך הודיעו גם כי בשל הגבלות הקורונה, תצומצם היקף המעורבות החברתית הנדרשת לביצוע לטובת זכאות לתעודת בגרות: יידרשו 90 שעות של מעורבות חברתית במקום 146 שעות.
בהנהגת ההורים הארצית מסרו כי הם מברכים על החלטת שר החינוך לאמץ את מסקנות הביניים של ועדת תירוש. "יש להן השלכות דרמטיות על תלמידי התיכונים במשבר הקורונה", אמרו. "יחד עם זאת, המלאכה טרם הושלמה ואנו מצפים כי ההחלטה בנושא הבחינה במתמטיקה והמקצועות המדעיים והטכנולוגיים, תתקבל בהקדם ותאפשר חזרה ללימודים".