הנחיות פיקוד העורף החדשות, שלפיהן חל איסור על פעילות חינוכית ברחבי הארץ, עדיין בעינן. אבל שר החינוך יואב קיש אמר לאחר הערכת מצב שערך: "אפעל לחזרה לפעילות מלאה בהקדם, בודק מול פיקוד העורף".

בריאיון ל-ynet התייחס אל"מ במיל' ירון בר דיין, מסביר פיקוד העורף, להנחיות שאותן פרסם אתמול דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי - בעקבות המתקפה האיראנית חסרת התקדים על ישראל. הוא ציין כי פיקוד העורף מקיים הערכות מצב, "ויכול להיות שנשנה את ההנחיות. אבל נכון לעכשיו הן בתוקף עד מחר בערב, אלא אם כן נגיד אחרת".
הוא ציין כי "ההנחיות הן לא לקיים פעילות חינוכית ולא להתקהל מעל אלף איש בכל האזורים הירוקים שאנחנו רגילים שהיו ללא מגבלות בכלל. אני יכול להגיד שמה שלמדתי מהלילה זה שהנחיות פיקוד העורף מצילות חיים".
לדבריו, "השילוב בין מערכות ההגנה המתקדמות של הצבא ושיתוף הפעולה של מיליוני תושבים, שהפגינו קור רוח ומשמעת יוצאת מן הכלל, מזער לרמה מינימלית את כמות הנפגעים שלנו והוציא אותנו כשידינו על העליונה. יש הרבה מאוד נפלים בכל רחבי הארץ ולכן זה חשוב שאם אנחנו מזהים מקום שיש בו נפל - לא להתקרב, להרחיק סקרנים ולצלצל למשטרה".
הוא הזכיר את ההנחיות במקרה של אזעקה: "חשוב מאוד להקפיד על המתנה של 10 דקות מלאות, לשהות במרחב המוגן, גם בגלל שברי יירוט שיכולים ליפול אחרי דקות ארוכות מאוד, וגם כי כשדובר באיום של כטב"ם יש אפשרות שהסכנה תימשך יותר מ-10 דקות. אני רוצה לבקש לא לרוץ למרחבים המוגנים, היו לנו גם נפגעים כתוצאה מזה. חשוב לדבר עם הילדים על מה שהיה בלילה. הרבה מאוד תושבים חוו הלילה הזה אזעקות שהעירו אותם. אז חשוב לדובב אותם, לדבר איתם".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש: "בודק מול פיקוד העורף"
(צילום: יריב כץ)
בר דיין הבהיר כי פיקוד העורף לא מגביל יציאה מהבית: "אם אנחנו למשל במשחקייה עם הילדים שלנו, ואנחנו מקבלים התרעה, אז ברוב אזורי הארץ יש לנו דקה וחצי להיכנס למבנה. אם אנחנו מספיקים לעשות את זה בבטחה בלי לרוץ ובלי ליפול בדרך, אז זה מה שאנחנו צריכים לעשות כי בתוך מבנה הרבה יותר בטוח. אם אנחנו לא מספיקים, אז לשכב על הקרקע עשר דקות עם ידיים על הראש זה הדבר הנכון לעשות".
מאתמול, הורים, מורים ותלמידים מודאגים פנו למוקד הסיוע הרגשי של משרד החינוך. חלקם שיתפו בתחושות של חרדות וחוסר ודאות, ואחרים ביקשו עצות כיצד לתווך את המצב לילדים ולסייע להם להתמודד עם החרדות. אמש, דקות אחרי שפיקוד העורף עדכן את ההנחיות, פתח השירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך את מוקד הסיוע שהפעילו לאורך הלילה מדריכות השירות הפסיכולוגי, המומחיות להתמודדות במצבי משבר וחירום.
במוקד סיפרו כי בין הפונים, הייתה נערה בת 17 שהתקשרה וצעקה ללא הפסקה: "אנחנו נמות? אנחנו נמות?". הנציגה במוקד ניסתה להרגיע את הנערה, הדגישה את היכולת של כוחות הביטחון לשמור ולהגן, וכן את יכולת הנערה "להשתמש בכלי חוסן המאפשרים הרגעה ומחשבות חיוביות".
במקרה אחר, פנתה למוקד נערה בת 16 אחרי שבאזור שבו שהתה נשמעו אזעקות. "היא דיברה על הבהלה והלחץ שהיא חווה. היא נמצאה בבית עם ההורים והרגישה שצריכה לדאוג להם. שאלה למה אנחנו צריכים לחיות בכזו מציאות, למה עלינו לחשוש לחיינו? טענה שזה לא פייר, שחייבת שקט", סיפרו במוקד. מדריכת השירות הפסיכולוגי הקשיבה, תרגלה איתה נשימות וניסתה לעודד אותה לחשיבה חיובית.
מנהלת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי עינב לוק סיפרה שחלק מהשיחות היו של הורים שפונו מבתיהם עם משפחתם או הורים שחוו אובדן בחודשים האחרונים, ואלו שיתפו בסערה הרגשית ובתחושות הקשות. היא ציינה כי בעתות שגרה המוקד פועל שישה ימים בשבוע. ב-7 באוקטובר נפתח המוקד כבר בשעה 9:00 ולאורך חודשי המלחמה הראשונים, התרחבה זמינות המוקד בעזרת אפליקציה ייחודית שפותחה למטרה זו והופעלה תוך יומיים מפרוץ המלחמה.
הציבור מוזמן לפנות למוקד הסיוע הרגשי באמצעות הטלפון 6552* שלוחה 5 או באמצעות כתובת הדוא"ל: sherut@education.gov.il.