1 צפייה בגלריה
תרגיל הרס של חטיבת החילוץ וההדרכה
תרגיל הרס של חטיבת החילוץ וההדרכה
תרגיל של פיקוד העורף ב-2020
(צילום: דובר צה"ל)
בפיקוד העורף מסכמים שבועיים לתרגיל הנרחב שמתקיים במסגרת "חודש המלחמה" בצה"ל. בצבא נערכים לתרחישי קיצון, גם אם לא מעריכים שהם אכן יתממשו, כגון מתקפה בכמה זירות בו זמנית, הרס רב באתרים במרכזי הערים הגדולות וחסימת כבישים מרכזיים בידי מתפרעים.
"הרעיון הוא לתרגל את התרחישים המורכבים שאנחנו יכולים להיתקל בהם", אמר אחר הצהריים (חמישי) קצין בכיר בפיקוד הצפון. "קצב אש שיהיה מאוד גבוה במערכה הבאה, בוודאי מצד חיזבאללה, הפרות סדר בתוך הארץ לכל אורכה ורוחבה כפי שהיה בשומר חומות. התפנות אזרחים ממרחבים שתחת ירי, וקשיים ברציפות התפקוד. כל הדבר הזה מתורגל באופן רחב", אמר הגורם.
הגורם מסביר כי התרגיל נערך ב-42 ערים ויישובים וכן במפעלים גדולים. ב-61 יישובים הופעלו אזעקות או יופעלו בשבועיים שעוד נותרו לתרגיל, תוך שימוש הן בצופרים והן באפליקציות.
גורם צבאי בכיר הסביר כי אחד הקשיים בזמן מלחמה היא לבנות "תמונת מצב" של ההתרחשות בעורף, ולכן צה"ל התחבר למערכת "שועל" שמשרתת את הרשויות המקומיות ו-13 משרדי ממשלה. הגורם סיפר כי צה"ל גם מתרגל שיתוף פעולה עם משטרת התנועה באבטחת הכוחות וחזיתות ולמנוע מהם הפרעה של מפרי סדר.
"למקרה שיהיו הפרות סדר על כביש 6 או כביש 4 - אנחנו מכינים כוח ומאמנים אותו כדי לתת מענה לרציפות התנועה בצירים במקרה של הפרת סדר כזאת. מכיוון שהנושא של הסדר הציבורי הוא באחריות של משטרת ישראל אז הפעולה הזו קורית בתיאום משמעותי עם משטרה וקציני קישור שנמצאים בשטח".
בנוסף מסבירים בצה"ל כי הם מתרגלים טיפול באתרים שעשויים לספוג נזק כבד במתקפת טילים. "אנחנו גם מתרגלים ריבוי של אתרי הרס. אחרי מבצע שומר חומות הגדלנו את היכולת שלנו לתת מענה ליותר ויותר נקודות דרך בנייה של חפ"קים ונקודות יותר מצומצמות ואנחנו מתרגלים את יכולת השליטה בעניין הזה באופן משמעותי והרבה יותר אפקטיביים בהגעה לנקודות משאר הכוחות בנקודה.
"גם בתל אביב היו תרגולים - גם במרכז שרונה וגם במתחם התחנה. מתרגלים בכרמל ובעכו תרגילים משמעותיים בתוך המרחב האזרחי. גם אתרי הרס כבד וגם אתרי הרס קל. אנחנו מתרגלים בצורה משמעותית עם הפיקודים המרחביים עם פיקוד צפון ופיקוד דרום".