התחלואה בעלייה, בתי הספר של החופש הגדול פועלים כרגיל ללא הגבלות - אך ברשויות המקומיות אוסרים כניסה של מפעילי חוגים והעשרה בשל החשש מהידבקות בנגיף הקורונה. אף שבמשרד החינוך לא הטילו הגבלה בנוגע לכניסת המפעילים, בערים רחובות, פתח תקווה ופרדס חנה, כבר אסרו זאת. מנגד, מדריכים ומורים המפעילים את החוגים זועמים על ראשי הרשויות וטוענים כי הם "שוב הראשונים להיפגע, והפעם - בשל החלטה שרירותית".
2 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של תלן
ילדים בפעילות של תלן
"מורים יינטשו את התחום". קייטנות בארץ
"הרשויות כורתות את ענף מורי התל"ן", אמרה מנכ"לית איגוד מורי תל"ן חוגים והעשרה, צמרת אביבי, "הרשויות בישראל מצאו פטנט נגד קורונה בגני ילדים – סוגרים את הדלת בפני מפעילי העשרות וחוגים, וזאת כשהמדינה עצמה לא הוציאה הנחיה בנושא".
המורים שקיבלו הודעות שבהן הם התבקשו שלא להגיע לבתי הספר של הקיץ ולקייטנות, בלי קשר להיותם מחוסנים או מחלימים, מתחו ביקורת והביעו חשש לפרנסתם. "אוסרים על כניסה באופן גורף, באופן שאינו מתרחש בשום מקום אחר בארץ - לא בקניונים, לא במופעי ולא בנמל התעופה בן גוריון", אמרה אביבי, "לא הגיוני שרשויות יאסרו על אנשים להגיע לעבודתם בצורה כזו. מדובר בענישה קולקטיבית של ציבור שלם שעובד ושומר על עצמו. הרשויות הטילו גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה. מורי התל"ן לא יכולים לעבוד - אך גם לא מקבלים מענקים מהמדינה ובכך נפגעים פעמיים".
עוד טענה אביבי כי "מורים רבים יינטשו את התחום, ובשנת הלימודים הבאה תלמידי ישראל לא ייהנו משיעורי העשרה. פשוט כי לא יהיה מי שילמד אותם".
2 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות של תלן
ילדים בפעילות של תלן
"המפעילים שוב הראשונים להיפגע"
רחמים מלול, ראש העיר רחובות שבה הוחלט כאמור לאסור את פעילות המפעילים, הסביר: "הבריאות היא מעל הכול. בימים האחרונים נכנסו לבידוד מאות ילדים מקרב עשרה גנים וכן מחוג במתנ"ס. מפעילי חוגים עוברים בין קייטנות רבות, ולכן פוטנציאל ההדבקה ההמונית הוא גדול. כדי למנוע הישנות מקרים אלה, וכדי למנוע התפרצות קורונה בעיר, הוחלט למנוע מגע עם מפעילים שעוברים מקבוצה לקבוצה".
ואולם, לדברי יו"ר הנהגת ההורים ברחובות, צופית גולן, ההורים אינם מונעים ממפעילים להיכנס לבית הספר. "אנחנו חושבים שתל"ן שנותן מענה רגשי לילדים הוא חשוב מאוד. במידה שכלל ההורים במוסד החינוכי רוצים בשיעור תל"ן - אנחנו בעד. כל אדם שנכנס למוסד חינוכי מחויב לשמור על כל הוראות הבריאות".
בעיריית פתח תקווה מסרו בתגובה לדברים: "עם פרוץ הגל הנוכחי מקדמת העירייה פעילות הסברה נרחבת למניעת הידבקויות ולעידוד חיסונים, ומבצעת חקירות אפידמיולוגיות במקביל לפעילות משרד הבריאות. מאותן בדיקות עולים ממצאים המראים באופן מובהק כי קיים קשר בין מקרי ההדבקה הרבים, לבין היקף תחלופת אנשי הצוות בגנים".
עוד נמסר כי העירייה נאלצה לסגור 13 גני ילדים שבהם ביקרה מפעילת חוגים במסגרת קייטנות, לאחר שנמצאה מאומתת לקורונה. בנוסף צוין כי מאות תלמידים שוהים בבידוד.
"בשל מקרים אלה ונוספים, הוחלט לצמצם למינימום הנדרש כניסה של גורמים חיצוניים לקייטנות, ולהימנע מפעילויות משותפות לכלל השכבות בבתי הספר", נאמר עוד, "מדובר בהנחיה מתבקשת שמתבססת על הנתונים הקיימים ומטרתה להבטיח את בריאות התלמידים, אנשי הצוות ובני משפחותיהם".
יו"ר הנהגת ההורים העירונית בפתח תקווה, אנה נבות, העלתה את נושא היעדרות הורים מעבודתם בשל ילדיהם המבודדים. "הבעיה כאן היא בנוהל של משרד הבריאות בנוגע לכניסה לבידוד", אמרה, "לא ההדבקה מטרידה - אלא היקף הבידודים שנגרמו בשל מפעילה אחת, ועל לא עוול בכפה. אני מקווה שהמדינה תדע לשפות את המפעילים שייפגעו בעקבות ההנחיה הבעייתית".