מחוגי השעון ממשיכים לזוז קדימה, נכון לעכשיו ליאיר לפיד ולנפתלי בנט עדיין אין ממשלה - אבל תמונות ממליאת הכנסת מעידות על אפשרות אחרת: חצי יממה לפני תום המנדט שניתן ללפיד להקים ממשלה חדשה, ממשיכים צוותי המשא ומתן לנסות ולפתור בכפר המכביה ברמת גן את המחלוקות האחרונות בין כל המעורבים ב"גוש השינוי". על הפרק: הקרב בין איילת שקד למרב מיכאלי על מקום בוועדה לבחירות שופטים, ודרישות של יו"ר רע"מ מנסור עבאס. עם זאת, מאז שנפתחה ההצבעה בכנסת בבחירות לנשיאות המדינה בין יצחק הרצוג למרים פרץ, נראו במליאה הסתודדויות בין כמה מבכירי הצדדים המעורבים בניסיון להקים ממשלה.
נציגי רע"מ במשא ומתן דורשים באופן נחרץ לבטל את חוק קמיניץ, שמאפשר אכיפה מנהלית נגד עבירות בנייה. בנט הבהיר באופן חד-משמעי שמדובר בקו אדום מבחינתו, אולם על יו"ר רע"מ מנסור עבאס מופעל לחץ כבד שלא לוותר בסוגיה. גורמים פוליטיים בכירים אמרו שמי שמפעיל את עיקר הלחץ מאחורי הקלעים על עבאס הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמזהה את הנושא כמכשול עיקרי ולוחץ עליו לדרוש בהסכם את ביטול חוק קמיניץ בחקיקה. על המסמך שאותו אמור להעביר לפיד לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עדיין לא חתמו ימינה, תקווה חדשה ורע"מ.
8 צפייה בגלריה
מסמך הודעה בדבר הקמת ממשלה
מסמך הודעה בדבר הקמת ממשלה
חתימות המפלגות על המסמך שיועבר לנשיא
8 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בני גנץ, יאיר לפיד, נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת
בזמן ההצבעה לנשיאות המדינה: בנט ושקד לצד גנץ ולפיד
(צילום: ארי קלמן ט.ג.)
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת
יאיר לפיד ונפתלי בנט במליאת הכנסת
לפיד ובנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ונפתלי בנט במליאת הכנסת
מרב מיכאלי ונפתלי בנט במליאת הכנסת
מיכאלי ובנט מחויכים
(צילום: ערוץ כנסת)
8 צפייה בגלריה
איילת שקד ותמר זנדברג
איילת שקד ותמר זנדברג
שקד וזנדברג
(צילום: ערוץ כנסת)
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובני גנץ במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובני גנץ במליאת הכנסת
שיחה צפופה בין בנט, גנץ, טרופר ושקד
(צילום: רויטרס)
בכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, שבראשה עומד ח"כ עבאס, אמרו כי הם מעדיפים להיות בממשלה שתוכל לקיים את ההבטחות שלה. "האזרחים הערבים רוצים פתרונות להרבה בעיות כמו ביטול חוק קמיניץ שבגללו הורסים המון בתים ביישובים הערבים, מיגור הפשיעה והרציחות וכן הרחבת שטחי שיפוט של היישובים הערביים.
"אם לא לוקחים בחשבון את הדברים האלה אז צריך להתרחק מהרכבת הממשלה עם לפיד ובנט וכל ממשלה אחרת שהמטרה שלה לנצל עמדות פוליטיות. זה שרע"מ אומרת שאולי תהיה חלק מהממשלה עם לפיד ובנט - זה לא אומר שכל חברי הכנסת שלה הסכימו. אנחנו חייבים לחשוב מה טוב לחברה הערבית וללכת על משהו בטוח וחתום ולא לשמוע רק דיבורים באוויר".
הבכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית הוסיפו: "אם רע"מ תיכנס לממשלת לפיד ובנט ויהיו טעויות שפוגעות בחברה הערבית, אז עדיף לנו לא להישאר בתנועה ולהתפטר ממנה ולחפש דרך אחרת. מה שמחליט אם להצטרף לממשלת לפיד ובנט זה ביטול חוק קמיניץ. אם אין הבטחה ב-100% על ביטולו, אז רע"מ לא תצטרף".
גם בתוך רע"מ מתנהלות שיחות בנוגע לדרישות שונות. כך למשל, ח"כ סעיד אלחרומי דורש גם הכרה בכפרים הלא מוכרים בנגב ולא להפקיר את האזור. במקביל אמרו הבכירים בפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית כי "גם עם ההבטחות של נתניהו צריך להיזהר כי הוא מתאמץ להישאר בתפקיד ראש הממשלה. ניסינו את נתניהו המון שנים, הוא לא תרם לחברה הערבית אלא פגע בה".
בהמשך לדברי בכירים בגוש השינוי, מהליכוד נמסר: "בשעות האחרונות פוליטיקאים ואנשי תקשורת מפיצים הרבה פייק ניוז ביחס לעמדות הליכוד בניסיון להכשיר ממשלת שמאל".


בגוש המרכז-שמאל חוששים מתרגיל של שקד - שאם לא על נושא הוועדה לבחירת שופטים, נושא אחר יפיל את הממשלה המתוכננת. הפתרון המוצע כרגע הוא ייצוג של חברת כנסת מטעם העבודה בוועדה לבחירת שופטים, וגם ראשות ועדה נוספת בכנסת. מיכאלי, לפי שעה, לא מסכימה.
שקד, שמיועדת להיות שרת הפנים, עדיין מתעקשת על מקומה בוועדה לבחירת שופטים ומציגה זאת כאולטימטום להקמת ממשלה. ח"כ עמר בר לב, מספר 2 בעבודה, דחה מוקדם יותר בריאיון ל-ynet את האולטימטום של שקד. לדבריו, "הדרישה של איילת שקד היא כוחנית ודורסנית, ואם זה מה שיוביל את הממשלה הבאה הסיכויים שלה לשרוד יהיו נמוכים".
8 צפייה בגלריה
מתן כהנא, איילת שקד ותמר זנדברג במליאת הכנסת
מתן כהנא, איילת שקד ותמר זנדברג במליאת הכנסת
כהנא, שקד וזנדברג
(צילום: ערוץ כנסת)
8 צפייה בגלריה
איילת שקד וחילי טרופר במליאת הכנסת
איילת שקד וחילי טרופר במליאת הכנסת
שקד עם גנץ, טרופר וגינזבורג
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ח"כ עמיחי שיקלי, המורד היחיד ממפלגת ימינה, אמר בהתייחסו להתפתחויות האחרונות: "אני חייב לומר לכל אנשי הימין - אמוציות וויכוחים זה הלב של הדמוקרטיה. אפשר להתווכח אבל בסוף צריך לבחור מילים ולחשוב פעם או פעמיים לפני המילה 'בוגד' ולפני שאנחנו צועקים ומקללים צריך לזכור שאנחנו פה ביחד. ברגע שהדבר יוכרע - נקבל את הכרעת הציבור".
שיקלי הבהיר שוב שאין בכוונתו להתפטר מהכנסת. "אני חושב שחבר כנסת צריך להיות כל הזמן בהאזנה ובקשב לבוחרים ולאנשים ששלחו אותו. הבטחנו דבר מסוים וכשליח ציבור צריך לעשות הכול כדי לעמוד במה שהבטחנו. בשונה מאנשי ימין אחרים, אני לא חושב שהזהות של בנט ושקד השתנתה. היו אנשי ימין ונשארו אנשי ימין. אני חלוק על המהלך, אבל הם לא הפכו ל'שמאלנים'. אני בטוח שיעשו ככל שביכולתם וזה יהיה מאוד קשה עד בלתי אפשרי".



שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן מיהדות התורה העריך במשדר כי ממשלת לפיד-בנט לא תוקם: "אמרתי את זה בשיחות פתוחות בפומבי ואני מחזיק את זה עד הרגע האחרון שממשלת לפיד לא תוקם. חתמתי על ההצהרה הזאת ואני עומד מאחוריה".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מכחול לבן אמרה: "יש הישגים לכחול לבן במשא ומתן. אני רוצה להזכיר שהתיק הבכיר ביותר, שר הביטחון נמצא בידינו. כך גם הרשות לחדשנות ותיק העלייה והקליטה. ללא כחול לבן לא היינו יכולים לשבת כאן ולדבר על ממשלת שינוי בעזרת השם. אני לא חושבת שעל דבר כמו מי יהיה בוועדה כזאת או אחרת הממשלה תיפול".

"תמיד יש משברים של הרגע האחרון"

ח"כ יאיר גולן ממרצ הביע תקווה שהמחלוקות בין הצדדים ב"גוש השינוי" ייפתרו. לדבריו, "זה משא ומתן, זה לא נגמר עד שזה לא נגמר. אני מעריך שהתוצאה תהיה חיובית ותוקם ממשלת שינוי. בכל משא ומתן יש עליות ומורדות, ותמיד יש משברים של הרגע האחרון. אנחנו כמרצ עשינו צעדי ענק כדי ללכת לפשרה הזאת של הקמת ממשלת אחדות לאומית".
מנגד, ח"כ אוריאל בוסו מש"ס אמר: "איילת שקד עומד מול לחצים עצומים, הנושא של הוועדה לבחירת שופטים נמצא אצלה אבל היא חייבת לבוא עם הישג. אין לה עמוד שדרה. כשאני מסתכל על התמונה שמצטיירת, אני מעדיף את נתניהו עם כל החסרונות שיציירו מאשר את בנט עם ההונאה שהוא עושה לבוחריו ולאזרחי מדינת ישראל".
לוח הזמנים להקמת ממשלה היום הוא קריטי. מאחר שלפיד לא הודיע עד השעה 11:00 לנשיא שהצליח להקים ממשלה, מליאת הכנסת תינעל מבלי שיו"ר הכנסת יודיע כי עלה בידו של יו"ר יש עתיד לעשות זאת. בשל כך, השבעת הממשלה - אם תקום - יכולה להתעכב כמעט בשבועיים, ליום שני 14 ביוני, מה שיעניק זמן רב לנתניהו ואנשי ימין אחרים לנסות למנוע את הרכבתה.
בכל מקרה, לפיד חייב להודיע עד הלילה בחצות לנשיא המדינה ריבלין אם עלה בידו להקים ממשלה, אחרת - המנדט עובר לכנסת, ואז נדרשים 61 ח"כים שיחתמו על מועמד להרכבת ממשלה בתוך 21 יום. אם גם זה לא יקרה - ישראל תלך לבחירות בפעם החמישית בתוך כשנתיים וחצי.

גפני: אם הליכוד יחליט על מועמד אחר נלך איתו

המגעים להקמת ממשלה נמשכו בכפר המכביה ברמת גן גם בשעות הלילה, ונראה היה כי הצדדים הגיעו להסכמות ברוב הסוגיות המהותיות. סמוך לשעה 05:30 לפנות בוקר, העלה צבי האוזר מתקווה חדשה פוסט לפייסבוק שבו כתב: "שחר של יום חדש". במקביל, יש עתיד של לפיד וכחול לבן של בני גנץ חתמו על הסכם קואליציוני.
במשדר המיוחד ממליאת הכנסת אמר יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני: "אני הולך עם נתניהו לא בגלל שקרואים לו נתניהו, אלא בגלל הציבור הדתי. אם ישימו מישהו אחר אני אלך איתו, אלא אם כן הציבור הדתי הולך למקום אחר".
אז למה אתם לא אומרים לנתניהו לזוז? "אנחנו לא אומרים למפלגה אחרת..."
בארבע עיניים. "דיברתי איתו הרבה מאוד דברים".
אפשר להגיד שגפני אמר לנתניהו לזוז? "לא, האמירה היא שדיברתי איתו ואם הליכוד יחליט על מועמד אחר נלך איתו".
רועי רובינשטיין השתתף בהכנת הכתבה