4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בסוף השבוע האחרון
(צילום: AP)
הדגלים השחורים, אחד הארגונים שעומדים מאחורי ההפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים, הודיע בצהריים (יום ב') כי אנשיו לא ישתתפו בהפגנות בבלפור בזמן הסגר שייכנס לתוקפו ביום שישי, אולם ימשיכו לקיים הפגנות בגשרים ובצמתים מרכזיים. מנגד, ארגון "אין מצב", שמארגן אירועים מול מעון ראש הממשלה בימי שישי הודיע שימשיך במחאות.
בארגון הדגלים השחורים מסרו כי עם פתיחת המשק, הם נערכים להפגנת ענק שבה ידרשו מראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר. "מתוך אחריות חברתית, לא נשתתף בהפגנות בלפור בזמן הסגר, שהוא תוצאה של נאשם בפלילים שמכהן כראש ממשלת ישראל ועסוק מבוקר עד ערב בענייניו האישיים", אמרו בארגון. "ההפגנות בגשרים ובצמתים מתקיימות בצורה בטיחותית לפי הוראות צו הבריאות".

4 צפייה בגלריה
גשר ההלכה
גשר ההלכה
המחאות בגשרים ימשיכו
(צילום: הדגלים השחורים )
בארגון הוסיפו כי "למרות חוקיות ההפגנות בבלפור, מתוך סולידריות חברתית, נשהה את השתתפותנו בהפגנות. נישאר קשובים לכל פגיעה בדמוקרטיה ונפעל כפי שנמצא לנכון".
מנגד, כאמור, ארגון "אין מצב", שמקיים לרוב את קבלות השבת מול מעון ראש הממשלה בימי שישי, מסר: "הסגר שהושט עלינו הוא המשכו של מחדל עצום בטיפול בקורונה ובהשלכותיה. ממשלת ישראל והעומד בראשה מפקירים את אזרחי ישראל לתוצאות הקשות של ההתנהלות".
בארגון ציינו עוד כי "התנהלות הממשלה והעומד בראשה מצביעה על זה שהסגר נועד, בין היתר, לסתום פיות, לחסל את המחאה ולהטיל על הציבור את האשמה במקום על ראש הממשלה והממשלה. המחאה תמשיך בכל מצב ובהתאם לחוק. נמשיך למחות נגד ראש הממשלה, שצריך להיות מואשם גם בהפקרת המונים".
מקבוצת הארגונים "קואליציית מחאות הצעירים" נמסר כי "אנחנו חייבים למחות. המחאה עובדת והיא תמשיך בכל כיכר, רחוב, גשר וצומת. התמודדנו בהצלחה עם ניסיונות דיכוי אלימים, הכפשות והסתה. נוכח הסגר הקרב נמצא דרכים להמשיך ולהפגין בנחישות ויצירתיות שהובלנו ב-12 השבועות האחרונים תוך שמירה על בריאות הציבור, ולא נחדל עד שישראל תירפא".
בקבוצה נמנים הארגונים: הלם תרבות, חקירה עכשיו, חזית ורודה, הבנדנות הוורודות, קומי ישראל, התעוררנו, אני אזרחיסט, הבעלבתים ומארגני צעדת התקווה.

תו סגול יגובש להפגנות

אתמול דנה הממשלה בהטלת הסגר, ובישיבתה דנו השרים גם בהדבקה בקורונה בהפגנות. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בישיבה כי ינחה את הצוות המקצועי במשרדו לבחון מתווה תו סגול למחאות רבות משתתפים. בדבריו, הוא הסתמך על פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, שאמר קודם לכן ש"גם הפגנות זו התקהלות וגם לזה צריך מתווה".
4 צפייה בגלריה
דודי אמסלם בישיבת הליכוד
דודי אמסלם בישיבת הליכוד
תקף את מנדלבליט. אמסלם
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך הישיבה הרים השר דודי אמסלם את קולו לעבר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ודרש ממנו לאסור על הפגנות באוויר הפתוח.
קודם לכן הסביר מנדבליט שחוק הקורונה החריג ארבעה תחומים: כנסת, תקשורת, בתי משפט וחופש ההפגנה. "להגביל את ההפגנות יחייב חקיקה", הסביר. "בלי זה אי אפשר לעשות זאת".
בתגובה צעק עליו השר אמסלם: "קח אחריות. מותר התקהלות של 10,000 איש? זה נראה לך רציני? איך אתה עומד מנגד? זה לא עניין של כמות אלא איכות. קח אחריות על המחלה, אמון הציבור נפגע בגלל ההפגנות. איך אפשר אחר כך להגיד לאנשים שהם לא יכולים להתפלל?".
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
הגבלת ההפגנות תחייב חקיקה. מנדלבליט
(צילום: לע"מ )
שר הביטחון בני גנץ אמר בישיבה: "האיזון צריך להיות בין שמירה על זכות ההפגנה לבין שמירה על הבריאות. תנו לגורמי המקצוע למצוא את האיזון הנכון". השרים אמיר אוחנה ומירי הסכימו איתו.
אף שנתונים בנושא לא פורסמו עד כה חרף הדיון הציבורי הער בעניין, התעקש סגן שר הבריאות יואב קיש שיש הסכמה במשרד שההפגנות הן מקדם הדבקה. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה אמרה בהקשר זה: "הממשלה לא צריכה לדון בלהגביל את המחאות".