בחברת נת"ע נערכים לדחייה נוספת בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, בשל בעיית בלימות פתע של הרכבת. נכון לעכשיו אמור הקו להתחיל לפעול בעוד חודשיים וחצי בדיוק, אולם בהודעה רשמית שפורסמה היום (חמישי) בנושא הסרת הגדרות שהוצבו בשדרות ירושלים ביפו בזמן העבודות על תוואי הרכבת הקלה לרגל סיומן ולקראת ההפעלה, נמנע לראשונה מנכ"ל החברה הממשלתית, חיים גליק, מלנקוב במעוד המדויק - ואף הרחיק אותו.
"לאט אבל בטוח אנו מתקרבים להשקת הקו האדום של הרכבת הקלה, הדנקל, הצפוי להסיע נוסעים כבר בחודשים הקרובים, ולשנות לתמיד את הרגלי הנסיעה בגוש דן", צוטט גליק בהודעה. הניסוח איננו מקרי, אם כי החלטה רשמית על דחייה טרם התקבלה, מה שעשוי להתרחש בשבוע הבא. במוקד נמצאת בעיית הבלימות, הנובעת מהפעלה אוטומטית של מערכת הבטיחות שנועדה למנוע התנגשויות רכבות גם ללא סיבה אמיתית.
5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן
הרכבת הקלה בנסיעת מבחן, בחודש שעבר
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
הדמיית חברת נת"ע. כך תיראה הרכבת הקלה
הדמיית חברת נת"ע. כך תיראה הרכבת הקלה
הדמיית חברת נת"ע. כך תיראה הרכבת הקלה
המערכת היא חלק ממערכת האיתות של הקו, מתוצרת "אלסטום" הצרפתית, שאמורה לפעול על סמך מידע שמתקבל מהרכבות עצמן שיוצרו בידי CRRC הסינית, מערכת ההפעלה והחשמל שסיפקה CRTG הסינית גם כן, ותוצאות עבודת האינטגרציה בין כולן שעליה אחראית "דויטשה באן" הגרמנית.
מדובר בשילוב לא מקובל של ספקים מתחומים שונים למערכת אחת, עליו הוחלט בעבר בידי ההנהלה הקודמת של נת"ע ומשרד האוצר, בצעד שעורר מחלוקות מהרגע הראשון, בניסיון להוזיל עלויות באמצעות תחרות בין הספקים, וכדי שהפרויקט לא יהיה תלוי בספק גדול אחד. אולם את הפקת הלקחים אפשר לראות בקו הירוק של הרכבת הקלה, שבו זכתה "אלסטום" לבדה בחוזה לאספקת הרכבות והמערכות השונות, והוא לא פוצל שוב בין מספר ספקים.
5 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
נמנע מלספק תאריך מדויק. חיים גליק
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
נסיעת ניסוי ברכבת הקלה
ניסוי ברכבת הקלה בבת ים
(צילום: טל שחר)
שני מומחים של החברה הצרפתית הוזעקו לישראל בניסיון לפתור את הבעיה, והצליחו להפחית את מספר הבלימות - עם זאת, עדיין לא פתרו אותה לחלוטין. הבעיה היא לא רק סימפטום לשורה של עיכובים בהשלמת ואישור חלק מהתחנות, השלמת בדיקות הרכבות עצמן, עיכוב בגיוס הנהגים, ובמסירת הפרויקט לחברת תבל שתפעיל אותו, ובה שותפות אגד, שנזן מטרו ו-CCECC הסיניות.
בינתיים נמשכות נסיעות המבחן של הרכבות, כולל הכשרת הנהגים, ובגללן למעשה פורקו כעת הגדרות לאחר שהנהגים הזהירו כי הגדרות מקשות עליהם לזהות בזמן הולכי רגל בשדרות ירושלים ביפו, שעלולים לחצות לפתע את הפסים, וכי נכון יותר שיתאמנו בתוואי כפי שייראה בסופו של דבר.
פרויקטים מסוג זה מתנהלים בלחץ גדול לעמוד בזמנים ולהדביק פיגורים לקראת תאריך ההפעלה. אולם הפעלת הקו האדום, שתוכננה לאוקטובר 2022 נדחתה לפני שנתיים ב-13 חודשים, בעת שהמדינה הסכימה גם לממן חריגה של מיליארד שקל בתקציב הפרויקט, שהגיע כבר ל-18 מיליארד שקל. כבר כעת מתנהלות ההכנות לפתיחה לפי לוח זמנים מקוצר, כאשר הכוונה הרשמית היא למסור את הפרויקט לתבל 45 ימים לפני מועד ההפעלה ולא 90 יום כמתוכנן.

5 צפייה בגלריה
הפרויקט שנדחה ונדחה. הקו האדום
הפרויקט שנדחה ונדחה. הקו האדום
הפרויקט שנדחה ונדחה. הקו האדום
(צילום: מוטי קמחי)
יצוין כי כאשר נבחרה ב-2006 הזוכה המקורית במכרז, חברת MTS, הובטח שהוא יתחיל לפעול כבר ב-2011. MTS התקשתה להשלים את גיוס המימון לפרויקט בגלל המשבר הכלכלי העולמי, באוצר סירבו להעניק לה הקלות למרות השינויים הגלובליים, והפרויקט הולאם ב-2010 בהחלטת שר התחבורה דאז ישראל כץ, עם הבטחה שיתחיל לפעול ב-2017, מועד שמאז נדחה שוב ושוב.
בשבוע הבא צפויה להתכנס לדיון בנושא מועד הפתיחה ועדת ההיגוי של הפרויקט, שבראשה עומדת מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, וחברים בה נציגים נוספים ממשרדי התחבורה והאוצר, מנת"ע ומעיריית תל אביב. לפי ההערכות כרגע עשויה הפתיחה להידחות לתחילת 2023, כך שהקו לא יופעל גם השנה.