אירוע חריג בגבול הרצועה: פלסטינים הצליחו בצהריים (יום שני) לתפוס בלון תצפית של צה"ל שנפל בצפון רצועת עזה, סמוך למעבר ארז, בעקבות תקלה. כוח צה"ל ירה לעברם בתגובה, אך הבלון נותר בידי הפלסטינים והגיע לזרוע הצבאית של חמאס. מצה"ל נמסר כי אין חשש לדליפת מידע "משמעותית", וכי האירוע יתוחקר.
לטענת הפלסטינים, צה"ל תקף שטח פתוח באזור נפילת הבלון - אך בצבא הכחישו את הדברים, וטענו כי רק בוצע "ירי הרחקה" לעבר המתקרבים לגדר. כתוצאה מהירי של צה"ל לעבר הפלסטינים, נציין, הופעלה התרעה ביישומון ובשטח פתוח באזור מעבר ארז.
2 צפייה בגלריה
בלון התצפית
בלון התצפית
בלון התצפית והאמצעים האופטיים שהיו עליו
ככל הנראה, הסיבה לנפילת הבלון הייתה תקלה טכנית, שנבעה מרוחות חזקות שהיו היום ובכלל בימים האחרונים. הבלון משדר בלייב לאחור והמצלמות עליו בלתי-מסווגות, ולכן בצה"ל מבהירים שאין חשש לדליפת מידע "משמעותית". לא היה ניסיון עזתי מכוון להפיל את הבלון.
מדובר בבלון תצפית שעליו מותקנים מצלמה ואמצעים אופטיים, שמוצב - יחד עם בלוני תצפית נוספים - באופן קבוע באוויר במקומות שונים בגדר הרצועה, ודרכו ניתן לראות כל מה שמתרחש סביבה. לטענת הפלסטינים, התקיפה של צה"ל הייתה ניסיון להשמיד את האמצעים האופטיים שהיו בו. לא היו נפגעים בצד הפלסטיני.
באוגדת עזה, נציין, גיבשו בשנה האחרונה את תפיסת ההגנה "קיר הברזל": לצד החומה התת-קרקעית באורך 65 הקילומטרים של גבול עזה, שמונעת כמעט כל סיכוי ליצירת מנהרה לשטח ישראל, נפרסה גדר חדשה וגבוהה בגובה של שישה-שבעה מטרים. בנוסף, ישנה הגדר המרתיעה הישנה בציר הוברס, כך שכל מסתנן מעזה "נלכד" שמצליח לחצות את הגדר הישנה "נלכד" בשטח שבין המכשולים.
לאור זאת, צה"ל הפסיק לשלוח כוח צבאי לקו המגע במקרים של הסתננויות, ובמקום זאת שולח רחפן מטריקס גדול לזיהוי החשודים שמגיעים לגבול. כשמדובר בחמושים, כוח רגלי מגיע במהירות לעמדה בטוחה, נסתרת וגבוהה שממוקמת על סוללת אדמה, ומחפה קדימה לצד טנק ונגמ"ש נמ"ר ממוגן - שמסתערים על החמושים באש מקלעים מטווח קרוב, ובמידת הצורך גם דורסים אותם. במקביל לכל אלה, טנקים נוספים מעמדות אחוריות ופצצות מרגמה צה"ליות יורים על עמדות חשודות כדי לבודד את המרחב וליצור מעטפת שתמנע גם פיגוע משיכה או אירוע מקביל ומתגלגל. אם המסתננים לא חמושים, הכוחות מרחיקים אותם בירי רימוני גז מרחפנים או מעמדות שיגור מרוחקות ובטוחות.
השנה שעברה מאז מבצע "שומר החומות", נציין, הייתה השקטה ביותר בעוטף עזה ביחס לשנים שהגיעו אחרי המבצעים הקודמים שלאחר ההתנתקות, והיא מתרחשת על רקע צעדים אזרחיים משמעותיים שממשלת ישראל יזמה בחודשים האחרונים. בשנה האחרונה נורו מעזה 11 רקטות לעומת 57 בשנה שאחרי צוק איתן, 140 בשנה שלאחר עמוד ענן ו-297 לאחר עופרת יצוקה.