שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ) התייחס הבוקר (יום ב') בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה לרפורמה בהפלות שהוא מקדם, וציין את היחס המשפיל שלטענתו חוות נשים המגיעות לוועדות להפסקת הריון. "לא האמנתי שדברים כאלו כתובים בטפסים רשמיים של מדינת ישראל, כל מיני שאלות כמו 'האם השתמשת באמצעי מניעה' או 'למה לא השתמשת באמצעי מניעה'", אמר השר לאחר החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
"הבעיה העקרונית היא שכל הטפסים הללו נוסחו מתוך נקודת מוצא של רצון למנוע, או לשכנע, או לגרום לכך שהיא בסוף לא תעשה את הדבר, כי התפישה הייתה שבעצם הדבר הזה הוא דבר רע", הוסיף. "זה גורם לכך שכדי לקבל את האישור הרבה נשים נאלצות לשקר. האישה לא עשתה שום דבר רע ואין כאן בכלל אשמה".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
שר הבריאות ניצן הורוביץ. "התפישה הייתה שזה דבר רע"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
על הרפורמה אמר הורוביץ: "אנחנו הולכים פה למהלך רחב. הדבר הראשון זה שביטלנו את הנוהל שהיה חוזר מנכ"ל משנת 88 שקבע שאחד מתפקידי הוועדות להפסקת הריון הוא למנוע הפלות מיותרות. מה זו הפלה מיותרת? זו החלטה של האישה. הגיע הזמן להיפטר מערכים ארכאיים ומשפילים. הפסקות הריון הן הליך רפואי וצריך להתייחס אליהן ככזה".
על הרפורמה עובד שר הבריאות עם ח"כ גבי לסקי וח"כ מיכל רוזין. הוא ציין כי לדעתו זכויות נשים מסוג זה הן אבן בוחן של החברה באופן כללי: "בחברה שבה יש הגבלות קשות על זכותה של אישה לבצע הפלה אתה יכול להיות בטוח שגם מצב זכויות האדם שם הוא בכי רע".
2 צפייה בגלריה
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת הריון
טופס בקשה להפסקת הריון
(צילום: shutterstock)

משרד הבריאות יקדם בחודשים הקרובים שורה של מהלכים להרחבת הנגישות של נשים להפלות תוך הסרת החסומים הפולשניים שעימם נאלצו מזה עשרות שנים להתמודד. כבר בשבועות הקרובים צפוי להשתנות את הטופס מ-1977 לקבלת אישור להפסקת היריון. בנוסף לניסוח מחדש של שאלות, יוסרו שאלות פולשניות שעליהן נאלצו נשים לענות.
השר הורוביץ צפוי לתמוך בחקיקה שמטרתה לאפשר לכל אישה עד השבוע ה-12 להפסיק את ההיריון – מבלי שתיאלץ להופיע בפני ועדה להפסקת היריון בבתי החולים, כפי שמחייב החוק כיום. במשרד הבריאות בוחנים להעביר חלק מהאחריות על התהליך לקופות החולים כך שבדומה למדינות אחרות במערב, נטילת הטיפול התרופתי להפסקת ההיריון בשבועות המוקדמים תיעשה בקופות במקום בבתי החולים.
יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בדיון: "אני רוצה לברך את השר הורוביץ. ההיענות שלך הייתה מפתיעה מאוד. נושא ההפלות קשור אמנם לבריאות אבל גם לתפיסת האוטונומיה של אישה על עתידה ובריאותה. אני מקווה שהרפורמה תוביל אותנו לכך שהאישה תהיה עצמאית על ההחלטות שלה".