בתי החולים בצפון קיבלו היום (א') את החיסונים, אך ככל שמתקרבים לחיסון האוכלוסייה הכללית, מתברר כי תושבי שלומי, מטולה ויישובים קטנים נוספים בצפון יאלצו לנסוע לערים גדולות יותר, כמו נהריה או קריית שמונה, בכדי להתחסן. ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, זעם על ההחלטה והודיע כי לא יתחסן עד שתיפתח עמדת חיסונים ביישוב.
נעמן הפנה את זעמו לקופת חולים כללית, המבטחת המרכזית ביישוב, אולם שם אמרו כי ההחלטה היא של משרד הבריאות ולא שלהם. "לא אסכים שתושבינו, במיוחד המבוגרים שבהם, יאלצו לנסוע לנהריה וייאלצו להתקהל בתורי ענק צפופים העשויים לסכן את בריאותם", אמר נעמן.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים רמב"ם חיפה
חיסון קורונה פייזר בית חולים רמב"ם חיפה
מבצע החיסונים החל. חיסון של פייזר בבית החולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
ראש המועצה פנה למנכ"ל קופת חולים כללית, אהוד דודסון: "למרות הקשיים הלוגיסטיים והמורכבות, אני מבקש לעשות מאמץ ולפתוח מרכז צפוני בשלומי לתושבי שלומי ויישובי מטה אשר ומעלה יוסף. החלטה זו תוכיח שקופת חולים כללית פועלת לשוויון בין אזרחי המדינה. במצב כרגע שבו מרכזי החיסונים יהיו בקריות ובנהריה יש קיפוח וסיכון של אוכלוסיית שלומי ושכנותיה".
בתוך כך, בתי החולים רמב"ם בחיפה וסורקה בבאר שבע החלו לחסן היום את אנשי הצוות. בחלק מבתי החולים בצפון יחל מבצע החיסונים רק בהמשך השבוע. קצב החיסונים ומועדם מותנים בין היתר בתנאי האחסנה וההובלה הנוקשים.
מנהל רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, היה הראשון להתחסן בבית החולים ב-12:00. "אני מרגיש נהדר", אמר ד"ר הלברטל לאחר החיסון. "זו בשורה ענקית. אחרי עשרה חודשים שבהם אנחנו באמת באתגרים אינסופיים, כדי לתת מענה רפואי, הנה האור בקצה המנהרה. זו הדרך לחזור חזרה לשגרה, וזה כל מה שאנחנו רוצים. אנחנו מקווים שבזמן הקרוב ביותר נראה את השינוי ואני מקווה לראות את הנכדים שלי".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל מתחסן
ד"ר מיקי הלברטל מתחסן
"זו הדרך לחזור חזרה לשגרה". ד"ר הלברטל מתחסן
(צילום: גיל נחושתן)
הוא ציין כי החיסונים אכן פותחו מהר, "אבל לא ויתרו על שום שלב בתהליך יצירת החיסונים. אנחנו צריכים בסופו של יום, בכל אירוע כזה, לשים את הדברים על המאזניים". לדבריו, החיסון "עבר את כל התהליכים של האישור, עם סיכון מאוד מאוד קטן. זה מה שעומד על המאזניים, אני בוחר את החיים".
ד"ר הלברטל הוסיף כי למרות החיסון, יש להמשיך ולעטות מסכות גם בתקופה הקרובה וכי יש צורך בחיסון של 5-4 מיליון ישראלים בכדי ליצור חיסון עדר. אחריו חוסנו גם הסמנכ"לים ועוד כ-300 אנשי צוות רפואי. ברמב"ם העריכו כי התהליך כולו ייארך שבועיים-שלושה.
אחת המתחסנות היום הייתה האחות ליאת וקנין, האחראית על צוות בית החולים והרפואה המקצועית. "חיכינו לרגע הזה תשעה חודשים", אמרה שנייה לאחר החיסון. "זה כמו היריון ולידה. אני מאוד שמחה ומתרגשת, כי זו הדרך לחזור לשגרת החיים הנורמלית שלנו".
4 צפייה בגלריה
מנהל בית חולים סורוקה שלומי קודש  מתחסן
מנהל בית חולים סורוקה שלומי קודש  מתחסן
"יום של חג במערכת הרפואית". ד"ר קודש מתחסן נגד קורונה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בית החולים סורוקה קיבל 975 מנות חיסון ובשבועות הקרובים יקבל 2,000 מנות מדי שבוע. 81% מהרופאים בסורוקה הביעו רצון להתחסן, והראשונים לעשות זאת היו מנהל בית החולים ד"ר שלומי קודש וראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ', שאינו בקבוצת סיכון, אך החליט לתת דוגמה אישית לתושבים שאולי חוששים.
"זה יום של חג במערכת הרפואית", אמר ד"ר קודש. "זה חיסון בטוח. זה מוריד 95% מהתחלואה. גם מי שהחיסון מאפשר לו לחלות, התחלואה מאוד קלה. זה ייתן לנו המון חופש בהתנהלות של המערכת הרפואית. ככל שיותר אנשים יתחסנו כך יהיה יותר בטוח ללכת לקניון, לראות כדורגל וללכת לאירועי תרבות. עכשיו אנחנו מביאים את הבשורה גם לנגב. עובדי סורוקה יוכלו להגן על עצמם ועל משפחותיהם. עם זאת, החיסון לא אומר שהמגפה מאחורינו".
דנילוביץ' אמר כי "נעניתי בשמחה רבה להצעה להתחסן. כולם חוששים והחשש הוא דבר מאוד טבעי. המסר המרכזי של כולנו הוא שחווינו שנה מאוד קשה. אנחנו עדיין חווים אותה. המספרים הולכים וגדלים. אנחנו רוצים להחזיר את העיר והאזור לחיים. ככל שיותר אנשים יגלו אחריות ויתחסנו נוכל להחזיר את העיר והמדינה לחיים, את אירועי התרבות, הספורט והתעסוקה, ולחבק את האנשים המבוגרים שאנחנו כל כך אוהבים".
4 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי המחלקת הקורונה בסורוקה
הצוות הרפואי המחלקת הקורונה בסורוקה
"רוצים להחזיר את העיר והאזור לחיים". מחלקת קורונה בסורוקה
(צילום: AFP)
מקופת חולים כללית נמסר: "אנו נדהמים מפנייתו של גבי נעמן שיצאה לתקשורת על אף שמנהל המחוז היה עמו בקשר רצוף, כולל במוצאי השבת, ועדכן אותו בהרחבה. הוסבר לו כי כללית תשמח להנגיש שירות ליישובים ברחבי האזור ובגליל המערבי ונערכה להפעלת 70 עמדות ברחבי המחוז.
"בפועל יש כיום בכל הארץ רק 700 אלף חיסונים ויש מגבלה לוגיסטית בשינוע ובפירוק מגשי החיסונים, בשל ההקפאה הנדרשת, הנחיות פייזר ומשרד הבריאות. כמו כן, כל חיסון שנפתח תקף למשך חמישה ימים בלבד ויש לדאוג לזימון מותאם למספר המנות. בשל אילוצים אלה, שכלל אינם בידינו, הופעלו רק מוקדים מועטים בכל הארץ ובכל קופות החולים.
"עם קבלת חיסונים נוספים יופעלו תחנות חיסון נוספות ברחבי המחוז. כמו כן, פיקוד העורף יפעיל תחנות משותפות לכלל קופות החולים. לנעמן ידוע שגם קופות החולים האחרות לא מפעילות כרגע מוקדים ביישוב שלו ובסביבתו כי כולנו פועלים תחת אותם אילוצים".