איטליה עצרה קצין בחיל הים שהעביר מסמכים מסווגים לאנשי השגרירות הרוסית ברומא. הגורם הרוסי שקיבל ממנו את המסמכים, ודיפלומט רוסי שמעורב בפרשה, גורשו מאיטליה.
משטרת איטליה תפסה את הקצין באמצע פגישה חשאית עם הגורם הרוסי שקיבל ממנו את המסמכים, ועובד במשרד הנספח הצבאי בשגרירות. הקצין האיטלקי, בדרגת קפטן פריגטה, קיבל מהגורם הרוסי 5,000 אירו במזומן בתמורה להעברת המסמכים המסווגים.
2 צפייה בגלריה
השגרירות של רוסיה ברומא איטליה
השגרירות של רוסיה ברומא איטליה
השגרירות הרוסית ברומא
(צילום: AP)
משטרת איטליה האשימה את המעורבים ב"פשעים חמורים שנוגעים לריגול ולביטחון המדינה". הקצין נעצר, הגורם הרוסי חמק ממעצר בזכות החסינות הדיפלומטית. שמותיהם של המעורבים בפרשה לא פורסמו, והמשטרה לא ציינה היכן נערכה אותה פגישה חשאית.
בעקבות התקרית זומן לשיחה השגריר הרוסי באיטליה, סרגיי רזוב. שר החוץ האיטלקי, לואיג'י די מאיו, אמר שמדובר בפרשה "חמורה ביותר". לפי דיווחים הקצין העביר בין השאר מסמכים מסווגים של נאט"ו – מה שצפוי להדאיג את השותפות בברית הביטחונית.
בחודשים האחרונים נאשמים דיפלומטים רוסים בפעולות ריגול במדינות באירופה. בולגריה גירשה החודש משטחה גורמים רוסים בחשד לריגול, והולנד עשתה זאת בדצמבר. לפי העיתון לה רפובליקה מדובר בפרשת הריגול הרוסי "החמורה ביותר" באיטליה מאז המלחמה הקרה. העיתון הזכיר תקרית משנת 1989, שבה נחשפו באיטליה מרגלים רוסים ובולגרים.
שגרירות רוסיה ברומא לא התייחסה לטענות של איטליה, אך אמרה שהיא מקווה שהאירוע לא יפגע ביחסים הדיפלומטיים. דמיטרי פסקוב, הדובר של הנשיא ולדימיר פוטין, אמר שהקרמלין לא היה מודע לפרשה, אך מקווה שלא יהיו לה השלכות על יחסי המדינות. מבין חברות האיחוד האירופי ונאט"ו, איטליה נחשבת למדינה שיחסיה עם רוסיה טובים במיוחד.