הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את הצעת שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להעביר 75 מיליון שקל ל"מרכיבי ביטחון" למאחזים הבלתי-חוקיים ביהודה ושומרון, שמכונים "ההתיישבות הצעירה". בנוסף אישרה הממשלה 15 מיליון שקל למשרד ההתיישבות בראשותה של השרה אורית סטרוק ממפלגתו של סמוטריץ' לטובת "תמיכה בחוסן קהילתי" של יישובים בצפון, בדרום וביהודה ושומרון.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
מנגד, הדרישה של השר סמוטריץ' להעביר 180 מיליון שקל לביטחון היישובים ביהודה ושומרון מעוכבת על-ידי הייעוץ המשפטי של משרד האוצר מאחר שהם מסווגים ככספים קואליציוניים. במהלך ישיבת הממשלה, הטיחו כמה שרים ביקורת חריפה על פקידי האוצר והייעוץ המשפטי. השרה סטרוק אמרה: "מה שאתם עושים עם כספי יו"ש זו המרדה". שר הפנים משה ארבל מש"ס קרא לסטרוק לחזור בה, אולם היא סירבה לעשות זאת.
השר סמוטריץ' תקף גם הוא פקידי משרדו: "אתם חורגים מהסמכות שלכם בחוק - בפעם הבאה נכניס את הכספים לבסיס התקציב". בסביבת סמוטריץ' טוענים כי כספים דומים הועברו לרשויות הערביות ולרשויות בצפון ובדרום, ועליהם לא אמר אף אחד "כספים קואליציוניים". עם זאת יצוין כי כשכספים מועברים ליהודה ושומרון, הם מוגדרים "כספים קואליציוניים" ומכדררים אותם בין היועצים המשפטיים של משרדי האוצר והפנים לבין אגף התקציבים.
בתום ישיבת הממשלה אמר השר סמוטריץ': "חיי המתיישבים לא שווים פחות. הקמפיין נגד ההגנה על המתיישבים בהתיישבות הצעירה, שנמצאים כעת בחזית הלחימה באחוזים מדהימים, זה קמפיין אכזרי ועצוב. אין פה חסד, יש פה אחריות מינימלית של המדינה. מתיישבים גיבורים שמגיע להם מינימום של ביטחון בבית והרבה יותר. לכם אחיי המתיישבים אני מבטיח, לא אכנע לקמפיין, אמשיך לשרת את אזרחי ישראל כולם. עם ישראל כולו מצדיע לכם, מחזק אתכם ומחבק אתכם".

"מה זו הרכנת הראש הזו?"

במהלך ישיבת הממשלה השמיעו כמה שרים ביקורת על המשך הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה במהלך המלחמה. השרה סטרוק אמרה: "למה מאפשרים לחמאס לשלוט בסיוע ההומניטרי? דיברנו על פגיעה ביכולות השלטוניות שלהם. אנחנו אלו שצריכים לחלק, גם כדי לשלוט במי מקבל וגם לקבל תמורה. הכנסת מזון, תרופות ודלק מחזקת את מעמד חמאס כמי שמנהל את הרצועה".
יו"ר עוצמה יהודית השר איתמר בן גביר אמר: "בצפון הרצועה לא נתנו להם דלק ואוכל וכמות הנופלים לא הייתה גדולה כמו היום. זה חלק מהתחמושת שלהם, צריכים לעשות הערכה מחודשת".
השר יצחק וסרלאוף ממפלגתו של בן גביר אמר: "איך יכול להיות שאנחנו מכניסים להם סיוע הומניטרי בלי שהם דואגים לחטופים שלנו? לא צריך לתת להם בכלל. הומניטרי תמורת הומניטרי. מה זו הרכנת הראש הזו? איפה הביקורים של הצלב האדום שהובטחו? מדוע אנחנו נותנים כשהם לא?".
יו"ר תקווה חדשה השר גדעון סער אמר: "אני מצדיק את שנאמר כאן, חייבים לראות שאם מכניסים סיוע ותרופות שתהיה שליטה מלאה שלנו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם: "לא מכניסים סיוע בגלל דרישה חיצונית אלא כי ישנה בעיה אמיתית של פליטים. לא רוצים שם אסון הומניטרי והתפשטות מחלות. מה שכן, לגבי חלוקה שאנחנו נהיה אלו ששולטים בה - את זה אכן צריך לבדוק".