נציב כבאות והצלה (כב"ה) רב-טפסר אייל כספי חתם אתמול (רביעי) על צו האוסר הדלקת מדורות והבערת אש בשטחים פתוחים ברחבי הארץ מיום ראשון הקרוב בשעה 08:00 בבוקר ועד ליום רביעי בבוקר, הכולל את ל"ג בעומר. הצו נחתם עקב תנאי מזג אוויר קיצוניים המעלים את הסבירות להתפרצות דליקות, ואינו כולל שטחים שהרשויות המקומיות הכשירו להדלקת מדורות.
1 צפייה בגלריה
מדורות בראשון לציון
מדורות בראשון לציון
ילדים סביב מדורה בראשון לציון בשנה שעברה
(צילום: מאיר תורג'מן)
כספי מסר כי "מטרת הצו לצמצם פגיעה בחיי אדם ורכוש מתוך הבנת כובד האחריות המבצעית והסכנות הכרוכות בהדלקת אש בשטחים פתוחים ובמרחב האורבני. מדובר בצו מדוד וקצוב בזמן המשקלל את רצון הציבור לחגוג ולקיים את מסורת החג, לצד שמירה על שלום הציבור, הטבע והסביבה. אני קורא לציבור לגלות אחריות ולחגוג תוך הקפדה על כללי הבטיחות והנחיות הצו".
הצו כאמור מורה על איסור הדלקת מדורות והבערת אש בשטחים פתוחים בהתאם לתקנות, למעט באזורים שהוכשרו לכך בתיאום עם הרשות הארצית לכבאות והצלה. על פי הצו, גודל בסיס מדורה שאינה מצויה בתוך גומה כמשמעותה בתקנות לא יעלה על שלושה מטרים, וגובה מערום חומרי הבעירה המשמשים למדורה לא יעלה על מטר וחצי מגובה פני הקרקע. מפקד מחוז ברשות הכבאות או אדם מטעמו רשאים לאשר מראש ובכתב הדלקת והבערת אש, על אף הקבוע בצו ובתנאים שיקבעו לכך, בתנאי שמצאו כי ניתן לקיים רמה נאותה של בטיחות.
החלטת הנציב התקבלה בתום הערכת מצב סדורה שנעשתה בשיתוף גורמי המקצוע לבחינת מענה מבצעי הולם לעשרות אלפי שריפות הדולקות בו זמנית ברחבי הארץ, מחשש להתפשטות שריפות גדולות ופגיעה בחיי אדם.
בשנים האחרונות הוצאו בל"ג בעומר צווי נציב המגבילים הדלקת מדורות ואש בשטחים פתוחים והם התקבלו בברכה על ידי הרשויות המקומיות המתמודדות עם התוצאות ההרסניות של מדורות החג. רשויות רבות מכשירות מרחבים ייעודיים ובטיחותיים למדורות העומדים לרשות הציבור הרחב, ובו בזמן הן מקיימות פעילויות ותכנים אלטרנטיביים של מדורות סמליות ומשותפות השמות דגש על תרבות פנאי פחות הרסנית לטבע ולסביבה.
בכל שנה נפגעים עשרות רבות של ילדים ובני נוער במהלך ימי החג ונזקקים לטיפול רפואי בשל אי הקפדה על כללי בטיחות נאותים. לפי כב"ה, בכוחו של הצו לצמצם את ממדי הנזק והפגיעה באזרחים וברכוש ובו בזמן לאפשר לחפצים בכך לקיים את מנהגי החג על פי כללי בטיחות נאותים. פרטים נוספים וכללי בטיחות למדורה בטוחה ניתן למצוא באתר האינטרנט ובדף הפייסבוק של כבאות והצלה לישראל.