נסיבות תאונת הדרכים הקטלנית בבוקר יום רביעי האחרון בכביש 60 בהרי בנימין, שבה נהרגו שלושה צעירים בני 17 בצומת גבעת אסף, טרם התבררו. אך כעת כונני איחוד הצלה המתגוררים ביישוב טוענים כי כשביקשו לקבל מידע ממוקד מד"א לגבי מיקום התאונה נאמר להם על ידי המוקדן כי "המקרה בוטל" - בזמן שניידות מד"א עדיין עשו את דרכן לזירה. לכן, לא יצאו הכוננים לזירת התאונה: "אני גר שתי דקות מהזירה, אולי אם היינו מקבלים פרטים יכולנו להציל חיים", סיפר אחד מהם.
בתאונה נהרגו מתתיהו בזאנסון, מאיר פישר ונחמן ואזנה, המשתייכים לקהילת "שובו בנים", שבראשה עומד הרב אליעזר ברלנד, שהורשע בעבירות מין ותקיפה וריצה מאסר בכלא. עד כה במשטרה לא יודעים מי ישב לצד ההגה, ובמשטרה בודקים אם הוא נהג ללא רישיון.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת התאונה הקטלנית בבנימין. "יכולנו להציל חיים. כל שנייה קריטית"
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
בבוקר רביעי התקבל דיווח בשעה 05:05 על התאונה במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים. כאמור, כשנודע למספר כונני איחוד הצלה המתגוררים בגבעת אסף על האירוע הם ביקשו לקבל פרטים נוספים על מיקומו המדויק ממוקד הכוננים של מד"א. מתמליל הקלטה בין איחוד הצלה למוקד, שתוכנו הגיע לידי ynet עולות תהיות קשות לגבי התנהלותו של המוקדן, שטען כי הקריאה על תאונת הדרכים – בוטלה.
בהקלטה נשמעו הקולות:
מוקד מד"א: "כוננים ארבל". איחוד הצלה: "זה איחוד, מיקום מדויק בצומת גבעת אסף". מוקדן מד"א: "האירוע בוטל תודה רבה". איחוד הצלה: "תודה רבה".
צוות ראשון של מד"א הגיע לזירת התאונה הקטלנית בשעה 05:13 - שמונה דקות אחרי קבלת הקריאה. אלא שכונן איחוד הצלה טען בשיחה עם ynet כי בעת האירוע הוא היה ער וטיפל בביתו הפעוטה והיה יכול להגיע לזירת התאונה בתוך שתי דקות עם כוננים נוספים שמתגוררים ביישוב, שהיו יכולים להעניק טיפול מציל חיים עוד בטרם הגיעו צוותי מד"א, ואולי להציל את חיי הנערים.
2 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
רכב הנערים. במשטרה בודקים עם נהג הרכב היה ללא רישיון
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
אחד הכוננים סיפר: "אני גר בגבעת אסף ב05:05 אשתי העירה אותי, ואמרה ששלחו בקבוצת הוואטסאפ של 'איחוד' שיש תאונת דרכים בצומת גבעת אסף, ללא פרטים. לאשתי יש מערך כוננים והיא לא קיבלה הודעה. התקשרתי למספר של איחוד הצלה ואשתי מסרה לי ש'המקרה בוטל'". לדבריו, "אחרי עשר דקות שמעתי המון צ'קלקות ואז בשבע בבוקר אני קולט שיש הרוגים. המרחק בין הבית שלי לזירה הוא שתי דקות, התחושות קשות וזה עדיין איתי, בסופו של דבר המטרה שלנו אחת והיא להציל חיים. המקרה הזה מלווה אותי ואמרתי אולי בשתי דקות האלו יכולתי להציל את אלו שנהרגו, בפגיעות טראומה כל שנייה קריטית".
בעבר נטען כי ארגון מד"א ממדר ארגוני סיוע אחרים כחלק ממאבקי כוח, זאת במקביל לביקורת כי התחרות על הצלת חיים עלולה לא פעם לגרור אובדן חיים.
ממד"א נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת הקריאה על התאונה, הצוות במוקד מד"א פעל על פי הנחיות משרד הבריאות. מערכת השליטה והבקרה איתרה והזניקה אוטומטית את כונני התגובה המיידית הקרובים מכלל הארגונים, בהם גם כונני איחוד הצלה שהוזנקו וחלקם אף יצאו למקום התאונה. בניגוד לנוהל משרד הבריאות נעשתה גם שיחת טלפון מאיחוד הצלה למוקד ובשל טעות אנוש, המוקדן שענה לשיחה סבר כי האירוע בוטל וכך השיב לפונה. המקרה תוחקר והמוקדן הועמד על טעותו. יודגש כי למקום התאונה הגיעו במקביל לאמבולנס ולניידת טיפול נמרץ שהגיעו מהר, גם כונני מד"א וגם כונני איחוד הצלה שאותרו והוזנקו אוטומטית על ידי המערכת הממוחשבת".
באיחוד הצלה סירבו להתייחס לפרטי המקרה.
פורסם לראשונה: 23:01, 15.03.24