2 צפייה בגלריה
הכניסה לכלא ניצן
הכניסה לכלא ניצן
הכניסה לכלא ניצן
(צילום: מוטי קמחי)
היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) פתחה הערב (שני) בחקירת מותו של אסיר בן 21 שנמצא אתמול ללא רוח חיים בתאו בבית הכלא "ניצן" ברמלה. האסיר היה כבול בתא משעות הצהריים לאחר שאיים לפגוע בעצמו.
מהודעת שירות בתי הסוהר שפורסמה אמש לא ברור כיצד מת האסיר. לפי ההודעה, האסיר כלוא ב"ניצן" מאז שהיה בן 16, לאחר שנידון ל-12 שנות מאסר בגין רצח. "צוות סוהרים וחובשים ביחידה ביצעו בו פעולות החייאה בסיוע צוות ניידת טיפול נמרץ שהוזמן למקום אך ללא הצלחה. מותו נקבע על ידי פרמדיק במקום", נמסר.
2 צפייה בגלריה
חיטוי נגד נגיף הקורונה בבית כלא ניצן
חיטוי נגד נגיף הקורונה בבית כלא ניצן
חיטוי תא בכלא ניצן נגד קורונה
(צילום: דוברות שב"ס)
הערב הודיעו בשב"ס כי צוותי החקירה הפנימיים שלהם החליטו לערב את המשטרה, ובכלל זה את יאח"ס, במות האסיר. בהודעה נכתב כי מבדיקה ראשונית עולה כי בעקבות איום לפגיעה עצמית ועל פי המלצת גורמי הטיפול, האסיר נכבל בשעות הצהריים בתא נפרד. "כבר אמש החלה המשטרה בחקירת נסיבות האירוע, ובשלב זה החליטו צוותי החקירה לערב את גורמי יאח"ס".
ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם, אמרה: "כבילת כלואים למיטה מתבצעת כשגרה במקרים שבהם הם מנסים לפגוע בעצמם או מאיים לעשות כן. לעתים כבילה נמשכת ימים ואף שבועות ברציפות באישור רופאי שב"ס, וזאת בניגוד לכללי האתיקה הרפואית.
"יודגש כי כבילה אינה אמצעי טיפול, ויש להשתמש בה במקרי קיצון בלבד ולפרק זמן קצר ככל הניתן עד למתן סיוע רפואי מתאים, בדומה לנוהל החל במקרים כאלה בבתי חולים פסיכיאטריים. מעבר לכך, על פי נהלי שב"ס 'במהלך השימוש באמצעי הריסון יבדוק צוות האגף את האסיר אחת לחצי שעה ויברר האם האסיר מבקש לעשות את צרכיו, לאכול או לשתות'. אנו קוראים לביצוע בדיקה שתברר אם סגל שב"ס פעל על פי הנוהל במקרה הנדון".