יותר מ-30 בני אדם נהרגו בסופה "ראי" – סופת הטייפון החזקה ביותר שהיכתה השנה בפיליפינים. במדינה דיווחו על הרס במימדים מדאיגים באיים שבהם השתוללה הסופה, במרכז המדינה בדרומה.
כ-300 אלף בני אדם נמלטו מבתיהם ומאתרי הנופש בחופים בעקבות הגעתה של "ראי". אזורים רבים נותקו מחשמל ונרשמו שיבושים קשים בתקשורת. רחובות האיים שנפגעו בסופה התמלאו בהריסות. גגות הבתים נעקרו ממקומם ועמודי חשמל - גם אלה שעשויים בטון - קרסו ברוחות העזות.

13 צפייה בגלריה
הרס בעקבות סופת הטייפון בפיליפינים
הרס בעקבות סופת הטייפון בפיליפינים
הרס בעקבות סופת הטייפון בפיליפינים
(צילום: AFP)
"ראי" הוגדרה "סופר טייפון" כשהגיעה ביום חמישי לאי הנופש הפופולארי סיארגאו, עם רוחות במהירות של עד 195 קמ"ש. כמדי שנה לקראת חג המולד האי היה עמוס בתיירים ובגולשים שנהרו לחופים, בין השאר בעיירה ג'נרל לונה. הצבא הפיליפיני פרסם תמונות שמתעדות הרס גדול בעיירה. "הכול עף באוויר, זה היה כאילו שזה סוף העולם", אמר ראפי רפדוס, מדריך תיירים שהיה באי סיארגאו בזמן שהסופה השתוללה. "הרוח נשמעה כועסת, כאילו שהיא רוצה להרוס את הבניין".
המושלת של דינאגאט, האי הסמוך לסיארגאו, אמרה שהאי שלה "נחרב עד היסוד". המושלת, ארלן באו-או, סיפרה שבתים, סירות ושדות נהרסו ושגגות של בתים התעופפו ברוח "כמו נייר". המושלת הודיעה כי "אספקת המזון והמים שלנו הולכת ופוחתת. קווי התקשורת והחשמל נותקו". סגן המושל של דינאגאט אמר שתושבי האי "מנסים לשפץ את הבתים שלהם, בגלל שאפילו מרכזי הפינוי שלנו נהרסו. הם לא יכולים למצוא מקלט בשום מקום אחר, הכול נהרס".
אחרי שהגיעה לפיליפינים "ראי" נחלשה מעט (לסופה עם רוחות במהירות של עד 150 קמ"ש) והמשיכה לגרום נזק גדול. כפרים הוצפו בגשמים העזים, בתי מגורים מעץ קרסו. היום הגיעה הסופה לים סין הדרומי, והיא עושה את דרכה לווייטנאם. "זו אחת הסופות החזקות ביותר שהיכו בפיליפינים בחודש דצמבר בעשור האחרון", אמר אלברטו בוקנגרה, ראש הפדרציה הבינלאומית של הצלב האדום והסהר האדום בפיליפינים. "המידע והתמונות שאנחנו מקבלים מדאיגים מאוד", הוא הוסיף.
לפי הנתונים הרשמיים לפחות 33 בני אדם נהרגו בסופת הטייפון. בנפת נגרוס אוקסידנטל במרכז המדינה דיווחו על 13 תושבים שנהרגו - רובם טבעו למוות - ועל 50 נעדרים באזורים שהוצפו. "אנחנו התחלנו לקרוא לאנשים להתפנות כבר ביום רביעי, אבל רבים לא רצו לעזוב", אמר גורם מקומי.
יותר מ-18,000 חיילים, שוטרים, כבאים ואנשי משמר החופים ייקחו חלק בחיפושים ובפעולות החילוץ באזורים שנפגעו בסופת הטייפון החזקה. מרק טימבאל, דובר סוכנות האסונות הלאומית בפיליפינים, אמר כי "יש נזק נרחב" באי סיארגאו ובצפון האי מינדנאו.
הסופה "ראי" היכתה בפיליפינים בסוף "עונת הטייפון" במדינת האיים. מדי שנה מכות במדינה כ-20 סופות וסופות טייפון, רובן מגיעות לפיליפינים בין החודשים יולי לאוקטובר. מדענים מזהירים שלאור משבר האקלים סופות הטייפון הופכות עם השנים לשכיחות וקטלניות יותר. הפיליפינים נחשבת למדינה שבה ההשפעות של שינויי האקלים קשות במיוחד.