ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה הבוקר (יום שני) ישיבת מעקב אחר הטיפול במפונים שעברו לדירות אירוח, בעקבות דיון שקיימה הוועדה בנושא לפני כשבועיים, אז ביקש היו"ר דוד ביטן מנציגי משרד התיירות לשבת עם נציגי אגף החשב הכללי באוצר ולמצוא פתרון עבור המפונים. במהלך הדיון פרצה נציגת המפונים בבכי כשסיפרה כי עליה לעזוב את דירת האירוח שאליה עברה עם ילדיה תוך 48 שעות, ללא מקום מחיה חלופי, ומתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה. בתום הדיון ביקש ביטן כי המפונים לא יוצאו מהדירות עד אחרי חג הפסח.

במהלך הדיון הסביר חשב משרד התיירות, גדעון אליאס, כי בצימרים ובמתחמים האחודים שוהים בעת זו 754 מפונים, ובעקבות בדיקה של המשרד עלה שהם דיווחו על "סוג מתקן לא מתאים", ולכן הודיעו לחלקם כי הם יכולים להמשיך להתאכסן במתקן דירות. היו"ר ביטן שאל למה משרד התיירות לא מוכן להוסיף דמי קיום עבור המפונים, וראש מטה שר התיירות, מיכאל יצחקוב, השיב: "הכי כיף להיות נחמד ולתת אלף שקל לכל אחד ליום. זה לא אחראי".
ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) אמר כי זה לא הוגן שבגלל שגגה של מדיניות אנשים שוב יצטרכו לעבור, ויצחקוב השיב כי "אם יש לך דירה ואתה אומר שהיא מלון, זה לא שגגה". היו"ר ביטן ביקש התייחסות מצד המפונים אם יהיו מוכנים לעבור למלונות, וביקש ממשרד התיירות תשובה לשאלתו מדוע לא יימסרו להם דמי כלכלה, על פני תשלום למלונות.
2 צפייה בגלריה
בתום דיון סוער על מצוקת המפונים במתחמי אירוח ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: שלא להוציא את המפונים מדירות האירוח עד אחרי הפסח
בתום דיון סוער על מצוקת המפונים במתחמי אירוח ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: שלא להוציא את המפונים מדירות האירוח עד אחרי הפסח
"אתם חייבים להתעורר ולהבין שמדובר בבני אדם". ליטל בדיון בכנסת
(צילום: ערוץ הכנסת)
נציגת המפונים, ליטל אמסלם בן שושן, אם חד-הורית עם שני ילדים, סיפרה כי המתווה מתמקד במשפחות מרובות ילדים, ולא מתייחס בין היתרים למקרים כמו שלה. היא תיארה כי בעוד שבעל הדירה שלה מקבל כ-13 אלף שקלים מהמדינה, מדובר בסכום שאינו כלכלי עבורו. "יש הרבה הרכבים של זוגות והרכבים של יחידים שאין להם שום התייחסות. בהרכב שלי, כרגע לא משתלם לבעל הדירה להחזיק אותי בדירות. הוצאתם מכתב ב-2 באפריל שעד ה-4 בחודש נגמר ההסדר האחוד, ובעצם מאות תושבים קיבלו הודעה שהם צריכים לפנות את הדירות שלהם תוך 48 שעות".
ליטל מתחה ביקורת נוקבת על המתווה, ופרצה בבכי כשתיארה במילים קשות את מצבה: "אנחנו לא חפצים שזורקים אותם לרחוב. אין לנו לאן ללכת. אתם צריכים להבין את המצוקה שלנו, אנחנו לא תיירים עם מזוודות טרולי שיכולים לעבור מחדר לחדר". ליטל הצביעה על בנה הקטן, שנכח גם הוא באולם, ואמרה כי "הילד הזה כאן עבר כבר שלושה גנים - שלוש מסגרות בתקופה הזאת - זה נראה למישהו הגיוני שאצטרך להעביר אותו שוב פעם גן? תסתכלו לו בעיניים ותגידו לו שהוא צריך לעבור, כי אני כבר מתביישת להסתכל לילדים שלי בעיניים אחרי מה שהם עברו בחצי השנה האחרונה".
ליטל תיארה כי "היינו במלון, ולחזור לשם זו לא אופציה. במשך ארבעה חודשים הבת שלי שכבה על מזרון, הילדים לא אכלו בזמן הזה את האוכל של המלון כי הוא לא טעים להם, והדבר היחידי שיכולתי לבשל להם, כאמא שלהם שצריכה לדאוג להם, זה מנה חמה בחדר, כי היה לנו רק קומקום חשמלי. מלון זה לא אופציה, תנסו אתם להיות סגורים בחדר של 25 מטר. תיכנסו עם המשפחות שלכם לתוך מעלית לכמה שעות ותרגישו שנגמר לכם החמצן - זאת בדיוק ההרגשה שלנו.
ההתנהלות הזאת לא הגיונית, אתם לא רואים אותנו בכלל. הפסקתם לנו את האוכל ועכשיו רוצים לזרוק אותנו לרחוב, מה חטאנו? אנחנו במצוקה. באופן אישי, זה המעבר השלישי שלי. את המעבר האחרון הייתי צריכה לעשות לבד כי אבא שלי היה מאושפז באיכילוב עם זיהום בבטן מהאוכל שקיבלנו שם. הייתי צריכה לבד להעמיס ארבע מזוודות למוניות, לעשות חמש נגלות. ביום למחרת התמוטטתי ואושפזתי בטיפול נמרץ נוירולוגי עם אירוע מוחי, ואני עוד לא בת 40. אתם לא מבינים מה קורה לנו, אתם חייבים להתעורר ולהבין שיש כאן אנשים וילדים".
2 צפייה בגלריה
בתום דיון סוער על מצוקת המפונים במתחמי אירוח ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: שלא להוציא את המפונים מדירות האירוח עד אחרי הפסח
בתום דיון סוער על מצוקת המפונים במתחמי אירוח ביקש יו"ר ועדת הכלכלה ביטן: שלא להוציא את המפונים מדירות האירוח עד אחרי הפסח
ביקש שהמפונים יישארו בדירות עד אחרי חג הפסח. ח"כ ביטן
(צילום: ערוץ הכנסת)
ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) אמרה כי דבריה של ליטל הם "שוברי לב", וח"כ להב הרצנו הסכים כי המלונות אינם אופציה עבור המפונים. סגן החשב הכללי באוצר, אורי שאשא, הסביר בנוגע למתווה כי "מתחם דירות אחוד" מקבל 220 שקלים למבוגר ו-110 שקלים לילד, שהם כ-20 אלף שקלים בחודש למשפחה. לדבריו, זה מספיק כסף לבעל הדירה, שמאפשר לו גם לתת למפונים כסף או תלושים כדמי כלכלה. היו"ר ביטן אמר כי הוצאת המפונים מהמתחמים האחודים תוך 48 שעות היא בעייתית.
דניאל כהן, נציג איסטרא המנהל דירות להשכרה, סיפר כי דירה בתל אביב עולה 15 אלף שקלים כולל כל ההוצאות שלה, ובעלי הדירות נמצאים בהפסדים, אך למרות זאת לא הוציאו את המפונים. כהן ביקש שהממשלה תסייע להם ותיתן להם כסף לאוכל. ח"כ שלום דנינו (הליכוד) אמר כי הוא מעריך שגם את ראש השנה המפונים יעשו מחוץ לקריית שמונה. הוא ציין כי הוא לא אופטימי, ותהה אם אפשר לתת למפונים דמי כלכלה ישירות. ח"כ סאקס פרידמן ציינה כי 20 אלף שקלים הם סכום גבוה גם לדירה בתל אביב.
אופיר יחזקאלי, ממלא מקום וסגן ראש העיר קריית שמונה, שנכח בדיון, הבהיר כי לא ניתן לצפות מאנשים להעביר את ילדיהם באמצע שנת הלימודים לעיר אחרת, וזאת לאחר שרוב התושבים המפונים עברו כבר כמה פעמים. הוא הדגיש כי בשונה ממלונות, הפתרון של דירות אירוח שכוללות את כל ההוצאות, מקנה לתושבים תחושת ביטחון וביתיות, וכן מדובר במהלך זול יותר למדינה מאשר פינוי למלונות. "טוב יעשו המדינה ומשרדי האוצר והתיירות שיסדירו בצורה אחידה ושקופה את ההסדר בדירות אלו, כולל הוצאות אוכל", אמר .
היו"ר ביטן סיכם כאמור את הדיון וקרא לנציגי הממשלה לדאוג שהמפונים לא יוצאו מהדירות עד אחרי חג הפסח. "לא מעניין אותי שגיליתם עכשיו את הבעיה עם הדירות, אחרי פסח תעשו סדר", אמר. הוא הוסיף כי גם המפונים לא חייבים לגור בתל אביב, ויכולים למצוא מקומות אחרים יותר זולים.
ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "עבור דירת אירוח משלם המשרד לבעלי הדירה סכום של 23,868 אלף שקלים בחודש לתא משפחתי הכולל זוג הורים ושני ילדים. אין למשרד יכולת חוקית לשלם תעריף מוגדל, הכולל דמי כלכלה, ללא מקור תקציבי מאושר על ידי משרד האוצר. ככל שנקבל אישור לנושא, נפעל בהתאם. אנו מגנים את השימוש הציני של בעלי הדירות במצוקת המפונים, שהציעו מראש דמי כלכלה ללא יכולת לעמוד מאחורי הבטחתם. משרד התיירות ימצא חלופה באזור הרלוונטי לכל מפונה שיבקש פיתרון".