שר המודיעין היוצא אלעזר שטרן התייחס הבוקר (יום רביעי) במפתיע למלחמת רוסיה-אוקראינה, ציין כי מוסקבה נכשלת בפלישתה - וטען כי הסיבה לכך היא השחיתות. שטרן, שדיבר במסגרת דיון על היום הבינלאומי למאבק בשחיתות, ביקש להביא את רוסיה כדוגמה לכאוס שעלולה לגרום השחיתות - על רקע כוונת הקואליציה העתידית להעביר חוק שיאפשר לאדם שהורשע וקיבל מאסר על תנאי לכהן כשר בממשלה.
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
התייחסות מפתיעה. פוטין ושטרן
(צילום: AP, קובי קואנקס )
לדברי שטרן, "כשדנים איך רוסיה לא מצליחה ככה מול אוקראינה, ואנחנו חקרנו את זה - ועוד חוקרים את זה. אתם יודעים מה המילה הראשונה שקופצת? מה ההפתעה הגדולה של הכישלון הרוסי מול האוקראינים? השחיתות".
שטרן הסביר: "משטר מושחת, שמישהו אולי למעלה חשב שהשחיתות תהיה רק אצלו, אבל כשהיא מחלחלת למטה היא מגיעה לדברים הכי מהותיים שעל פניו אנחנו לא שמים אליהם לב, והמבחן שלהם הוא ביום מבחן".
"זאת אומרת, אנחנו יכולים לחיות עם הרבה מאוד דברים של שחיתות ולהגיד 'זה עובר', להגיד 'אוקיי, זה לא נורא, על זה אנחנו מתגברים'. אבל בסופו של יום כשיש מבחן קשה לאומה, אז הדברים האלה קופצים החוצה, ואנחנו אפילו לא יודעים לאיזה מקומות הם הגיעו".
בהמשך הבהיר שטרן כי "אנחנו לא נקבע את הגבולות של השחיתות. מנהיגים מושחתים לא יקבעו שהשחיתות תיעצר בהתנהלות שלהם או של חשבונות הבנק שלהם ושל בני המשפחה שלהם. כשמקוננים על תאונות הדרכים, הביטחון ברחובות והמשילות בנגב, אני מציע שלא נתבלבל - מי שנותן יד לתרבות נגד מערכת החוקית-ערכית שלנו, שלא יחשוב שהוא יידע איפה לשים גבולות ושזה ייגמר רק בכסף. זה לא ייגמר במקומות האלה".