השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען הערב (יום ראשון) כי החלטת בג"ץ שלפיה הוא לא יכול להנחות מבצעית את המשטרה היא בגדר "הפיכה של ממש". זאת, על אף שהשופט יצחק עמית קבע כי מותר לו לקבוע מדיניות, ורק אסור לו להורות למשטרה כיצד לפעול אופרטיבית - ובמיוחד בכל מה שנוגע להפגנות נגד הממשלה שבה הוא חבר. עמית אף ציין כי בן גביר עצמו הודה במכתבו לבג"ץ כי "שיקול הדעת על אופן הפעלת הכוח מסור למפקדים בשטח".
עמית, למעשה, קבע בהחלטתו כי בן גביר יכול לקבוע מדיניות גם בעניין חסימת כבישים - אך לא יכול להורות למשטרה כיצד לפנות את המפגינים. כך למשל, בן גביר יכול לדרוש מהשוטרים לא להכיל את חסימת איילון במהלך הפגנה, אבל לא יכול להגיד לשוטרים לפנות את המפגינים באמצעות רימוני הלם או מכת"זית. השיקול הזה, כפי שהסכים גם בן גביר לפי השופט, אמור להיות של המפקדים בשטח.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"נתקן את פקודת המשטרה תיקון נוסף". בן גביר
(צילום: שלו שלום)
לטענת בן גביר, "בתיקון לפקודת המשטרה ('חוק בן גביר') שעבר בכנסת עם הקמת הממשלה, נקבע שהמשטרה תהיה כפופה למרות הממשלה והשר לביטחון לאומי ממונה מטעם הממשלה על משטרת ישראל. לצערי כנראה שהתיקון הזה לא היה ברור מספיק, למרות שהוא מפורש מאוד, והשופט עמית החליט לרמוס אותו, ולכן אנחנו נתקן את פקודת המשטרה תיקון נוסף, שבו יהיה ברור שהשר לביטחון לאומי לא רק יתווה מדיניות למשטרה, אלא גם יוודא שהמדיניות שלו מתקיימת בצורה מעשית בשטח".
בן גביר הוסיף כי "בהחלטה ללא כל נימוקים, השופט יצחק עמית קובע שאני לא אוכל לתת הנחיות למשטרה בעניין ההתפרעויות של האנרכיסטים וחסימות הצירים. בהחלטה של חצי עמוד, השופט עמית ביטל היום את הרשות המבצעת. ההחלטה לפיה השר יכול רק להתוות מדיניות כללית בלי שום יכולת אופרטיבית לממש את המדיניות היא לא רק חסרת תקדים, ההחלטה של השופט עמית היא הפיכה לכל דבר".
"ההחלטה הזו רק מחזקת את הדחיפות החיונית של הרפורמה המשפטית, בלי מצמוצים ובלי לעקר אותה מתוכן", ציין השר. "אם לא נעביר את הרפורמה החשובה הזאת, כל שרי הממשלה באמת יהיו עציצים נטולי השפעה. מכאן אני יוצא לישיבת ראשי קואליציה עם מסר ברור על חשיבות הרפורמה, אבל לא אסתפק בכך".
בפסיקתו בעניין מסר עמית בין היתר כי "השר רשאי להתוות מדיניות ועקרונות כלליים עבור משטרת ישראל, לרבות ביחס להפגנות ולחסימה ופינוי של צירי תנועה", אך "אין השר רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע".