דיפלומטים מערביים בכירים מזהירים כי בעזה מתפתח אסון הומניטרי שעלול לפגוע בלגיטימציה הבינלאומית של ישראל להמשיך בלחימה. "בבית החולים שיפא יש תינוקות שמתו בגלל מחסור בחשמל, ולכן חשוב להכניס דלק לשיפא", אמר אחד הדיפלומטים. "לעשרות אלפי בני אדם בעזה יש מעט אוכל ומים ואין מחסה, מחלות מתחילות להתפשט, ומתקני ההתפלה בעזה לא עובדים כי אין דלק. אנחנו עובדים קשה לתמוך בזכות של ישראל להגן על עצמה, אבל אנו זקוקים לעזרתה כדי להוכיח שהיא דואגת לחיי אזרחים ושהיא מנהלת את המלחמה בזהירות, תוך ניסיון להימנע מפגיעה באזרחים".
5 צפייה בגלריה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
משאית דלק במעבר רפיח. "זה 3-2% ממה שהיה בעבר"
(צילום: EPA/STR)
הדיפלומט המערבי הוסיף: "אם ילדים בעזה ימותו מזיהומי מים, זה לא יהיה טוב לישראל מבחינת המשך הלגיטימציה לפעול. יש משבר הומניטרי בעזה, וצריך להכניס לשם יותר סיוע הומניטרי. כשאנשים רעבים, צמאים ומפוחדים זה קשה. אנחנו יודעים שצה"ל מתייחס לדין הבינלאומי במלוא הרצינות, אבל לפי המידע שלנו נהרגו יותר מדי אזרחים".
באשר ליום שאחרי המלחמה אמרו הדיפלומטים כי הקהילה הבינלאומית רוצה להגיע לגישה המשַמרת את פתרון שתי המדינות: "אנו יודעים שזה פתרון שרוב הישראלים לא רוצים ולא חושבים שהוא ריאלי, אבל אין עוד אלטרנטיבה בת-קיימא. אין אלטרנטיבה טובה מזה".
5 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
במערב מודאגים: "נהרגים יותר מדי אזרחים". הפצצות צה"ל ברצועה
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
הדיפלומטים הבכירים אמרו עוד שישראל טועה בכך שהיא אינה מעבירה את כל כספי המיסים לרשות הפלסטינית אלא מקזזת את הכספים לפקידים בעזה: "הבהרנו לישראל שחשוב שהרשות תוכל לשלם לפקידים שיהיו חלק ממאמצי הייצוב בעזה. אנחנו מבינים את הוויכוח בקבינט, אבל אם אנשים יהיו בלי כסף זה יגביר את חוסר היציבות. צריך לייצב את המצב – זה ייתן לישראל זמן. אם תייבש את מקורות הכסף, הבעיה שאיתה תתמודד אחר כך תהיה קשה יותר. ביקשנו מישראל שתעשה כל מה שהיא יכולה לצמצם הפגיעה באזרחים".

גורם מדיני: מחלות בעזה עלולות להתפשט אלינו

דברי הדיפלומטים המערביים באים אחרי שאתמול נענתה ישראל לבקשת ארה"ב והסכימה להכניס לרצועה שתי מכליות סולר ביממה כדי לספק את צורכי האו"ם ולשמר את תשתיות המים והביוב. לפי התוכנית, בסך הכול יוכנסו לעזה 60 אלף ליטר ביום. גורם מדיני אמר כי פעולה זו מאפשרת לישראל את המשך מרחב התמרון הבינלאומי הדרוש לחיסול החמאס: "המכליות יעברו דרך מעבר רפיח, באמצעות האו"ם, לאוכלוסייה האזרחית בדרום רצועת עזה ובלבד שלא יגיעו לחמאס. פעולה זו נועדה בין השאר לתמוך באופן מינימלי במערכות מים, ביוב וסניטריה, כדי למנוע התפרצות מגפות שעלולות להתפשט באזור כולו, ולפגוע הן בתושבי הרצועה והן בכוחותינו, ואף להתפשט לתוך ישראל".
5 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר. דרשו להקדים את דיון הקבינט
סמוטריץ' ובן גביר. דרשו להקדים את דיון הקבינט
סמוטריץ' ובן גביר. דרשו להקדים את דיון הקבינט
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
ההחלטה להעביר את הדלק עוררה זעם מצד השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', והם דרשו לכנס מיד את הקבינט המורחב כדי לדון במדיניות הסיוע ההומניטרי ולצרפם לקבינט ניהול המלחמה המצומצם. בעקבות הזעם מימין הקדים ראש הממשלה בנימין נתניהו את ישיבת הקבינט למוצאי שבת.
מי שהגן על ההחלטה להעביר את הדלק היה השר בני גנץ, החבר בקבינט המלחמה. "קבינט ניהול המלחמה על דעת כלל חבריו החליט על אספקת דלק לארגונים הבין-לאומיים (60 אלף ליטר) במהלך 48 השעות הקרובות", מסר גנץ. "ההעברה הנקודתית אושרה לבקשת גורמים בינלאומיים לצורך תפעול מתקני התפלה וביוב, ולצרכים נוספים עצמיים של הארגונים הפועלים בדרום הרצועה. לא מדובר בשינוי אסטרטגיה, אלא במתן מענה נקודתי שמשרת את המשך הלחימה של צה"ל. המדיניות כולה תידון בקבינט המדיני-ביטחוני לכשיתקיים".

ימים אחרי מינויו: דייוויד קמרון יבוא לישראל

ראש המל"ל צחי הנגבי אמר במסיבת עיתונאים אתמול: "ההחלטה התקבלה כי אנו רוצים למנוע התפשטות מגפות. אם תהיינה מגפות תיעצר הלחימה, לא נוכל להמשיך בה בתנאים של משבר הומניטרי וזעקה בכל העולם. שאלנו את גורמי הביטחון - גם צה"ל וגם שב"כ - האם ההחלטה פוגעת ביעדים המבצעיים או מסייעת למלחמה, והתשובה החד-משמעית של כל גורמי הביטחון הייתה שאפשר לקבל את הבקשה האמריקנית, וזאת הייתה ההחלטה שהתקבלה".
5 צפייה בגלריה
צחי הנגבי
צחי הנגבי
הנגבי ומשפחות החטופים. "עומדים במבחנים שהגדיר קבינט המלחמה"
(צילום: מוטי קמחי, EPA /ABIR SULTAN)
הנגבי אמר כי כמות הדלק שתוכנס מינימלית, וכי מדובר לכל היותר בשניים או שלושה אחוזים מכלל הדלק שהיה נכנס לרצועה מדי יום בעבר לצורך הפעלת מערכות תקשורת, חשמל, מים וביוב. לדבריו משמעות הדבר היא שההחלטה עומדת במבחנים שהגדיר הקבינט למלחמה.
בתוך כך, שר החוץ החדש של בריטניה דייוויד קמרון, מי שהיה עד 2016 ראש הממשלה, יגיע השבוע לביקור ראשון בישראל, ימים אחרי שמונה לתפקיד. קמרון, שצפוי להגיע ביום רביעי או חמישי, שוחח אתמול בטלפון עם שר החוץ אלי כהן, והשניים סיכמו על ביקור התמיכה שיערוך קמרון בארץ.
5 צפייה בגלריה
דייוויד קמרון. יגיע ברביעי או בחמישי
דייוויד קמרון. יגיע ברביעי או בחמישי
דייוויד קמרון. יגיע ברביעי או בחמישי
(צילום: רויטרס)
השר כהן הודה לעמיתו הבריטי על העמידה הערכית והמוסרית של בריטניה לצד ישראל במלחמתה בחמאס, ודן איתו באפשרות לפגוע במקורות המימון של חמאס בבריטניה ובעולם. שר החוץ שאותו החליף קמרון, ג'יימס קלברלי, היה אחד משרי החוץ הראשונים שהגיעו לישראל כדי להביע תמיכה בה אחרי פרוץ המלחמה.