הנורמליזציה יוצאת לדרך: ארצות הברית הודיעה הערב (יום שלישי) כי ביום שני תצא לדרך הטיסה המסחרית הראשונה בין ישראל לאבו דאבי שבאיחוד האמירויות. על המטוס, שתטיס חברת אל על, יהיו נציגים ממשלחות אמריקניות וישראליות. בראש המשלחת הישראלית יעמוד היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, מאיר בן שבת.

9 צפייה בגלריה
נתב"ג ואבו דאבי
נתב"ג ואבו דאבי
טיסה מסחרית ראשונה בשבוע הבא. נתב"ג ונמל התעופה הבינלאומי אבו דאבי
(צילום: shutterstock , סיון פרג')
9 צפייה בגלריה
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
אל על מטוס מטוסים נתב"ג
בקרוב באבו דאבי? מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי בן שבת יעמוד בראש המשלחת לשם קידום הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. בראש המשלחת האמריקנית יעמדו היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, רוברט אובריאן, והיועץ הבכיר של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר. למשלחת הצטרף גם אבי ברקוביץ', השליח המיוחד למו"מ בינלאומי.
בהודעת ראש הממשלה נכתב כי "השיחות באבו דאבי יתמקדו בדרכים לקידום שיתופי פעולה במגוון תחומים כגון תעופה ותיירות, סחר, כלכלה ופיננסים, בריאות, אנרגיה, ביטחון ועוד. למשלחת יצטרפו נציגים ממשרדי ממשלה שונים, ובראשם מ"מ מנכ''ל משרד ראש הממשלה שירכז את הנושא הכלכלי, מנכ'"ל משרד החוץ, מנכ"'ל משרד הביטחון, ראש רשות התעופה האזרחית ועוד". גורמים אמריקנים מסרו לסוכנות AP כי במשלחת הישראלית יהיו גם מומחים מתחומי התעופה, החלל, הבריאות והבנקאות.
9 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
שוחח עם פומפאו על ההסכם עם ישראל. בן זאיד
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
ג'ארד קושנר תדרוך עיתונאים הבית הלבן
ישתתף במשלחת האמריקנית. קושנר
(צילום: MCT)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"יש הרבה מה לראות בדובאי ובאבו דאבי". נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)
נתניהו עצמו אמר כי "המשלחת הישראלי תפעל, יחד עם צוות אמריקני ועם צוות מקביל של איחוד האמירויות, לקדם את השלום והנורמליזציה בן ישראל לאיחוד האמירויות". לדבריו, "זהו הסכם היסטורי. הוא יביא למנועי צמיחה. הוא יכול לעזור להביא לפריחה כלכלית בכלל, ובפרט בתקופת הקורונה. אני מקווה שמדינות נוספות באזורנו יצטרפו למעגל השלום. אני מקווה שגם אזרחי ישראל יוכלו לבקר בקרוב גם בדובאי, גם באבו דאבי. יש הרבה מה לראות שם".
ב-AP ציינו כי הטיסה עשויה להעיד גם על תמיכה סעודית בהסכם. עד כה, הסעודים הביעו תמיכה פושרת ולא אישרו שיאפשרו לישראל ולאיחוד האמירויות להשתמש במרחב האווירי שלה לצורך טיסות ישירות. ללא אישור סעודי, הטיסות בין ישראל לאמירויות יצטרכו ככל הנראה להשתמש במסלול עקיף שעלול להיות מסוכן מעל תימן ודרך המפרץ הפרסי.
9 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת בוועדת החוץ והביטחון: אנחנו צריכים כלי שיאפשר פעילות מהירה שתקטע את שרשרת ההדבקה
מאיר בן שבת בוועדת החוץ והביטחון: אנחנו צריכים כלי שיאפשר פעילות מהירה שתקטע את שרשרת ההדבקה
בראש המשלחת הישראלית: ראש המל"ל, מאיר בן שבת
(צילום: ערוץ כנסת)

בשנה האחרונה חלה עלייה משמעותית בכמות טיסות מטוסי המנהלים מישראל לאיחוד האמירויות, אך מכיוון שאין יחסים דיפלומטיים בין המדינות המטוסים נאלצו לעשות "עצירה דיפלומטית" במדינה שלישית שמקיימת יחסים עם דובאי ואבו דאבי - בדרך כלל ירדן, קפריסין או מצרים. המטוסים, גם אלה שבבעלות חברות ישראליות, נשאו על דופנם רישום זר, כך שלמעשה טרם נראה אי פעם מטוס עם רישוי ישראלי על הקרקע באיחוד האמירויות. כמו כן, מעולם לא נראה מטוס עם רישוי ישראלי טס מעל שטח סעודיה.
עם זאת, ב-9 ביוני נחת בישראל לראשונה אי פעם מטוס "איתיחאד איירווייז", חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, כשהוא מעוטר בסמלי המדינה וחברת התעופה. המטוס העביר סיוע הומניטרי לרשות הפלסטינית לצורך התמודדות עם משבר הקורונה. עוד קודם לכן נחת בישראל מטוס אחר מהאמירויות למטרות דומות, אך הוא היה "מולבן" וללא סמלים רשמיים.
9 צפייה בגלריה
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
מיק פומפאו ועבד אלפתרה- ברורהאן
ארה"ב טענה להתקדמות, בסודן שללו. פומפאו וחמדוק
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
בני גנץ ומוחמד אל בווארדי
בני גנץ ומוחמד אל בווארדי
"מקווה לפגוש אותך בישראל". מוחמד אל בווארדי ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
מוקדם יותר היום שוחח מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, עם יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן זאיד. לפי סוכנות הידיעות של איחוד האמירויות, השניים דנו בסוגיות אזוריות ובינלאומיות רבות, "ובראשן 'הסכם השלום' (המרכאות במקור) בין איחוד האמירויות לישראל".
הסוכנות דיווחה גם כי השניים דנו על היחסים האסטרטגיים בין האמירויות וארה"ב, וכן בדרכים לתמוך בהם ולקדמם באופן שישרת את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות. פומפאו, נזכיר, המריא היום מישראל לסודן, ובמהלך ביקור פרסמה מחלקת המדינה כי חלו התפתחויות חיוביות בקידום היחסים בין ישראל לסודן. הסודנים, נציין, הכחישו את הדיווח, וראש הממשלה עבדאללה חמדוק טען כי אין לממשלת המעבר סמכות לכונן יחסים רשמיים עם ישראל.

עסקאות הנשק לא עלו בשיחה בין גנץ למקבילו

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, שוחח מוקדם יותר עם מקבילו מאיחוד האמירויות, שר ההגנה מוחמד אל-בווארדי. השיחה, שהייתה הראשונה בין השניים, עסקה בשיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות. גנץ אמר: "אנחנו חולקים אינטרסים ביטחוניים חשובים, שיתוף הפעולה יחזק את יציבות האזור".
9 צפייה בגלריה
בני גנץ, גבי אשכנזי ומייק פומפאו
בני גנץ, גבי אשכנזי ומייק פומפאו
גנץ, פומפאו ואשכנזי, אתמול
(צילום: אריק חרמוני, משרד הביטחון)
גנץ ואל-בווארדי שוחחו על הצורך בקידום הסכם הנורמליזציה שימסד בין השאר את הקשרים הביטחוניים בין המדינות. השרים דנו גם באפיקי שיתוף הפעולה האפשריים בין מערכות הביטחון וכוונתם לכונן קשרי עבודה קרובים, רציפים ופוריים. גנץ אמר לאל-בווארדי כי הוא מצפה לפגוש אותו בארץ, או באיחוד האמירויות, כאשר הדבר יתאפשר. השניים סיכמו לשמור על ערוץ פתוח ביניהם ודרך הדרגים המקצועיים.
נציין כי השיחה בין גנץ למקבילו נמשכה כעשר דקות, ולא עסקה בעסקת מערכות הנשק המתקדמות מארה"ב לאיחוד האמירויות. בישראל מעריכים שיימשכו חודשים ארוכים עד שסוגיה זו תלובן, במקביל לגיבוש הסכם העקרונות בין המדינות.
אתמול נפגש גנץ עם פומפאו, ואמר כי ישראל "תפעל ביחד עם ארה"ב כדי להבטיח את עליונותה הצבאית והטכנולוגית של ישראל, שהיא תנאי חיוני ליציבות האזורית ולביטחון ישראל במזרח התיכון". גנץ התייחס גם לאיום האיראני ואמר כי "נמשיך להוביל קו בלתי מתפשר מול איראן, בשותפות עם ארה"ב". גם נתניהו התנגד פומבית למכירת F-35 לאיחוד האמירויות וטען כי עסקה כזו אינה חלק מההסכם, אך פומפאו אמר אתמול כי "ארה"ב תספק נשק לאיחוד האמירויות, ותדאג לשמור על יתרונה של ישראל".
השתתף בהכנת הידיעה: יואב זיתון