4 צפייה בגלריה
 בראל חדריה שמואלי ז"ל ותיעוד הירי לעברו
 בראל חדריה שמואלי ז"ל ותיעוד הירי לעברו
בראל חדריה שמואלי ז"ל ותיעוד הירי לעברו
(צילום: EPA)
הלוחם ירה ופגע במחבלים, חלקם ניסו לחטוף את נשקו - ונורו: ככל שחולפים הימים מהתקרית שבה נפצע אנושות לוחם משמר הגבול סמל-ראשון בראל חדריה שמואלי ז"ל, שמותו נקבע אתמול (יום ב') בבית החולים סורוקה בבאר שבע, מתבהרים פרטים נוספים על אודות הירי הקטלני שגרר סערה פוליטית ותקשורתית. בשבוע הבא יוגש לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי התחקיר המלא, וכנראה שעיקריו גם יוצגו לציבור ולמשפחה השכולה.
ואולם, כבר כעת עולות תובנות על תפקוד הכוח. בראל ירה לפחות שלוש פעמים ופגע במפירי הסדר שהתקרבו לגבול, בטרם הגיע המחבל עם אקדח מוסתר וירה בו מטווח קרוב דרך החרך שבחומה. כמה מטרים מאחורי חדריה שמואלי עמד מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה, אלוף-משנה יואב ברונר, שפיקד על הכוחות מקו המגע מול הפרת הסדר בשבת לפני 10 ימים ליד מעבר קרני הישן בצפון הרצועה.
אל"מ ברונר נחשב לקצין התקפי שמכיר היטב את עזה וצבר הסתערויות לא מעטות על מחבלים לאורך העשור האחרון בתוך הרצועה ובשוליה. עם זאת, לפי הערכות בצבא הוא ככל הנראה שגה כשמיקם את הצלפים על "חומת הגדר" גם לאחר שעשרות מפירי הסדר הגיעו אליה, ולא כמה מטרים מאחוריה, בצורה בטוחה יותר, על נקודות שולטות בסוללות האדמה מול הגבול.
4 צפייה בגלריה
אלוף משנה יואב ברונר
אלוף משנה יואב ברונר
אל"מ ברונר. לפי ההערכות, מפקד החטיבה שגה במיקום הצלפים
(צילום: דובר צה"ל)
כמה עשרות מטרים בודדים מחדריה שמואלי ויתר הלוחמים ניצב גם טנק בעמדה גבוהה שחיפה על הכוחות - אחת העדויות לכך שהכוחות נערכו היטב ומראש לאירוע. יחד עם זאת, לפי הערכות בצבא, המח"ט היה צריך לפעול בצורה יותר אגרסיבית ומוקדם יותר להרחקת המתפרעים. לצד אלו, אל"מ ברונר אישר לכוחות 15 פעמים לירות כדורי רוגר לעבר המסיתים המרכזיים, ברבע השעה שקדמה לפגיעה הקטלנית בלוחם מג"ב שעמד כאמור מטרים בודדים מהמח"ט.
הלוחם הפצוע טופל ופונה תוך שניות מהזירה, ובשעה שלאחר מכן אישר המח"ט ללוחמים לירות לפחות עוד 30 פעמים. בסך הכול נהרגו באירוע שני פלסטינים מירי צה"ל, ועוד 45 נפצעו, חלקם באורח קשה. עוד עלה מהתחקירים הראשוניים כי אחד המחבלים ניסה לחטוף את נשקו של חדריה שמואלי, אירוע שגם תועד, כרבע שעה לפי הירי הקטלני. לוחם שעמד לצד בראל ירה מיד מאקדחו האישי למרכז גופו של המחבל שניסה לחטוף את הנשק.

4 צפייה בגלריה
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
האם השכולה ניצה בהלוויה
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
האב יוסי על קבר הבן
(צילום: דוברות המשטרה)
הרמטכ"ל כוכבי הבהיר לא אחת שיגבה מפקדים ולוחמים, גם יתברר כי טעו בשיקול דעתם, בעיקר באירועים מבצעיים, וידרוש מהם להפיק לקחים. עם זאת, הוא הדגיש שלא יגלה סלחנות כלפי קצינים שהתרשלו בעת מילוי תפקידם ויענישם בחומרה.
בשלב זה נדמה שהאירוע הקשה שייך יותר לקטגוריה הראשונה. ועדיין, לנוכח הלחץ הציבורי וקריאות פוליטיות להקמת ועדת חקירה על תקרית טקטית, טרגית ככל שתהיה, וטענות למחדל, יתכן וכן יינקטו צעדים פיקודיים מידתיים נגד מפקדים בכוח, אך בעיקר בגלל התוצאה הקשה.

"תזכורת לחשיבות המשימה מול אויב רצחני"

אל"מ ברונר, שסיים היום את תפקידו כמפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה ויתחיל בקרוב את תפקידו כמפקד חטיבת הצנחנים, אמר היום בטקס החילופים: "אני מבקש במעמד זה לשלוח תנחומים למשפחת חדריה שמואלי על מותו של בראל אחיה ז"ל, שנפטר אתמול לאחר שנפגע במהלך פעילות מבצעית עת חצץ בגופו בין עזה לקיבוץ נחל עוז. נאמץ את משפחתו חזק. תודה על הזכות, ועל הניסיון המבצעי שצברתי כאן שבטוח ילווה אותי כל חיי".
מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני, אמר בטקס שבו נכנס לתפקיד מפקד החטיבה הצפונית אלוף-משנה עמי ביטון: "אני מבקש גם כאן לנחם ולחבק את משפחתו של בראל אחיה ז"ל לוחם הימ"ס שנפל בהגינו על גבול המדינה והובא אתמול למנוחה אחרונה. נפילתו הכואבת היא תזכורת לחשיבות המשימה מול אויב רצחני ולאחריות הכבדה הרובצת על כתפי חבורה מצומצמת של מפקדים איכותיים הנושאים על גבם את עול הביטחון".
כך או כך, באוגדת עזה מתמודדים השבוע מדי ערב עם הפרות סדר דומות, במתכונת לילית, שכוללת יותר הרעשות ופחות ניסיונות חדירה או התקרבות לגדר הגבול. בכל ערב מדובר במוקד מקומי אחר של הפרת סדר, וביום חמישי מתכנן חמאס הפרות סדר מתואמות במספר רב של מוקדים, חרף המשך והרחבת ההקלות הישראליות לרצועה ושחרור חלק ניכר מכספי המענק הקטארי.