קבינט הקורונה הסתפק אמש (ב') באמירה כללית ונטולת תוכן על "ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית", ואולם עד שתתקבל החלטה בנושא, האוטובוסים ברחבי הארץ גדושים בנוסעים בשעה שהתחלואה ממשיכה לעלות.
מחר תדון הכנסת בסוגיית העומסים בתחבורה הציבורית לאחר שמוקדם יותר השבוע דיווחנו על תלונות על רקע הגדלת התפוסה באוטובוסים. עדויות גולשי ynet על עומסים ברחבי הארץ ממשיכות לזרום. בינתיים, הרכבת סגורה לנוסעים בלילות ובסופי השבוע ואין צפי לחזרתה לפעילות, שעשויה להוריד במעט את העומסים.
גולשים ציינו גם על עומסים בצומת שילת שעל כביש 443 בשעות הבוקר, ברכבת הקלה בירושלים ובשכונות הכרמל בחיפה, זאת בנוסף לעומסים הכבדים במטרופולין תל אביב ובמיוחד בקווים החוצים אותו כמו קו 1, 42, 142 ונוספים וכן הקווים העוברים דרך השווקים הגדולים במטרופולין.
7 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
הגדלת התפוסה באוטובוסים הביאה לעומסים
(צילום: אלכס גמבורג)
צלמי ynet תיעדו בשבוע החולף אוטובוסים עמוסים בנוסעים. לאחרונה, הועלתה התפוסה בתחבורה הציבורית מ-50% ל-75% ביחס לקיבולת המקסימלית. המשמעות היא שבאוטובוס עירוני יכולים להידחס 49 נוסעים ולאוטובוס בינעירוני 45 נוסעים. באוטובוסים רבים אין חלונות ובאילו שישנם, חלקם סגורים בשל מזג האוויר המתקרר. העומסים מורגשים גם לנוכח חסימת המושב הקדמי (שנועד לאנשים מבוגרים ואנשים עם מוגבלות) למרות העובדה שבאוטובוסים עם מחיצה בין הנהג לנוסעים אין חובה כזו.
7 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
עומסים ברכבת הקלה בירושלים
"נהגתי בשכונות חרדיות עם 100 איש בקו"
(צילום: אלכס גמבורג)

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח תתכנס מחר בכדי לדון בעומסים החריגים הללו. ח"כ שלח אמר ל-ynet כי "הזנחת התחבורה הציבורית היא מחדל מתמשך, שעלותו למשק ולחברה היא במיליארדים רבים. בדיונים קודמים של ועדת ביקורת המדינה עלתה תמונה מדאיגה של היסוס בהחלטות ובביצוע, שמסכנת את עתיד המדינה, לא פחות. לא נניח לנושא עד שיתוקן", אמר.
גם נהגים מוסיפים ומספרים על העומסים באוטובוסים. אייל סבו נהג באגד באזור ירושלים סיפר: "כולנו מתמודדים עם המון עומסים. רק אתמול נהגתי בשכונות חרדיות הגעתי למצב של 100 איש בקו. כל מקבלי ההחלטות מזמן לא נסעו באוטובוס, הקלתם את היציאה מהבית ולא חשבתם על התחבורה הציבורית". נהג אחר אמר כי "עומסים זה בלשון המעטה, בשעות הערב עולים 45 נוסעים ואני משאיר נוסעים רבים בתחנה, לא רק שאין שני מטר בין אחד לשני אין אפילו 30 ס"מ, זה אסון אנחנו בדרך לסגר שלישי".
7 צפייה בגלריה
תמונה של עפר שלח
תמונה של עפר שלח
"יש היסוס בהחלטות". הוועדה בראשות שלח תדון במצב
(צילום: עומר מסינגר)
תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים, אמר כי הצפיפות באוטובוסים היא ביטוי למספר אוטובוסים מצומצם שימשיך להיות כזה כל עוד חסרים נהגים. "בימי הקורונה מדובר בסכנה כפולה - חשש לבריאות הנוסעים התחומים במרחב צר כל כך וחשש לבטיחות הנוסעים לאור העומסים המוטלים על הנהג. מדובר בדיני נפשות".
בהסתדרות הלאומית אמרו כי "לדעת ארגון הנהגים עדיין לא מומש הפוטנציאל של תגבור הקווים ע"י חברות ההיסעים במתכונת של חמ"ל ארצי לוויסות האוטובוסים. על משרד התחבורה לחשוב מחוץ לקופסה ולייצר פתרונות".

הרכבת לא פועלת בסופי שבוע וחלק מהקווים קוצצו

בינתיים הרכבת מושבתת לחלוטין בסופי השבוע ובערבים, וזאת בשונה מהתקופה שבין הסגר הראשון לשני. בעוד שבמדינות רבות בעולם שומרים על פעילות במתכונת מלאה ובחלקן אף מתגברים אותה כדי למנוע צפיפות ולהניע את המשק - בישראל דווקא מצמצמים את התחבורה הציבורית כדי להכווין את התנהגות הנוסעים ובפועל, מי שיכול נוסע ברכב פרטי ומי שנסמך על התחבורה הציבורית נתקל בשירות מקרטע ועמוס.
את ההשבתה הזו מנצלים ברכבת לעבודות חשמול המסילות. בנוסף, מסילת השרון סגורה לחלוטין ורכבות מדרום מסתיימות מוקדם יותר לנוכח אותן עבודות תשתית והרכבת לא מעמידה שאטלים לטובת ציבור הנוסעים בשונה מסגירות קודמות בקווי הרכבת. משרד התחבורה הודיע שבמקום זאת תגבר אוטובוסים, אלא שגם הם עמוסים בנוסעים ולא מצליחים לספק מענה.
7 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
הרכבת לא פועלת בסופ"ש
(צילום: עידו ארז)
7 צפייה בגלריה
צפו בצפיפות הגדולה ברכבת
צפו בצפיפות הגדולה ברכבת
צפיפות ברכבת מחיפה למודיעין
(צילום: בארכבת)
דני מחיפה סיפר שהוא מתקשה לבקר את בנו שמתגורר במרכז הארץ בסופי השבוע: "ההחלטה מקוממת ביותר, כי לאף אחד מאיתנו לא ברור מה עומד מאחוריה. בזמנו נהגתי לבקר את בני בסופ"שים במרכז הארץ והשבתת הרכבת פוגעת בי קשות ואין מי שיסביר לפחות מה הסיבה, ומתי תשוב הרכבת? שוב מתברר כי מי שמקבל את ההחלטות המשפיעות על חיי המשתמשים בתחבורה ציבורית, מנותק ומתנהל כאילו הוא שליט צפון קוריאה".
שרון מפרדס חנה מספרת: "בסופי השבוע אני גוזרת על עצמי להישאר בבית. עכשיו כשהעלו את התפוסה אפילו אין לי אומץ. אני מרגישה שנוסעי התחבורה הציבורית פשוט נרמסים. אני לצערי התחלתי ללמוד נהיגה בגיל 44 אבל יש רבים שלא יכולים וימשיכו להיות תלויים בתחבורה הציבורית".
7 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
"גוזרת על עצמי להישאר בבית בסופ"ש"
(צילום: גיל יוחנן)
יעל דורי ראש תחום תכנון ותחבורה באדם טבע ודין התרגלה לנסוע ברכבת מכפר סבא לתל אביב שכעת מושבתת לחלוטין. "הורידו את הרכבת לגמרי בלי הסברים בלי חלופות בלי מידע על מה קורה ולמה זה קורה ושום תאריך סיום של הדבר הזה כמו כל הפרויקטים שלהם והרכבת כחברה מתנהלת כאילו לא אמורה לשרת הציבור אלא את עצמה לפי לוחות הזמנים שלה והתקציב שלה ובלי שקיפות", אמרה.
טל בן ארי פעילה בתנועת "לינק 20" לצעירים עם ובלי מוגבלות מתגוררת בנתניה ועובדת בלוד ומתניידת באמצעות הרכבת שמונגשת לאנשים עם מוגבלות בשונה מאוטובוסים בינעירוניים "בעקבות סגירת הרכבת בערבים אני לא יכולה לתת שעות בעבודה, לפגוש את החניכים שלי במקום שבו אני מתנדבת או לשתות קפה עם חברה", היא מספרת.
"דווקא בתקופת הקורונה הנגישות חשובה לנו אפילו יותר כי העדר הרכבות פשוט מנהל אותי לחלוטין". בתנועה שלחו מכתב לשרת התחבורה מירי רגב. "חוסר הנגישות של קווים אלו מהווה חסם משמעותי עבור אנשים עם מוגבלות פיסית וחושית", כתבו וציינו כי "צמצום שעות הרכבת, אי הנגשת אוטובוסים בין עירוניים ותגבור שלהם בתוך הערים, מדירות ופוגעות פגיעה משמעותית בעצמאותם ובזכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות פיסיות וחושיות".
7 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה רגב
(צילום: משרד התחבורה)
מקס מורוגובסקי, יו"ר הוועד המנהל של ארגון "תחבורה בדרך שלנו" אמר כי "לצערנו, על אף ההצהרות על תגבור אוטובוסים כחלופה לרכבת, אנו מזהים פערים בשירות לנוסע אשר מתבטאים בתדירות נמוכה מאוד של אוטובוסים בינעירוניים בשעות הערב, כשהרכבות לא פועלות וכן אוטובוסים אשר אינם מקבילים דיים למסלול הרכבת ומאריכים את זמן הנסיעה הכולל של הנוסע לרמה בלתי נסבלת".
"אנו קוראים למשרד התחבורה להציב את צרכי הנוסע במרכז, לצמצם כמה שאפשר את השבתת הרכבת בסופי שבוע ובלילות ולהתאים את תדירות ומסלול האוטובוסים המקבילים לביקוש ולצרכים"
ואולם, גם כאשר תשוב הרכבת לפעול בסופי השבוע היא לא תיסע באופן רציף בקו החוף לנוכח עבודות החשמול עד לשנת 2024. פרויקט החשמול של הרכבת נועד להעביר אותה להנעה חשמלית מהירה יותר ומזהמת פחות שתפחית תקלות לא צפויות ועיכובים אך הפרויקט, כפי שכתב מבקר המדינה בדו"ח שפורסם לאחרונה, מתעכב שנים ארוכות ורק לאחרונה עם חילוף ההנהלה העבודות נכנסו להאצה.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.