נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה הודיע אתמול על חידוש העוצר הלילי והאיסור על מכירת אלכוהול במדינה, בעקבות זינוק במספר הנדבקים בקורונה והחשש שמערכת הבריאות תקרוס.
בימים האחרונים מספר הנדבקים בדרום אפריקה עומד על לפחות 12,000 ביממה, ובכל שעה יש כ-500 נדבקים חדשים. המצב בדרום אפריקה הוא הקשה ביבשת: נכון לאתמול היו בה 276,242 נדבקים בקורונה ו-4,079 מתים.
4 צפייה בגלריה
חולי קורונה בית חולים בעיר פרטוריה דרום אפריקה
חולי קורונה בית חולים בעיר פרטוריה דרום אפריקה
חולי קורונה בעיר פרטוריה בדרום אפריקה
(צילום: AP)
רמפוזה הזהיר ש"סופת הקורונה" בדרום אפריקה היא "קשה והרסנית יותר מכל דבר שהכרנו, ומותחת את המשאבים ואת הנחישות שלנו עד לקצה גבול היכולת". הוא הסביר שההחלטה לאסור על מכירת אלכוהול תקל על העומסים בבתי החולים, ואמר שהמדינה צריכה "להציל כל מיטה".
"כשאנחנו נמצאים בדרך לשיא במספר הנדבקים, חשוב שלא נטריד את המרפאות ואת בתי החולים עם פציעות שקשורות לאלכוהול ושאותן ניתן למנוע. לכן החלטנו שכדי לשמור על הקיבולת בבתי החולים מכירה, חלוקה והפצה של אלכוהול תהיה אסורה".
4 צפייה בגלריה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
סיריל רמפוזה נשיא דרום אפריקה
סיריל רמפוזה על "סופת הקורונה": "הרסנית יותר מכל דבר שהכרנו"
(צילום: רויטרס)
הפעם הראשונה שבה דרום אפריקה אסרה על מכירת אלכוהול הייתה במרץ, אז הטילה סגר שנחשב לאחד המחמירים בעולם. מאז הודיעה המדינה על הגבלות כדי לא לגרום נזק קשה לכלכלה. האיסור על מכירת אלכוהול בוטל ב-1 ביוני.
אתמול אמר הנשיא רמפוזה על הסרת האיסור למכור אלכוהול: "כעת ברור שחידוש מכירת האלכוהול הוביל ללחץ משמעותי בבתי החולים, כולל ביחידות הטראומה ובמחלקות לטיפול נמרץ, כתוצאה מתאונות דרכים, אלימות וטראומה שנגרמת מאלכוהול".
4 צפייה בגלריה
חנות משקאות ב יוהנסבורג אחרי ביטול איסור ה אלכוהול דרום אפריקה נגיף קורונה
חנות משקאות ב יוהנסבורג אחרי ביטול איסור ה אלכוהול דרום אפריקה נגיף קורונה
למנוע פציעות שקשורות לאלכוהול. חנות משקאות ביוהנסבורג
(צילום:AFP)
כאמור הנשיא רמפוזה החליט לחדש את העוצר הלילי בדרום אפריקה, שיהיה בתוקף מ-21:00 עד 04:00. העוצר לא יהיה תקף על מי שזקוקים לטיפול רפואי ולמי שיוצאים לעבודה או חוזרים ממנה. המדינה אוסרת לפגוש קרובי משפחה ולערוך אירועים חברתיים, שלפי החשד הובילו להתפשטות של הנגיף. בנוסף תחמיר דרום אפריקה את האכיפה על עטיית מסכה.
רמפוזה ציין שממשלתו מגבירה את הסיוע למערכת הבריאות, שמתקשה להתמודד עם המשבר. הנשיא אמר שהמערכת סובלת ממחסור בכוח אדם וזקוקה לעוד 12,000 רופאים ואנשי צוות לפחות.
4 צפייה בגלריה
חנות משקאות ב יוהנסבורג בזמן ה סגר אפריקה נגיף קורונה
חנות משקאות ב יוהנסבורג בזמן ה סגר אפריקה נגיף קורונה
חנות משקאות ביוהנסבורג בזמן הסגר
(צילום: AFP)
בבתי החולים בדרום אפריקה יש 28,000 מיטות שמיועדות לחולי קורונה. הנשיא אמר שבכירים במערכת הבריאות בדרום אפריקה הזהירו ממחסור במיטות בבתי החולים. לדבריו בכמה מקומות לא הסכימו לקלוט חולי קורונה. "שמענו על מקרים שבהם אנשים נדחו מהמרכזים הרפואיים בגלל מחסור במיטות או באספקה חיונית. זה מדאיג מאוד".
המומחים מעריכים שמספר חולי הקורונה בדרום אפריקה יגיע לשיא בין סוף יולי לסוף ספטמבר, ושהנגיף יגבה את חייהם של 40,000 איש לפחות. המפלגה הגדולה באופוזיציה, מפלגת "הברית הדמוקרטית", אמרה שהאיסור על מכירת האלכוהול והעוצר הלילי הן הסחות דעת מהכישלון של המדינה לשפר את הטיפול הרפואי ואת מערך הבדיקות.