איראן פרסמה בצהריים (שבת) תיעוד ראשון של מי שלטענתה עומד מאחורי הפיצוץ שפגע ביום ראשון האחרון באתר הגרעין בנתנז. לטענתה מדובר באדם בשם רזה קרימי, ואת זהותו גילו לכאורה שירותי המודיעין של הרפובליקה האיסלאמית. לפי הנטען בדיווחים בתקשורת האיראנית, החשוד הינו בן 43 ונמלט מהמדינה כבר ביום שבו אירעה פעולת החבלה - שאותה מייחסת טהרן לישראל.
"הצעדים המשפטיים ההכרחיים למעצרו והחזרתו למדינה ננקטים כעת", דווח בטלוויזיה הממלכתית, שפרסמה בנוסף מה שנראה כמו התראה על מעצרו מטעם האינטרפול, ארגון המשטרה הבינלאומי. באינטרפול לא הגיבו לבקשות לתגובה בנוגע לאפשרות שהוא הוציא צו מעצר נגד החשוד.
4 צפייה בגלריה
רזה קארימי
רזה קארימי
תמונת החשוד שפורסמה בתקשורת האיראנית
התקרית בנתנז אירעה כאמור ביום ראשון בבוקר, יממה בלבד לאחר שהשלטונות באיראן חשפו לרגל "יום הגרעין" צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר העשרת האורניום המרכזי של איראן, ואז טענה טהרן שמדובר בסך הכל ב"הפסקת חשמל". בהמשך התברר שמדובר באירוע חמור הרבה יותר, שגרם ככל הנראה לפגיעה משמעותית בצנטריפוגות שם, ולפי הערכות של גורמים בארה"ב כזו שעשויה לעכב את העשרת האורניום באתר במשך כמה חודשים. לפי דיווחים שפורסמו בתקשורת האמריקנית, החבלה התבצעה בעזרת מטען שהוברח לשם, הופעל מרחוק - וגרם ל"פיצוץ גדול", כזה שפגע הן במערכות החשמל המרכזיות והן במערכות הגיבוי בנתנז.
מנגד, ולמרות הערכות המומחים, באיראן טענו כמה וכמה גורמים שהעשרת האורניום לא נפגעה בצורה משמעותית ותחודש במהרה. לטענת השלטונות שם בחבלה ניזוקו רק צנטריפוגות ישנות מדגם IR-1, והם הבטיחו להחליפן בצנטריפוגות מתקדמות הרבה יותר. בהמשך הכריזה איראן על החלטתה להעשיר בתגובה אורניום לרמה של 60% - הרמה הגבוהה ביותר שלה אי-פעם וכזו שקרובה מאוד לרמה הנדרשת לנשק גרעיני (90%). אתמול כבר הודיעה איראן שהצליחה להעשיר כמויות ראשונות של אורניום שמועשר לרמה הזו, אם כי בכמויות קטנות עדיין.
4 צפייה בגלריה
רזה קארימי
רזה קארימי
האינטרפול יבקש לעצור אותו? תמונת החשוד בתקשורת האיראנית
4 צפייה בגלריה
אתר הגרעין בנתנז
אתר הגרעין בנתנז
אתר הגרעין בנתנז, מתוך התיעוד שפרסמה טהרן. מה עושה שם סרט צהוב?
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
הצנטריפוגות בנתנז. איראן מעשירה בתגובה לרמה של 60%
(צילום: EPA)
על העשרת האורניום לרמה של 60% הודיע אתמול יו"ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קליבאף, מי ששמו מוזכר כמועמד אפשרי של מחנה השמרנים בבחירות לנשיאות ביוני הקרוב - מחנה שצפוי לפי כל ההערכות לזכות בהן. "אני מברך את העם האיראני על ההישג הזה, רצון העם האיראני מחולל נסים ומנצח כל מזימה", הכריז. ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי, ציין כי האורניום מועשר כעת לרמה הזו בקצב של 9 גרם לשעה, אך הקצב הזה צפוי דווקא לרדת בהמשך ל-5 גרמים בשעה.
החבלה בנתנז הגיעה בעיצומן של שיחות הגרעין הלא-ישירות בין ארה"ב לאיראן בווינה, שמטרתן להציל את הסכם הגרעין מ-2015. כעת מעוררת התגובה האיראנית חשש בארה"ב ובאירופה מפגיעה בשיחות, וכמה גורמים הצהירו שהעשרת האורניום לרמה של 60% - אף שהסכם הגרעין מתיר לה להעשיר אורניום לרמה של 3.67% בלבד - תהפוך את המשא ומתן לסבוך אף יותר. בלילה האחרון התייחס לכך גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאמר כי "החלטת טהרן מנוגדת להסכם הגרעין, ואינה מועילה לשיחות הגרעין". לדבריו, עוד מוקדם לקבוע כיצד יסתיימו השיחות. "אנחנו שמחים שאיראן הסכימה לנהל איתנו דיונים בנושא. אנחנו עדיין מדברים".

לפני כן בכיר באיחוד האירופי אמר דברים דומים. "ברור שזה לא הופך את המשא ומתן על הצלת הסכם הגרעין לקל יותר", ציין אותו בכיר עלום שם. השיחות שהחלו כבר בשבוע שעבר הופסקו אתמול, וכעת לא ברור מתי בדיוק הן יתחדשו. "שתי המשלחות המרכזיות, האיראנית והאמריקנית, ישובו לארצותיהן כדי לקבל הנחיות מדויקות יותר, ואז - אני לא יודע מתי - השיחות יתחדשו", הוסיף הבכיר האירופי.
לאור ההתפתחויות בנוגע לאיראן, בישראל הקבינט המדיני-ביטחוני צפוי להתכנס ביום ראשון אחר הצהריים לדיון בסוגיה - דיון ראשון מסוגו מאז פברואר. הדיון יתקיים גם כשברקע הדיווחים על פגיעה של צה"ל בספינות איראניות בתגובה על פגיעה באוניות מטען בבעלות ישראלית.