סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) אמר הבוקר (ב') בריאיון לאולפן ynet כי בניגוד ליציאה מהסגר הראשון, הפעם "אנחנו חייבים לפעול דיפרנציאלית". קיש הסביר: "דיפרנציאלית - הכוונה לערים אדומות. מקומות אדומים יצטרכו להיות סגורים עם מינימום פעילות עד ירידת התחלואה. חייבים לפתוח לאט ובשיקול דעת - גם אם זה אומר להתעמת עם סקטורים כאלה או אחרים".
הוא העריך שמחר בישיבת קבינט הקורונה לא יתקבלו החלטות על הקלות בסגר. "אני חושב שנקבל החלטה להאריך את המגבלות עד יום ראשון, ביום חמישי תהיה עוד ישיבה, אולי גם בסוף השבוע, בה ניקח החלטה סופית בהתאם לנתוני התחלואה". לדבריו, "כל מי שרוצה לפתוח עכשיו עסקים ובתי ספר לא מבין דבר אחד – אי אפשר לדבר ב'בוא נעשה', צריך לדבר על איך פועלים בהתאם למצב התחלואה".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי ויואב קיש
אריה דרעי ויואב קיש
"שיקולים בריאותיים לפני פוליטיים". השר דרעי וסגן השר קיש
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי)
סגן השר קיש ציין כי "בהחלט אפשר לברך על עצירת התחלואה והורדת המגמה. צריך להודות לעם שלולא הנכונות שלו היינו יכולים להגיע לקריסת מערכת הבריאות ולאירוע בלתי נשלט. חסכנו את זה. התשובה לגבי 'מתי פותחים מה' תהיה כשנגיע ליעדים ברורים, כרגע אנו עוד במספרי בדיקות מאוד נמוכים ולכן אני קצת פחות אופטימי ומעדיף לחכות".
- בוא נתרכז במי ש"אדום" עכשיו, בערים חרדיות. "אנחנו נצטרך להיות בעולם דיפרנציאלי. זה קודם כל בשביל אותם תושבים, לא אומר את זה כדי לייצר תקווה. אומר למגזר החרדי - שמרו על נפשותיכם, התחלואה שם גבוהה, צריך קודם כל להוריד את התחלואה, לעזור להם, הם צפופים ובתנאים יותר קשים".
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"חייבים לצאת מהסגר דיפרנציאלית"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
- אתם מסוגלים לעמוד בפני לובי החרדים בממשלה? "ראית שבמגבלות הקודמות סגרנו חינוך בערים אדומות והייתה התייחסות דיפרנציאלית למרות שהתגלגל לסגר כי התחלואה הייתה כבר ברמות מאוד גבוהות. אנו צריכים להוריד את התחלואה ואז לפעול דיפרנציאלית. אם נהיה באירוע של הפרה מתפרצת, כמו שאת אומרת במגזר החרדי, זה ייצר משבר מאוד קשה בחברה הישראלית, אני לא מתעלם מזה".
- צריך להעדיף שיקולים בריאותיים על שיקולים פוליטיים? "חד וחלק. אנו עדיין לא ראינו את הירידה הגדולה בתחלואה שרוצים לראות במגזר החרדי, כמו שראינו במגזר הערבי. זה לפתחם של המנהיגים שם, בין אם הדתיים או הפוליטיים וראשי הרשויות. זו עבודה שלנו לעזור להם לעצור את המצב הזה, אבל הם צריכים להבין שלא ניתן להמשיך במצב תחלואה שכזה. זה אתגר גדול לישראל, אתגר גדול למערכת הבריאות".
סגן שר הבריאות אמר בהתייחס לפתיחת הלימודים כי "הצעד הראשון – חזרה לעבודה ללא קהל, ביטול מגבלת המרחק וחזרה לגנים ולחינוך עד גיל 6 למשך שבועיים כדי לראות את ההשפעה". בנוגע לאפשרות שהחינוך החרדי ייפתח בימים הקרובים ציין כי "דרישת החרדים לפתיחת מערכת החינוך וללמד מול הצורך להישמר ולהימנע מהתקהלויות זה אירוע שאנו עכשיו מנסים למצוא לו מתווה ופתרון - לא תהיה פה אפליה והתייחסות מקלה לציבור כזה או אחר".
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
חברה ב"להקלת לפתוח". קיש על ח"כ שקד
(צילום: דוברות הכנסת)
הוא חזר על כך שיעדיף להמתין עם ההחלטות ליום ראשון. "אני רוצה לחכות ולראות אם מקדם ההדבקה יורד ל-0.8, לראות אם אנחנו על מתחת ל-2,000 נדבקים - סביב 40 אלף בדיקות - 5% חיובי. בסיטואציה הזו אפשר לפתוח ובזהירות ולעקוב ולראות שבועיים מה קורה".
- יש תחושה שיופעלו לחצים של לפתוח ולפתוח. איך אפשר לעצור את זה? "אני מסכים איתך 100%. הייתי אתמול בוועדת חוקה, 'מקהלת לפתוח' קיימת ולצערי גם הכתיבה חלק מהמהלכים. היום אנו למודי ניסיון, אם המקהלה לא תבין שהיא עושה טעות קשה, היא תדרדר את ישראל, אסור לנו להיות במקום הזה. זה לא הזמן לצעוק עכשיו 'לפתוח לפתוח'".
- מי שייך למקהלה הזאת? גורמים באופוזיציה או גורמים בתוך הקואליציה? "זה כחול לבן שאומרים שנפתח עסקים קטנים, זה בוועדת החוקה שח"כ שקד מציעה בואו נעשה חתונות. אני אומר לכולם לחכות. יש מתווה מסודר. עקב בצד אגודל. מי שילחץ עכשיו, עושה טעות קשה שיכולה לעלות לנו ביוקר. אנחנו לא נהיה שם".

קיש התייחס לאמירתה של ראש שירותי בריאות הציבור שרון אלרעי "השגנו שליטה על המגפה" וציין כי "היא עושה עבודה מאוד קשה, אני לא נכנס לאמירה כזו או אחרת, היא אשת מקצוע". הוא הבהיר: "אני חושב שהיא התכוונה שהעלייה המטורפת שהייתה, נבלמה, ואולי זו אמירה שבהחלט אפשר לעמוד מאחוריה. אנו רואים תחילתה של מגמת ירידה, אבל בשביל לזוז קדימה אנו חייבים לראות שהמגמה יציבה".
- אז לא השגנו שליטה על המגפה? "זה לא מדויק, השאלה מה הכוונה שליטה. כן עצרנו את ההתפרצות המטורפת שהייתה. אפשר לומר בוודאות. האם אנחנו בעשרות בודדים של נדבקים? לא. הדרך עוד רחוקה. אני חושב שמה שהיא ניסתה להעביר זה שהצלחת הסגר, ההחלטה של נתניהו ושיתוף הפעולה של הציבור, הוביל לכך שבלמנו את ההדבקה המטורפת שהייתה. אם הציבור היה מפר את הסגר, היינו עכשיו באירוע של התפרצות בלתי נשלטת וקריסת מערכת הבריאות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אי אפשר לנהל מדינה עם שני ראשים. חבל שנתניהו לא מוביל לבד". קיש על כחול לבן וגנץ
(צילום: אבי מועלם)
סגן השר מהליכוד נשאל על סוגיית התקציב ואמר כי יעדיף שלא להתעסק בפוליטיקה. "אני עוסק בקורונה. יש בעיה בממשלה כי אין פה עצמאות מלאה לרה"מ לפעול כפי שהוא מבין לנכון", אמר. הוא ציין כי "הפריטטיות עם כחול לבן היא טעות. אי אפשר לנהל מדינה עם שני ראשים וחבל שזה לא בהובלת נתניהו בלבד. יש התגייסות של כחול לבן למהלכים אבל בהרבה מקומות הם עושים טעויות קשות".
הוא ציין כי בתור סגן שר משרד הבריאות "כמובן שצריך תקציב, אני גם חושב שדרישות משרד הבריאות בסופו של דבר עולות ונמצא להן פתרון, בטח כשהמשמעויות הן הצלת חיים. הלוואי והיינו כבר עובדים עם תקציב מסודר. היינו יכולים להיות כבר עם תקציב 2020 מלא כבר מסודר מאחורינו לפני חודשיים, אבל כחול לבן עצרו את זה. שמעתי משר האוצר כץ שעובדים על תקציב ל-2021".