ח"כ גדעון סער (הליכוד) התייחס היום (שלישי) למשבר הקואליציוני ואמר כי "לצערי אין יחסי אמון בצמרת הממשלה, זה עצוב וחבל. חייבים להגיע להבנות כי אסור ללכת לבחירות".
סער גם התייחס לפרסום הבוקר של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", לפיו בהסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ישנו סעיף סמוי שאומר שהאמירויות תקבל נשק מתקדם כולל מטוסי F-35 ומל"טים מארה"ב. סער, שאמר את הדברים לפני שראש הממשלה נתניהו הוציא הבהרה והכחיש את הפרסום, אמר כי יעלה שאלות, כולל מול ראש הממשלה, ויבקש הבהרות בנושא.
"אני לא יכול לאשש או להפריך את הידיעה", אמר סער. "יש פורומים יותר מצומצמים של ועדת חוץ וביטחון, יש ועדת משנה למודיעין ושירותים חשאיים שאני חבר בה, ואנחנו בוודאי נשאל את השאלות ונבין מה המציאות העובדתית. האם ניתנה הסכמה בכלל, ואם ניתנה למה ניתנה ובאילו תנאים. אני לא רוצה להתייחס לזה כאילו אני יודע הכל וכל מה שבעיתון הוא אקסיומה. לכן אני לא רוצה לצאת בהצהרות בומבסטיות".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער
(צילום: אבי מועלם)
אתה אומר שכחבר ועדת משנה לחוץ וביטחון תדרוש תשובות מרה"מ. "התפקיד שלנו זה פיקוח פרלמנטרי ונקיים אותו. לא הספקתי לדבר עם יושב ראש הוועדה, אדבר איתו עוד הבוקר. ברמה העקרונית, אתה לא יכול לבודד את איחוד האמירויות מהשכונה שאנחנו חיים בה. החשש הוא שאם תיפרץ הפרצה שנוגעת לעליונות הצבאית הישראלית, לעליונות האווירית הישראלית במקרה הקונקרטי, אז אחר כך גם מדינות ערביות נוספות, בין אם כאלה שיש לנו איתן שלום ובין אם כאלה שבעתיד תהיה לנו איתן נורמליזציה, יבואו לוושינגטון עם אותן בקשות.
זה נושא מאוד משמעותי שהוא לא קשור רק לאיחוד האמירויות. זה יכול להשליך למדינות באזור שיותר קרובות ישראל, שיש להן יותר פוטנציאל עתידי לחיכוך וצריך לקחת את זה בחשבון".
4 צפייה בגלריה
דובאי איחוד האמירויות
דובאי איחוד האמירויות
דובאי, איחוד האמירויות
(צילום: shutterstock)
סער התייחס גם למשבר בקואליציה ולכך ששר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי לא ידעו על אותו סעיף הנוגע למכירת נשק מתקדם לאמירויות. "לצערי אין יחסי אמון בצמרת הממשלה בתפקידים הבכירים העוסקים בסוגיות הביטחוניות והמדיניות. זה עצוב וחבל. אני מאוד מקווה שהדברים הללו ישתנו. באופן עקרוני, גישתי הבסיסית היא תמיד לשתף. כשאין אמון, לפעמים אתה לא יכול לשתף אבל גישתי, ואני אומר את זה כלפי כל הצדדים, היא כי ראוי לבנות יחסי אמון כדי שבסוגיות הביטחוניות העיקריות יהיה שיתוף, על אף שאין אחידות".
סער התייחס לירידתו מהפרק של הסיפוח ביהודה ושומרון בעקבות הסכם השלום, ואמר כי "זה מאכזב רבים כולל אותי. הרי הלכנו לציבור עם התחייבות לפעול למען דבר מסוים מתוך הבנה שהוא חשוב לאותם חצי מיליון ישראלים שגרים שם, גם כדי שיחיו כמו כל אזרח ישראלי אחר על טריטוריה שחל עליה החוק הישראלי וגם כדי להסיר כל סימן שאלה לגבי עתידם".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
"אין אמון בצמרת". גנץ ונתניהו
(צילום: אלעד מלכה, חורחה נובומינסקי)
עם זאת הדגיש סער כי "חלה התקדמות בממשל האמריקני, כי הממשל הנוכחי אמר שההתיישבות לא בלתי חוקית. הוא אמר בתכנית שלו שאף יישוב לא ירד כחלק מההסדר". סער הוסיף כי "נמשיך להיאבק על החלת הריבונות. המלחמה על יו"ש החלה בששת הימים ונמשכת עד היום ואנחנו נחושים, כי אנחנו חושבים שסוגיה זאת היא סוגיה אסטרטגית של ביטחון לאומי".
עוד הבהיר כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, "שתפגע בביטחון הלאומי ומסוכנת לעתידנו".
4 צפייה בגלריה
שם: עצרת "ריבונות עכשיו" וחיזוק ההתיישבות בירושלים
שם: עצרת "ריבונות עכשיו" וחיזוק ההתיישבות בירושלים
"נמשיך להיאבק". עצרת למען ריבונות וחיזוק ההתיישבות
(צילום: אלכס גמבורג)
שר החינוך לשעבר התייחס גם לנושא הקורונה ואמר כי אם זה היה תלוי בו, לא היה פותח את חטיבות הביניים והתיכונים בראשון בספטמבר. "צריך ללמוד ממה שקרה וללמוד מטעויות. הייתי משקלל את הממד הכלכלי עם הממד הבריאותי", הסביר סער. "יש הבדל בין גן ובתי ספר יסודיים, שם יש משמעות ליציאת ההורים לעבודה, לבין חטיבות ביניים וחטיבות עליונות. אני לא בטוח שהייתי מחזיר באחד בספטמבר חטיבות ביניים ועליונות. יש פרק זמן קצר עד חגי תשרי, יש תקופה ארוכה של חגים. אם היו שואלים אותי - גני ילדים ובתי ספר יסודיים כן, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות יכולות להמתין".
ואחרי הגשר של השבועיים? לו היית צריך לקבל את ההכרעה, היית מחליט על סגר? "עקרונית, סגר זה דבר קשה וקטלני למשק שנמצא במצב קשה. זה עוד הרבה עסקים סגורים, זה מוצא אחרון. אני אומר את זה בראייה כללית ואומר את זה גם פרופ' גמזו. לגבי החגים, הם עוד חודש, בוא נראה את הנתונים אז. בשלב הזה לא הייתי מצהיר הצהרות למה שיהיה עוד חודש וצפונה".

מי שהתמודד רק בבחירות האחרונות בפריימריז בליכוד נגד נתניהו, אמר כי אסור ללכת לבחירות בעת הזו. "אני מסתכל על זה מנקודת המבט של אזרחי ישראל. אנחנו במשבר הכי קטלני שידעו המשק והחברה הישראלית, אנשים שעולמם חרב עליהם. אני ממש לא מגדולי המתלהבים מהממשלה הנוכחית, מהרכבה ומגודלה, אבל צריך לעשות הכל כדי לא ללכת לבחירות. האנרגיות של הממשלה ושל הכנסת ילכו לבחירות ולא לטיפול במשבר. אנחנו מדברים על חצי שנה לפחות - בחירות, מו"מ קואליציוני".
האם אתה סבור, כמי שמכיר את נתניהו, שהוא רוצה למנוע בחירות או שהוא דוחף לבחירות כי יש לו אינטרס אישי? "אני לא רוצה לגלגל את האחריות על רה"מ בלבד, וראינו שלפני שבוע הוא נקט יוזמה בתמיכה בהצעה של ח"כ האוזר והאולטימטום בא מהצד השני. לדעתי, מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה בחירות, האחריות על פתרון המשבר הזה מונחת על נתניהו וגנץ ושניהם צריכים להגיע להבנה במהלך הימים הקרובים ולהוריד מהפרק את אופציית הבחירות".