מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה בשיאו – אך אחוזי ההתחסנות בקרב היישובים הבדואיים נמוך בהשוואה לאוכלוסייה היהודית. לפי נתוני שירותי בריאות כללית במחוז דרום, נכון להיום (א') ולא כולל את ימי שישי ושבת, שיעור המתחסנים במגזר הבדואי עומד על כמעט 6% לעומת 24.5% באוכלוסייה הכללית. בקרב בני 60 ומעלה שיעור ההתחסנות הוא 37.7% לעומת 73.7% בכל מחוז הדרום.
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
פערים בקצב ההתחסנות בין האוכלוסיות בארץ. אילוסטרציה
(צילום: AFP)
כך למשל, לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור המתחסנים הכללי ביישוב הבדואי שגב שלום עומד על 14% בלבד בקרב בני ה-60 ומעלה. בכסייפה שיעור המתחסנים בגילים אלה הוא 15%, בערערה שבנגב על 16% וביישוב חורה שיעור המתחסנים עומד על 24%.
בקופות החולים וברשויות מנסים לעודד את המתחסנים להגיע, אך האחוזים עדיין נמוכים. בינתיים, ראשי הרשויות ביישובים אלה פנו במכתב לשר הבריאות יולי אדלשטיין בדרישה למנות פרויקטור קורונה מהמגזר הבדואי.
"מאז שהחל מבצע החיסונים במשרד הבריאות ובקופות החולים מדווחים כי ההיענות בציבור הערבי נמוכה לעומת האוכלוסייה הכללית", נכתב, "אחוז המתחסנים בחברה הבדואית עומד על פחות מ-3% במרבית היישובים, ורק ברהט הוא מתקרב ל- %7 וביישובים הלא-מוכרים היקף המתחסנים יורד אל מתחת לאחוז בודד".
ראשי הרשויות הצביעו במכתבם על הסיבות לכך: "האוכלוסייה הערבית-הבדואית חוששת מפני החיסון, וזה רק חלק מן האתגר הדורש טיפול מיידי, יש לטפל גם בבעיית הנגשת המידע הבריאותי אל תושבים מהנגב בשפה הערבית, לספק חיסונים למרפאות, בעיקר בכפרים הלא מוכרים, ולהנגיש את החיסונים לתושבים".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
שר הבריאות אדלשטיין. "מצופה מהרשויות, גם הבדואיות, לסייע לתושבים"
(צילום: קובי קואנקס )

ראשי הרשויות מבקשים כעת להעלות את אחוז המתחסנים, ולכן הם דורשים את מינוי הפרויקטור מהחברה הבדואית בנוסף לשיבוץ רכזים בכל הרשויות, שתפקידם יהיה לטפל בנושאים הקשורים לנגיף ובדגש על חיסונים.
לאור טענתם על ליקויים בהנגשת המידע, הם מבקשים לפעול להסברה רלוונטית בשפה הערבית בדגש על הכנת עלונים שיחולקו לתושבי הכפרים הלא מוכרים במטרה לעודד אותם להתחסן. זאת בנוסף לבקשה לקבל משאבים עבור קמפיין לעידוד ההתחסנות שאותו יובילו מנהלי בתי ספר, אנשי דת ומנהיגות מסורתית, צעירים מובילי דעה, רופאים מקומיים ועוד.
ביישוב חורה הרימו את הכפפה - צעירי וצעירות המקום פועלים בהתנדבות לשכנע את אוכלוסיית הקשישים והמבוגרים להתחסן.
"עזרה לאחר תוך סיכון עצמי היא ערך עליון ומצווה גדולה", אמר ראש המועצה חבאס אלעטאונה, "זה הכוח שמניע אותנו - עד שננצח את הנגיף וחיינו יחזרו לשגרה". ואולם למרות המהלך, אחוז ההתחסנות בחורה עדיין נמוך.
נתונים מעודדים יותר מגיעים מהעיר רהט למשל, שגם הוגדרה הערב לפי שעה כעיר הירוקה היחידה בישראל. שם, לפי נתוני משרד הבריאות, התחסנו 45% מבני ה-60 ומעלה.

ראש העיר פאיז אבו סהיבאן סיפר: "אנחנו פועלים בקמפיין חזק עם המורים ובקרב האימאמים והמכובדים והש'יחיים. אנחנו מצלמים אותם בזמן החיסון וזה מעודד את השאר לעשות את אותו הדבר. האוכלוסייה ברהט היא צעירה מאוד, כ-60% מתחת לגיל 18, והדברים קורים ברשתות החברתיות. פייק ניוז על החיסונים משפיע לרעה על קצב ההתחסנות".
גם אבו סהיבאן קרא לתגבר את מערך ההסברה: "האוכלוסייה הבדואית בדרום מונה כ-280 אלף איש וקשה להגיע לכפרים הלא מוכרים".
בערים היהודיות שבדרום הארץ המצב נראה שונה. מנתוני קופת החולים כללית בבאר שבע עולה כי שיעור ההתחסנות הכולל עומד על 30%, ובקרב בני 60 ומעלה - על 75%. בדימונה שיעור המתחסנים באוכלוסייה הכללית הוא 27.2% ואצל בני ה-60 ומעלה הוא עומד על 68.3%.
מלשכת שר הבריאות נמסר: "בהנחיית שר הבריאות אדלשטיין, מתחמי החיסונים פוזרו באופן המרבי. כך הוקמו מרכזי חיסון אחודים בצפון ובדרום מיד בתחילת מבצע "חוזרים לחיים" לפני יותר מחודש, וכך גם בפתיחת מאות נקודות חיסון ברחבי הארץ.
"משל"ט החיסונים התחיל בשבוע שעבר את מבצע החיסונים בפריפריה באמצעות מד"א, שבמסגרתו מגיעה ניידת ליישובים כדי לחסן את התושבים הזכאים לכך", צוין, "מעבר לכך מצופה מהרשויות, כולל רשויות בדואיות, לסייע לתושביהן להגיע לנקודת החיסון הקרובה ביותר למקום מגוריהם כדי להגביר את קצב החיסונים במועצה".