שרי הממשלה דנים בשעה זו (ב') בפעימה השלישית של היציאה מהסגר השלישי, אחרי שורת נושאים שלא קשורים לקורונה שאושרו ונידונו, דוגמת מענקים לנכים, תוכנית להפחתת האלימות במגזר הערבי ואות מערכה ללוחמים ולאנשי צד"ל ששירתו ברצועת הביטחון בלבנון. אחרי חילופי צעקות והאשמות הישיבה התפוצצה וחודשה לאחר כחצי שעה.
"נפגשתי לפני ישיבת הממשלה עם מספר בעלי עסקים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון. "כולם הודו שהם קיבלו את הסיוע הממשלתי והם מאוד מעריכים את זה. הם זקוקים לעזרה ואומרים שלא יוכלו לחכות חודש נוסף. הלב נחמץ". ראש הממשלה פנה לשר הביטחון בני גנץ ותקף אותו על רקע התנגדותו לתוכנית הכלכלית שהציג עם שר האוצר: "למה אתה מתנגד לתת עזרה? למה אתה חוסם לתת את הכסף עכשיו?". גנץ השיב לו כי תקציב מדינה היה פותר את הכול, ושאל: "למה לחכות לרגע האחרון?".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
עימות בין נתניהו וגנץ בישיבת הממשלה
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)
נתניהו אמר כי "כל התירוצים נגמרו", ושר האוצר ישראל כץ הוסיף כי העיכוב פוגע בעסקים ללא צורך. "זאת כלכלת בחירות", טען גנץ ואילו נתניהו אמר "אין עם מי לדבר". כץ הוסיף כי "הסיוע לעסקים עבר אחרי שעבדתי קשה, הוא עבר למשרד המשפטים. היום קיימתי דיונים על תמריץ למובטלים ותיקים לחזור לעבודה, זה צורך שקם עכשיו. בני פניתי אליך, בוא נמשיך בהידברות, וכשציינתי לשבח את התמיכה שלך וגם תקפו אותך על זה והייתה גם תוכנית כלכלית שסייעת, עכשיו הדברים נעצרו. אני מוכן להידברות".
גנץ השיב לכץ: "תבדיל בין שני דברים שונים, אתם מדברים על תוכנית שלא הוצגה. בגדול אני בעד כל הדברים". כץ שאל "אז למה אתה לא נותן אור ירוק?" וגנץ השיב "יש פה דברים שהם שוחד בחירות".
בדיון פרץ ויכוח בין נתניהו וכץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סביב תוכנית המענקים שהציג ראש הממשלה בינואר, חרף אזהרת היועמ"ש. נתניהו פנה בדיון למנדלבליט: "האם הפקידים שלך קיבלו הנחיות לא לשתף פעולה?" והיועמ"ש השיב: "הם בהחלט משתפים פעולה. למה מגישים לנו בראשי פרקים? תעבירו חומרים. מה שמועבר, אנחנו עובדים עליו".
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"עבדתי קשה". כץ
(צילום: קובי קואנקס)
כץ שאל: "איך יכול להיות שהממשלה לא דנה בתוכנית והמערכת המשפטית לא אומרת אם היא נותנת או לא?". מנדלבליט השיב: "אין שום דבר אצלנו שלא הגבנו עליו". כץ: "כדאי שתבדוק". היועמ"ש טען כי "אנחנו מקבלים שברי שקפים, זה לא הצעות, הכול באיחור. אין שום חומר אצלנו. יש ראשי פרקים של משהו שפרסמתם בתקשורת חודש לפני. זה לא בסדר".
גנץ הצטרף ליועמ"ש ואמר כי הפקידים ישתפו פעולה כאשר יקבלו לידיהם את החומרים. "אתם משחקים משחקים", אמר גנץ, ונתניהו השיב: "אז אין בעיה". מנדלבליט: "אתה אומר אין בעיה, אנחנו לא מכירים את ההצעות? מה שעבר אושר. ארנונה, ביטוח לאומי וסל בריאות הועבר ואושר".
גנץ תקף את כץ: "אתה שולח דברים ב-22:00 בלילה כדי שזה לא יקרה ותאשים אותנו בישיבת הממשלה". כץ השיב: "העברתי הכול ליועץ המשפטי לממשלה", ומנדלבליט התעקש: "אין שום דבר תקוע אצלנו".
המשנה ליועמ"ש רז נזרי השיב למתקפה של כץ ואמר: "המשפטנים לא חוסמים שום דבר קונקרטי כרגע. אם אתם רוצים לריב בין הגושים תעשו את זה בלי קשר אלינו".
5 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
"אנחנו מקבלים שברי שקפים, זה לא הצעות". מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
נתניהו שב לתקוף את גנץ: "בעלי העסקים לא מקבלים עזרה כי אתם בכחול לבן מסרבים להעלות את זה לדיון. בשל האמירות שלכם אנחנו מונעים כסף מבעלי העסקים. אני מבקש לעשות את הדיון הזה בישיבה הבאה".
השר חילי טרופר השיב לנתניהו: "איך אתה מגלגל את ביטול התוכנית הכלכלית עלינו? לא הבאת תקציב, איך אנחנו אשמים בזה?".
מנדלבליט תקף את כץ: "ההצעה שלכם היא פשוט סיסמאות, זה שקף עם שתי שורות, זו לא הצעה!". כץ השיב "העברנו לכם את החומר הרלוונטי" ונזרי השיב "לא הצדקתם את הדחיפות". נתניהו פנה לנזרי: "אתם יועצים משפטיים, לא דיקטטורים משפטיים".
בעקבות חילופי ההאשמות פוצץ גנץ את ישיבת הממשלה והורה לשרי כחול לבן לצאת. "זה הפך להיות ישיבת ישראל כץ נגד גורמים אחרים בממשלה", אמר גנץ. הישיבה התחדשה לאחר כחצי שעה.
5 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
נתניהו: "המאמץ העיקרי - להשלים את מבצע החיסונים"
(צילום: EPA)
בפתח הישיבה התייחס נתניהו להמשך מבצע החיסונים, פתיחת כלל מערכת החינוך ומתווה חזרת הישראלים לארץ עבור הצבעה בבחירות - לפי מתווה שתציג לדבריו שרת התחבורה מירי רגב. נתניהו פתח את דבריו ואמר: "המאמץ העיקרי הוא להשלים את מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה ובראשה לאוכלוסייה מעל גיל 50. חייבים להמשיך לשמור על הכללים ולטוס קדימה בחיסונים". על ההפרות בפורים אמר: "ההפרות בציבור החילוני והחרדי בלתי נסבלות, אני מקווה שהן לא יעלו לנו ביוקר.
"אם אנחנו מצליחים לחסן 300-200 אלף איש מעל גיל 50 שנותרו עדיין לא מחוסנים, במידה רבה ניצחנו את הקורונה", הוסיף נתניהו. "אנחנו מחסנים עשרות אלפים ביום וזה ייקח לנו עוד ימים, במאמץ גדול עוד שבועיים כנראה, אבל הדבר הזה מוציא אותנו מכלל הסכנה כי כמעט כל התחלואה הקשה ומקרי המוות נמצאים בגילים הללו.
"אנו רוצים להמשיך בפתיחת מערכת החינוך", המשיך נתניהו. "יש התייצבות במספר החולים הקשים. אם נצליח לשמור על מספר יציב ואפילו להוריד את מספר החולים הקשים, נצליח להשיג את היעד שלנו. זהו המדד החשוב ביותר - מספר החולים הקשים".
5 צפייה בגלריה
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
ישראלים בנתב"ג עוקפים את ועדת החריגים
"צריך לאפשר לכל מי שרוצה לחזור הביתה לעשות זאת". נתב"ג
(יאיר שגיא)
עוד אמר נתניהו: "יש לנו סיכוי טוב להקדים את כל העולם מבחינת החיסונים. זה לא מובן מאליו שמדינה של תשעה מיליון בני אדם תשיג את שאר המדינות בעולם. כל העולם מתחרה על החיסונים הללו. אנחנו חייבים לדאוג להביא עוד עשרות מיליוני חיסונים, זו משימה עליונה שלקחתי על עצמי".
לאחר מכן אמר גנץ: "יש לנו בעיה חמורה מאוד בוועדת החריגים ביחס לנמל התעופה בן גוריון. צריך לאפשר לכל מי שרוצה לחזור הביתה לעשות זאת. יש ועדה ששקלה שיקולים שאני מקווה שהם ענייניים, אבל הדרך היחידה לדעת זאת היא להתחיל לפרסם את ההחלטות של הוועדה עצמה. אנחנו צריכים להגיע למצב שכל ישראלי שרוצה לחזור הביתה יכול לחזור. אפשר לעשות את זה עם בדיקות לפני ושהייה בבידוד אחרי טיסה, ולגרום למצב שישראלים יכולים לחזור הביתה. בדקתי ולא מצאתי מצב כמו אצלנו בעולם".
בדבריו התייחס גנץ גם לסוגיית המשך פתיחת מערכת החינוך: "המורים עבדו קשה גם בתקופת הקורונה. צריך לתת להם את הפיצוי הנאות ויחד איתם להתקדם קדימה ולצאת לדרך. אנחנו צריכים לפתוח את כיתות ז'-י' בערים הירוקות והצהובות. העומק החיסוני שלנו מאפשר את זה. חייבים גם לדון עם המורים שעבדו קשה מאוד בתקופה הזו ועם ארגוני המורים כדי לעשות את ההשלמות הנדרשות ולתת להם פיצוי נאות. רק כך נוכל להתקדם ולצאת לדרך ולא בשום אופן אחר".
פורסם לראשונה: 16:02, 01.03.21