2 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
התובע החדש קארים חאן
( צילום: AP)
עורך הדין הבריטי קארים חאן (50), שנבחר להחליף את התובעת פאטו בנסודה כתובע החדש בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, ועשוי לנהל בעצמו את החקירה נגד ישראל, היה מעורב בעצמו בשערוריות שקשורות למוסד שעתה הוא מונה לשמש בשורותיו.
חאן היה פרקליט ההגנה של וויליאם רוטו, סגן נשיא קניה, שהואשם בפשעים נגד האנושות אחרי בחירות אלימות מאוד בקניה בשנת 2007, שהביאו למותם של 1,200 בני אדם ולהפיכתם של מאות אלפים לחסרי בית. רוטו הואשם גם בשחיתות, כאשר על פי האישומים הוא ניצל את תפקידו כשר החקלאות של קניה לטובת גניבת אדמות שיטתית בארצו.
אלא שבשנת 2016, תחת הגנתו של חאן, ביטל בית הדין הבינלאומי את האישומים נגד רוטו בגלל "הפרעות שיטתיות לעדויות והתערבויות פוליטיות בוטות". אחד מעדי המפתח נגד רוטו נהרג בשנת 2014, ואילו עדים אחרים שהעידו נגדו חזרו בהם לאחר שככל הנראה קיבלו שוחד או נפלו קורבן לאיומים מצד גורמים בשלטון. על רקע אלה, רוטו זוכה.
החלטת בית הדין היוותה אכזבה עצומה לקורבנות הרבים של המהומות בקניה, ולאלה שרצו לראות צדק נעשה בשם קרובי משפחתם שנהרגו, וארגוני זכויות אדם אפריקניים מתחו עליה ביקורת.
ההגנה שהעניק חאן לסגן נשיא קניה השתלמה לו - ממשלת קניה לחצה למנותו לתפקיד התובע הכללי של בית הדין ואף עשתה עבורו לובינג.
2 צפייה בגלריה
סייף אל-איסלאם קדאפי
סייף אל-איסלאם קדאפי
ארכיון. סייף אל-איסלאם קדאפי
(רויטרס)

משפט מעורר מחלוקת נוסף שגם בו שימש חאן כסנגור, מתנהל בבית הדין בהאג נגד סייף אל-איסלאם קדאפי, בנו של מועמר קדאפי - שליטה לשעבר של לוב. קדאפי הבן מואשם בפשעים נגד האנושות וברצח, במהלך מהומות האביב הערבי שפרצו במדינה ושהובילו להדחתו של אביו הרודן.
אלא שבהליך משפטי מפוקפק, שנועד למלט אותו מעונש, הועמד קדאפי הבן למשפט בלוב, ושוחרר מהכלא לאחר שמונה חודשים בלבד. עורך דינו, חאן, טען שבית הדין הבינלאומי צריך לבטל את האישומים נגדו כיוון שממשלת מעבר בלוב, שזכתה לתמיכת האו"ם, כבר ביטלה את ההאשמות נגדו במדינה.
בית הדין הבינלאומי עדיין דורש את העמדתו לדין של קדאפי הבן, ועכשיו יהיה מעניין לראות כיצד ינהג חאן - בתפקידו כתובע הראשי של בית הדין - בתיק של לקוחו לשעבר.
במכתב פומבי שפרסם השבוע חאן הוא הגן על עצמו בפני הטענות וכתב בין השאר: "במשך כמעט 30 שנה כחבר בלשכת עורכי הדין, התנהלותי המקצועית והאתית מעולם לא הועלתה בספק או ספגה ביקורת מצד אף שופט, מצד אף בית משפט, בכל ערכאה".
חאן, שמתמחה בזכויות אדם, היה המועמד המועדף על ארה"ב, בריטניה וישראל שפעלו מאחורי הקלעים לגייס לו רוב. בכירים בישראל העדיפו אותו מבין ארבעת המועמדים שעמדו להצבעת נציגי 123 המדינות החברות בבית הדין. לדבריהם הוא נחשב לפרגמטי והוא מתנגד ל"פוליטיזציה" של בית הדין - האשמה שבישראל מטיחים כעת בבית הדין בעקבות הפסיקה הדרמטית שלו בשבוע שעבר, שבה קבעו השופטים שיש לו סמכות שיפוטית ב"שטחים הפלסטיניים", עקב הצטרפותה של הרשות הפלסטינית לבית הדין.
חאן יחליף את בנסודה ב-16 ביוני השנה, אבל גם עד אז יש לו השפעה על המשך החקירה נגד ישראל, שכן מקובל בבית הדין שהתובע היוצא מתייעץ עם מחליפו המיועד לגבי סדרי העדיפויות של החקירות.