ביקור נדיר בישראל: השר למשאבי נפט ומינרלים של מצרים טארק אל-מולה הגיע היום (ראשון) לביקור רשמי בירושלים במהלכו נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ומקבילו, שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ. מדובר בביקור הראשון של שר מצרי בישראל לראשונה מאז יולי 2016, אז ביקר כאן שר החוץ סאמח שוכרי. מחר ייפגש אל-מולה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.
השר אל-מולה הגיע בעקבות הזמנה אישית של השר שטייניץ, והוא עומד בראש משלחת המונה שמונה בכירים מצרים מתחום הגז והאנרגיה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הפגישה עימו: "ברוכים הבאים. מסור דרישת שלום חמה לידידי הנשיא א-סיסי. זהו יום חשוב שמסמל את שיתוף הפעולה המתמשך בינינו באנרגיה ובנושאים רבים אחרים".
3 צפייה בגלריה
טארק אל מולה בפגישה עם נתניהו
טארק אל מולה בפגישה עם נתניהו
נתניהו נפגש עם אל-מולה המצרי. "מסור דרישת שלום לידידי א-סיסי"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לדברי נתניהו, "יש עידן חדש של שלום ושגשוג באזור עם הסכמי אברהם. זה התחיל כמובן בהסכם השלום ההיסטורי בין מצרים וישראל, אבל כעת זה הפך למשהו שיכול להיטיב את מצבם הכלכלי של כל עמי האזור. אנו חושבים שזו הזדמנות אדירה לשיתוף פעולה אזורי – מצרים, ישראל והמדינות האחרות".
ראש הממשלה ציין בפגישתו עם השר המצרי כי "אנחנו מרכז אנרגיה אזורי. יחדיו אנחנו יכולים לספק לא רק את צרכינו אלא גם את צרכיהן של מדינות רבות אחרות. אז ברוח ידידות זו, שיתוף פעולה, שלום ושגשוג, אני מברך את בואך לישראל - ברוך הבא".
השר למשאבי נפט ומינרלים של מצרים טארק אל-מולה, שעבורו זה ביקור ראשון בישראל אמר: "התחלנו לפני מספר שנים את הרחבת שיתוף הפעולה באנרגיה, שהתחזק באמצעות הקמת פורום הגז של המזרח הים התיכון. אני מצפה לדיונים שלנו. תודה שוב על קבלת הפנים".
3 צפייה בגלריה
טארק אל מולה בפגישה עם יובל שטייניץ
טארק אל מולה בפגישה עם יובל שטייניץ
"ביקור בעל חשיבות היסטורית". אל-מולה ושטייניץ
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
שר האנרגיה שטייניץ ציין כי הביקור "הינו בעל חשיבות היסטורית". הוא הסביר: "כיוון שהקמת פורום הגז האזורי וייצוא הגז הטבעי למצרים מסמל את שיתוף הפעולה הכלכלי המשמעותי ביותר בין מצרים לישראל מאז נחתמו הסכמי השלום לפני כ-40 שנה".
בפגישה דנו שטייניץ ואל-מולה בקידום שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה בין ישראל ומצרים, אשר יבטיח ביטחון אנרגטי לשתי המדינות. הם הסכימו לעבוד על הסכם בין-ממשלתי לחיבור שדה הגז "לווייתן" בצינור ימי למתקני ההנזלה במצרים. המשמעות - הדבר יאפשר את הגדלת ייצוא הגז לאירופה באמצעות מתקני ההנזלה במצרים, וזאת לאור הביקוש הגובר באירופה לגז טבעי.
3 צפייה בגלריה
טארק אל מולה בפגישה עם אשכנזי
טארק אל מולה בפגישה עם אשכנזי
השר המצרי במשרד החוץ בירושלים עם השר אשכנזי
(צילום: משרד החוץ)
שר החוץ אשכנזי שנועד אף הוא עם השר המצרי אמר כי "מצרים היא שותפה אסטרטגית של ישראל, ואני שמח ששיתופי הפעולה בתחום האנרגיה בין המדינות והאזור הולך ומתרחב. למצרים תפקיד מרכזי בהבטחת השלום והיציבות במזרח התיכון. מצרים הייתה המדינה הראשונה עמה ישראל חתמה על הסכם שלום שהוביל להסכמים נוספים. אני מקווה שהביקור שלך יפתח את הדלת לביקורים ולשיתופי פעולה בתחומים נוספים".
במסגרת הפגישה דנו השרים בסוגיות הנוגעות לפורום הגז של מזרח הים התיכון שמושבו בקהיר, וחברות בו פרט למצרים וישראל גם איטליה, יוון, קפריסין, ירדן והרשות הפלסטינית. כמו כן, שוחחו השניים על קידום הביטחון האנרגטי של שתי המדינות, קידום שיתופי פעולה בתחום האנרגיה וכן ביחס להזדמנויות השונות להגברת עצמאות אנרגטית לפלסטינים.
מחר יבקר השר המצרי ברמאללה וייפגש עם בכירים פלסטינים. לאחר מכן יקיים פגישות בישראל עם חברות אנרגיה ישראליות.