יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז הבהיר הבוקר (יום ה') כי הוא מתנגד נחרצות לאפשרות שהמורים ילמדו בחופשת החנוכה. "הם צריכים גם לנוח. העבודה בזום, העבודה האינטלקטואלית, זאת עבודה קשה", אמר ארז בריאיון באולפן ynet ברקע הדיווח שלפיו שר החינוך יואב גלנט הנחה לבחון את ביטול החופשה הקרובה כדי לצמצם פערים.
משרד החינוך ומשרד הבריאות פרסמו אתמול מתווה עקרוני לחזרה ללימודים בכיתות ה'-ו' ו-י"א-י"ב. לפי המתווה, שטעון את אישור קבינט הקורונה, כיתות א'-ד' ילמדו חמישה ימים בשבוע, כיתות ה'-ו' ילמדו לפחות שלושה ימים פיזית בבית הספר, וכיתות י"א-י"ב יגיעו לבית הספר לפחות יומיים בשבוע.
3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"העבודה בזום קשה". ארז
(צילום: מוטי קמחי )
יו"ר ארגון המורים לא ממש התחבר למתווה המוצע. "אני חושב שאנשים לא לומדים מהניסיון וחוזרים על אותן טעויות שעשו בסוף שנת הלימודים הקודמת", אמר ארז. "אנחנו עובדים עכשיו מאוד קשה, המורים שחוקים, עובדים הרבה יותר על מנת להצליח להכין את התלמידים למבחני חורף, והנה עכשיו רוצים להוסיף לנו עבודה בחינם - זה לא בא בחשבון".
- האם לתחושתך שר החינוך מדבר מעל המורים? "הוא לא דיבר איתנו בנושא הזה בכלל. הוא החליט על דחיית בחינות הבגרות בחודש, אבל לא התייחס לזה שמורים צריכים לעבוד עוד חודש בהכנה בלי תשלום. עכשיו אנחנו פתאום שומעים את ההצעה הנוספת לעבוד בחנוכה. אני חושב שמי שעשה טעות בפעם הקודמת, לא צריך לחזור עליה גם בפעם הזאת".
- מה אתה חושב על ההתנהלות של שר החינוך? "אני לא יועץ שלו. אילו היה שואל אותי הייתי נותן לו עצות טובות. ככה אני מאמין, יש לי ניסיון רב. כנראה שיש לו יועצים אחרים. אני לא יכול לדעת מה מניע אותו, אני משוכנע שהוא רוצה טוב".
3 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
"אנשים לא לומדים מהניסיון"
(צילום: AP)
- למה לא לנצל את ימי החופשה וללמד? "אנחנו דורשים לחזור לעבודה פרונטלית בבית הספר. העבודה בזום מהבית היא הרבה יותר קשה ופחות יעילה, המורים קורסים. העבודה נוראית, אנחנו ממציאים עצמנו מחדש, בונים מערכי שיעור שונים, זה הרבה יותר קשה. גם הילדים פחות מרוכזים בזום. אנחנו רוצים לחזור לעבודה - בקפסולות, במשמרות, לא חשוב מה".
- אבל בנסיבות הקיימות זה בלתי אפשרי. "אני חושב שכן אפשר. אין שום סיבה לא לעבוד בשתי משמרות. לעבוד למשל מ-8:00 עד 12:30, לחטא את הכיתות ואז עוד משמרת מ-13:00 עד 17:00. למה לא? למה אי אפשר לעבוד בצורות אחרות?".
פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון שהתארח גם הוא באולפן, העיר: "אני מסכים. אני חושב שצריך להפעיל את הדברים בצורה יותר היברידית וחכמה. התלמידים משוועים גם למפגש הפיזי. אפשר לעשות הרבה דברים בחוץ, יש דרכים יצירתיות שאפשר לעשות אותן. בוודאי שחייבים להתייעץ עם כל הגורמים ובכללם המורים והנהגת ההורים".
ארז הוסיף: "הוא צודק, רק צריך לקחת בחשבון שבחינוך העל-יסודי מדובר על בני 15 עד 18 שעוד לא חזרו. אני חושב שצריכים להעביר את ניהול מערכת החינוך לרשויות המקומיות, זה הדבר החשוב ביותר כי הם יודעים הכי טוב כיצד לנהל".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר החינוך גלנט. "אני לא יכול לדעת מה מניע אותו"
(צילום: אבי מועלם )
- אם גלנט היה מדבר איתכם על המתווה הזה, אפשר היה למצוא פשרה? "אולי. לעבוד למשל בשתי משמרות כמו שציינתי. אנחנו עובדים חודש אחד יותר עכשיו כי דחו את הבגרויות בחודש. אף אחד לא משלם למורים עבור העבודה הנוספת. אז לעבוד בחופשה שוב בלי תשלום? זה לא בא בחשבון".
- ואם יגיעו לפשרה שאפשר לתקצב את עבודת המורים בחנוכה? "קודם כל שישלמו את החודש הנוסף שאנחנו עובדים בנוסף למה שהיינו צריכים. אף אחד לא מדבר איתנו, לא מציע לנו שום דבר. רק קובעים ואומרים 'דחינו את הבגרויות בחודש, תעבדו עוד חודש אחד'. החלטה אימפריאליסטית".
- רוב העובדים במשק עושים את זה עכשיו דרך הזום. "רוב העובדים במשק הם גם מובטלים ולא מקבלים שכר, יושבים בבית ומקבלים חלק מהשכר בלי לעבוד. אנחנו עובדים יותר ממה שעבדנו קודם".