במועצה האזורית גלבוע מתלוננים כבר תקופה ארוכה על מאות פרצות בגדר ההפרדה לאורך קו התפר, שלא זוכות למענה וטיפול של מערכת הביטחון. בישיבת הנהלה שקיימה היום (ד') המועצה סמוך לפרצה שמשתרעת על 100 מטר ונחשבת הגדולה ביותר לאורך הגדר, התריעה הנהלת המועצה מפני מעבר חופשי של פלסטינים בתקופת הקורונה, ומפני עלייה בשיעורי האלימות והפריצות.
"יש מעבר חופשי של תושבי שטחים ועלייה במקרים של אלימות ופריצות ביישובים, וזה רק ההיבט הכלכלי. מתווסף ההיבט הבריאותי, בזמן שהקורונה עדיין קיימת וכולנו יודעים את מצב ההתחסנות ברשות הפלסטינית", מסרה ההנהלה בתום הישיבה.
4 צפייה בגלריה
פרצות בגדר ההפרדה סמוך לגלבוע
פרצות בגדר ההפרדה סמוך לגלבוע
אחת הפרצות בגדר. פגיעה בביטחון, בתשתיות וברכוש
(צילום: מועצה אזורית גלבוע)
ההנהלה הסבירה כי בעיניה, ההיבט הבעייתי ביותר הוא הסכנה הביטחונית. "היום זה שב"ח, ומחר זה יכול להיות בקלות מחבל שיעבור ויצעד באין מפריע ליישובי התענך, מרחק של 5 דקות הליכה".
החקלאי ארז כהן, תושב מושב מלאה שבחבל התענך, סיפר על גניבות חוזרות ונשנות בתקופה האחרונה. לדבריו, הפלסטינים נכנסים דרך הפרצות בגדר, לעיתים כשהם רוכבים על אופניים חשמליים, ומבלי שהם עוברים בדיקות קורונה או נתונים לפיקוח כלשהו.
4 צפייה בגלריה
ארז כהן
ארז כהן
"הגנבים צחקו מהצד השני של הגדר". כהן
(צילום: מועצה אזורית גלבוע)
"לפני כמה חודשים גנבו לנו טרקטור ששוויו 150 אלף שקל. למרבה המזל הוא שקע בבוץ מעבר לגדר, והם לא הצליחו לקחת אותו", סיפר. "בחודשים האחרונים גנבו לנו בין שלושה לארבעה טונות של שומר. יום אחד אחי תפס אותם על חם, הצליח להבריח אותם ואז הם פשוט עמדו מהצד השני של הגדר, צחקו עליו וזרקו אבנים". הוא גם הזכיר אירועי טרור שהתרחשו באזור בעבר, והביע חשש שיחזרו על עצמם.
הישיבה שהתקיימה היום היא חלק ממהלך כלל ארצי של המועצות האזוריות ששוכנות לאורך גדר ההפרדה. בישיבה השתתפו ראש המועצה עובד נור ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג'. במועצות השונות דורשים להחזיר את הביטחון האישי, לתקן את הפרצות בגדר ההפרדה, לתגבר את כוחות השיטור ולהחמיר את הענישה כלפי פורעי חוק.
4 צפייה בגלריה
עובד נור ושי חג'ג'
עובד נור ושי חג'ג'
הגדר תוקנה בתום הישיבה
(צילום: המועצה האזורית גלבוע)
ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור, אמר כי למרות מאמצי ההידברות הרבים מול משרדי הביטחון וביטחון הפנים, המועצה לא מקבלת פתרונות הולמים. "הדבר מביא לעלייה משמעותית ומתמשכת בפריצות ובגניבות ביישובים בכל המרחב. מדובר בגניבות חקלאיות ובעיקר בפגיעה קשה ובלתי-מידתית בביטחון האישי של התושבים", הוא הסביר.
"מדובר בטרור שחוצה ענפים ומחוזות והוא בבחינת מכה שאיננו יכולים להשלים עימה. מעבר לנזק הכספי הרב, להרס תשתיות וציוד, ישנה גם סכנה ברורה וממשית לפגיעות בנפש", הוסיף נור.
חג'ג' אמר בישיבה כי "פרצות קוראות לעבריינים", והוסיף: "השבוע נפגשתי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומפקד מג"ב. העליתי בפניהם את דחיפות הנושא. מדינת ישראל כולה מגויסת היום למאבק בנגיף הקורונה ובצדק, אבל כבר אמרתי: מגפת האלימות, הפשיעה ופריעת החוק קשה ומסוכנת לא פחות ממנה. אנחנו חשופים להפקרת הביטחון שלנו באזורי קו התפר, כמו כאן".
4 צפייה בגלריה
ישיבת המועצה
ישיבת המועצה
ישיבת המועצה
(צילום: המועצה האזורית גלבוע)
מוקדם יותר השבוע הגיע ראש מועצת גלבוע עם צוותו לאזור, והבחין בפלסטינים שגנבו שומר מהשדות והשליכו חלק מהתוצרת החקלאית בזמן מנוסתם. בסיום הישיבה שהתקיימה היום תיקנו הנוכחים את הפרצה, והציבו במקום גדר תלתלית חדשה, שתקשה על הכניסה לשטחי ישראל.
שלמה אוחנונה, חברת מליאת המועצה, גם הוא תושב המושב מלאה, סיפר: "לפני הקמת הגדר, בכל לילה שדדו אותנו, והיו מקרי גניבות רבים. כשסגרו את הגדר היה שקט, והרגשנו ביטחון. עכשיו כשהגדר שוב פרוצה, חזרנו לסבול. יכול לקרות פה אסון גדול וחובתנו לדאוג לעצור את זה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "השחתת הגדר ויצירת פרצות המאפשרות מעבר ללא בקרה לשטח ישראל, מהווה סיכון ביטחוני ועבירה חמורה על החוק. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב ומשתמשים במגוון אמצעים בהתאם להוראות הפתיחה באש נגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר הביטחון. צה"ל ימשיך לפעול כנגד הסיכון הביטחוני הנובע מהשחתת גדר הביטחון וכניסה בניגוד לחוק לשטח מדינת ישראל".