ייתכן שחלקים בתוכנית הכלכלית שהציגו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כץ אינם חוקיים, מפני שהם עשויים להיחשב כשוחד בחירות. כך מעריכים הערב (ראשון) גורמים משפטיים בכירים. עוד מתברר כי פרט לבכירי משרד האוצר, התוכנית לא הוצגה טרם פרסומה גם ליועץ המשפטי לממשלה.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
גורמים במשרד המשפטים הביעו הערב תקוה שהתכנית תוצג בפני הייעוץ המשפטי של האוצר טרם יישומה. זאת, כדי להוציא ממנה מרכיבים שעשויים שלא לעמוד בדרישות החוק, וכדי להבטיח שניתן יהיה להגן עליה בפני בג"ץ אם יוגשו עתירות נגד יישומה.
ביום חמישי הזהיר היועמ"ש מנדלבליט את כץ מפני פרסומה של תוכנית כלכלית בתקופת מסע בחירות. הוא קבע כי יש לקדם את הצעדים תוך שמירה על "איפוק וריסון הנדרשים בתקופת בחירות", וכן "בתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה". עם זאת הוא הבהיר שיש להתחשב בצורך להבטיח פעולה תקינה של הממשלה בתקופת משבר זו בתקופה שנותרה עד הבחירות.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ישראל כץ, אביחי מנדלבליט
בנימין נתניהו, ישראל כץ, אביחי מנדלבליט
לא קיבלו את חוות דעתו. נתניהו, כץ ומנדלבליט
(צילום: אבי מועלם, דנה קופל, אלכס קולומויסקי)

ביקורת במערכת הפוליטית: "כשיכולתם, מנעתם תקציב"

במערכת הפוליטית מתחו הערב ביקורת על תוכנית המענקים שהציגו נתניהו וכץ, 58 ימים לפני הבחירות. "כשיכולתם לעשות את כל הפעולות היפות האלה, בחרתם שלא להעביר תקציב ומנעתם הכל. עכשיו לקראת בחירות פתאום נזכרתם?", מסר יו"ר ימינה נפתלי בנט. "הציבור הישראלי מזמן יודע להריח זיופים והבטחות סרק. אם עם ישראל היה יכול להאכיל את הילדים שלו בהבטחות של הממשלה הגרועה הזו, לא היו עכשיו אלפי אנשים רעבים ללחם".
התוכנית שהציגו נתניהו וכץ בעלות של 15 מיליארד שקלים כוללת תשעה סעיפים. בין הצעדים היא כוללת חלוקת מענקים ישירים לאזרחים, בדומה למענקים שחולקו בתום הסגר הראשון, וכן מענקים לעסקים שהכנסתם נפגעה.
7 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"הציבור יודע לזהות זיופים". בנט
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"מי בדיוק עבד על התוכנית?". ליברמן
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס לעובדה שבכירי משרד האוצר לא עודכנו בתוכנית. "ראש הממשלה טוען שנציגו במשרד האוצר, ישראל כץ, עמל הרבה על התכנית הכלכלית, ואני תוהה - אם אף אחד במשרד האוצר לא מכיר את התוכנית, מי עבד עליה בדיוק?", כתב ח"כ ליברמן בטוויטר.
גם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ השתמש במילים חריפות נגד התוכנית. "התוכנית הכלכלית של נתניהו היא תצוגת יכולות של תחמנות. לתוכנית הכלכלית שישראל באמת צריכה יש שם: 'תקציב מדינה', אותו נתניהו ושליחיו מנעו בגופם", מסר גנץ.
ממפלגת "הישראלים" בראשות רון חולדאי נמסר: "תוכניות כלכלית זה לא, במקסימום תעמולה צינית. האיש שאחראי למחדל יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית, מי שמנע העברת תקציב מדינה ממניעיו האישיים רק כדי לנסות להימלט ממשפט, עומד כעת בפני הציבור וצוחק לו בפנים. ה'תוכנית הכלכלית' של נתניהו לא גובשה במשרד האוצר, אלא במשרדי קמפיין הליכוד".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"תצוגת תכלית של תחמנות". גנץ
(צילום: אלעד מלכה)
7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"מופע של שני שקרנים". ניצן הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ מסר כי התוכנית הכלכלית שהוצגה היא "מופע של שני שקרנים". הוא הוסיף: "אחרי שחיפפו את הדרג המקצועי באוצר ותקעו את התקציב באופן פושע, הם שולפים עוד 'תוכנית' בהפרה של הוראות היועמ"ש. ‏חוץ מתמיכות חירום, אין שום חזון ליציאה מהמשבר, השקעה במנופי צמיחה, או מהלך כלשהו של שינוי כיוון. זה עוד מאותו דבר. לעג רש".
במסיבת העיתונאים שערך דחה נתניהו את האמירות כי מדובר בכלכלת בחירות. בתגובה על התנגדותו של מנדלבליט הוא אמר: " לאן הגענו, שפקידים יגידו מה וכמה, איזה דמוקרטיה זאת? אולי היועמ"ש יגיד לי כמה חיסונים להביא?".
במקביל הציג הערב יו"ר "תקווה חדשה" גדעון סער תוכנית כלכלית משלו, תחת הכותרת "תקווה לכלכלה". היא כוללת שבעה סעיפים, וגם היא כוללת מענקים לעסקים. בנוסף היא כוללת הורדת חסמי ייבוא, עידוד עלייה והגדלת ההשקעה בתשתיות. "במיוחד עכשיו, בזמן משבר קורונה, יש לבצע באופן נחוש רפורמות משמעותיות, שלא בוצעו כבר שנים", אמר סער.